Firmy kurierskie stawiają na automaty paczkowe
Po sukcesie Rafała Brzoski i jego Paczkomatów InPost, które doskonale sprawdziły się podczas pandemii, kolejne firmy kurierskie - GLS Poland, DPD Polska, DHL Parcel i Poczta Polska - myślą o podobnych rozwiązaniach.
Rafał Brzoska pochwalił się na portalu LinkedIn najlepszymi wynikami w historii swojej firmy InPost, która w 2022 roku dostarczyła 744,9 mln przesyłek, co oznacza wzrost o 44% w stosunku do roku 2021. W Polsce wolumen przesyłek InPost wyniósł 508,4 mln paczek (+20%), natomiast na rynkach międzynarodowych przekroczył 236,5 mln sztuk (+153%), w tym Mondial Relay dostarczył 213,1 mln przesyłek (+151%). W 2022 roku firma zainstalowała 27 939 Paczkomatów - w Polsce 19 306 maszyn (+17%), a na rynkach międzynarodowych 8 633 sztuk (+120%).
Według prognoz Urzędu Komunikacji Elektronicznej wolumen przesyłek kurierskich zwiększy się z 860 mln sztuk w 2022 roku do 950 mln sztuk w tym roku. Do zakupów online skłania Polaków przede wszystkim potrzeba oszczędzania, szczególnie w obliczu postępującej drożyzny i wysokich cen paliw. Niewątpliwie do zamawiania produktów z dostawą do domu przyczyniła się pandemia Covid-19, rosnące zaufanie do firm kurierskich, a także wygoda takiego sposobu nabywania potrzebnych dóbr. Jednak pomimo sprzyjających warunków rozwoju, branża kurierska zmaga się z zagrożeniami związanymi z niepewną sytuacją na rynkach, zakłóceniami globalnych łańcuchów dostaw i rosnącymi kosztami. Ostatni odcinek dowiezienia paczki pod wskazany adres to ok. 50% wartości przesyłki. Najbardziej ekologiczną i korzystną dla klienta okazuje się zatem dowiezienie paczki do punktu odbioru lub automatu paczkowego, z uwagi na mniejszą opłatę i wygodę odebrania w dogodnym czasie. Poniżej fragmenty wypowiedzi prezesów firm kurierskich (źródło: wnp.pl), którzy dostrzegli konieczność dostosowania swojej oferty do trendów zakupowych i potrzeb konsumentów w ostatnich latach.
Od lewej: Tomasz Zwiercan, dyrektor zarządzający firmy GLS Poland; Rafał Nawłoka, prezes DPD; Agnieszka Świerszcz, prezes DHL Parcel Polska; Wojciech Krysztofik, wiceprezes Poczty Polskiej
— Nadchodzące miesiące to spore pole do działania. Szansą dla nas jest wysoki poziom satysfakcji naszych klientów, który motywuje do rozwoju. Dodatkowo z nadzieją patrzę na większe możliwości polskich eksporterów, którzy - ze względu na kryzys w krajach zachodniej Europy - są postrzegani jako tańsza, ale równie solidna alternatywa — mówi Tomasz Zwiercan, dyrektor zarządzający firmy GLS Poland, która skupia się w Polsce na rozwoju sieci PUDO – Szybkiej Paczki i posiada już blisko 5 tys. punktów odbioru i automatów paczkowych w Polsce.
— W 2023 roku zapłacimy więcej za energię elektryczną i gaz o ponad 60 mln PLN. To rok do roku wzrost rzędu 300% – dodaje Rafał Nawłoka, prezes DPD, który w ten sposób argumentuje wprowadzenie opłaty paliwowej i energetycznej.
© DHL
— Do intensyfikacji zakupów online skłania Polaków przede wszystkim szukanie oszczędności. Już teraz coraz większa część zakupów, wykonywanych dotychczas w sklepach stacjonarnych, przenoszona jest do internetu, gdzie wrażliwi na cenę Polacy mogą liczyć na niższe ceny, ale także łatwiej je porównywać, korzystać z częstszych promocji i z szerszego wyboru tańszych zamienników. Obecnie wprowadzamy sieć własnych automatów paczkowych DHL POP Box, które uzupełnią dotychczasową ofertę firmy, obejmującą doręczenie do Punktów Obsługi Paczek oraz doręczenie przez kuriera na wskazany adres. Maszyny pojawią się w całej Polsce, między innymi w Warszawie, Trójmieście, Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Poznaniu, Łodzi, Szczecinie, Lublinie, Bydgoszczy, Rzeszowie czy Olsztynie, a także w wielu mniejszych miejscowościach – opowiada Agnieszka Świerszcz, prezes DHL Parcel Polska.
— Klienci, którzy pracują zdalnie lub często przebywają w domu, z pewnością docenią konwencjonalne rozwiązanie, czyli doręczenie pod wskazany adres. W tym roku planujemy również uruchomienie sieci zewnętrznych automatów Pocztex AUTOMAT 24/7. Obecnie realizujemy projekt pt. Architektura Sieci Logistycznej, którego celem pozostaje transformacja sieci logistycznej do obsługi zwiększającego się wolumenu przesyłek KEP (kurier, ekspres, paczka). Wyposażamy nasze hale w wysokowydajne sortery, budujemy nowe obiekty, testujemy nowoczesne technologie (np. RFID) – informuje Wojciech Krysztofik, wiceprezes Poczty Polskiej.
Opracowała Agnieszka Kubasik
Źródło: LinkedIn; wnp.pl
Zapraszamy na jednodniowe targi elektroniki we Wrocławiu! Zapisz się