Polska

ABB w Polsce weźmie udział w modernizacji europejskiego taboru za 170 mln USD

Technologie trakcyjne ABB zasilą ponad 300 nowych pociągów dla Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Portugalii, Niemiec i Austri. Ponad tysiąc urządzeń, m.in wysokowydajne przekształtniki i silniki, wyprodukuje fabryka ABB w Aleksandrowie Łódzkim.

© ABB

ABB otrzymała od Stadler Valencia zamówienia o łącznej wartości 170 mln USD na rozwiązania zasilające dla ponad 300 nowych pociągów i lokomotyw. Składy posłużą do modernizacji krajowych sieci kolejowych w takich krajach jak Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania, Niemcy czy Austria, ale będą wykorzystywane również na trasach międzynarodowych.

Istotna część zamówionych rozwiązań zasilających zostanie wykorzystana w składach typu CITYLINK Stadlera. To rodzina lekkich, modułowych pojazdów szynowych, mogących łączyć centra miast z obszarami podmiejskimi – pojazdy korzystają zarówno z tras kolejowych, jak i miejskiej sieci tramwajowej. Składy mogą być eksploatowane na trasach zelektryfikowanych, osiągając prędkość do 100 km/h, a także, dzięki wykorzystaniu baterii, na trasach bez sieci trakcyjnej.

Większość urządzeń na potrzeby pojazdów CITYLINK zostanie wyprodukowana w Polsce. To będzie jedno z największych zamówień w historii fabryki napędów ABB w Aleksandrowie Łódzkim. 

Wyprodukujemy ponad 1000 urządzeń różnego typu, w tym przekształtniki Bordline CC400, rozwijając jednocześnie dotychczasowy model. Ponadto, po raz pierwszy z naszych linii produkcyjnych zejdzie przekształtnik trakcyjny 15 kV w technologii prądu przemiennego, a także urządzenia chłodzące typu HEX. To wszystko z wykorzystaniem lokalnych kompetencji oraz doświadczenia zespołów projektowych i inżynieryjnych ABB — powiedział Maciej Duczyński z biznesu Trakcji ABB w Polsce.

W ramach zamówień dla Stadler Valencia, ABB dostarczy urządzenia zasilające również do lokomotyw towarowych. Wszystkie wspomniane pojazdy zostaną wyposażone w systemy z rodziny Bordline, które przekształcają energię z linii napowietrznej na odpowiednie napięcie i częstotliwość, napędzając w ten sposób silniki trakcyjne znajdujące się na pokładzie pojazdu. Przekształtniki dla CITYLINK mają integrować energoelektronikę (zasilanie trakcyjne i pomocnicze) w jednej szafie, zmniejszając tym samym masę pojazdu, oszczędzając energię i ułatwiając serwis. Przekształtniki dla lokomotyw mają być dodatkowo zoptymalizowane pod kątem wydajności energetycznej i kosztów cyklu życia.

Bardzo cenimy sobie zaufanie, jakim firma Stadler kieruje się w stosunku do naszych technologii i doświadczenia w branży trakcyjnej. Wykorzystanie wydajnych rozwiązań w tych nowych pojazdach, przełoży się na więcej zaoszczędzonej energii, bezpieczeństwa i dostępności w wielu krajach Europy – powiedział Edgar Keller, dyrektor globalnego biznesu Trakcji ABB.

Biorąc pod uwagę wiele zmiennych, jak specyfika sieci trakcyjnej w poszczególnych krajach czy też uwarunkowania środowiskowe (temperatura, zapylenie), globalni dostawcy muszą obecnie wykazać się dużą elastycznością w projektowaniu i produkcji rozwiązań dla transportu szynowego. Takie „szycie na miarę” w wielu przypadkach przekłada się jednak na zwiększoną wydajność i dostępność.

ABB jest dostawcą innowacyjnych technologii trakcyjnych, oferując pełny zakres rozwiązań zasilających, pomocniczych i magazynujących energię zarówno dla nowych pojazdów, jak i na potrzeby modernizacji już istniejących.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) jest globalną firmą technologiczną, która stymuluje transformację gospodarek i społeczeństw. Wzbogaca produkty elektryfikacji, robotyki, automatyki i systemów napędowych o technologie cyfrowe i wyznacza nowe granice technologii oraz poziomy efektywności. Zatrudnia 105 tys. pracowników w ponad 100 krajach, którzy kontynuują ponad 130‑letnią historię ABB.