Polska

Inwestycje ZF w rozwój mobilności nowej generacji w Polsce

Przez 5 lat ostatnich lat Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie intensywnie rozbudowywał działalność produkcyjną komponentów dla pojazdów definiowanych programowo, autonomicznej jazdy i mobilności elektrycznej. Zatrudnia już 430 osób i wciąż rekrutuje.

Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie

Zakład w Częstochowie produkuje zaawansowane komponenty dla mobilności nowej generacji: kamery 4.8 S CAM oferujące 100-stopniowe pole widzenia, superkomputery ZF Pro AI do zautomatyzowanych funkcji jazdy, radary MRR czy elementy wspierające układy hamulcowe. Jest pierwszym projektem ZF typu „Greenfield" w Europie Wschodniej, czyli został zbudowany od zera. Fundamentem dla powstania Zakładu Elektroniki była działalność Centrum Inżynieryjnego ZF w Częstochowie. Inwestycja rozpoczęła się w 2018 roku i potrwa do roku 2025 pochłaniając ponad 100 mln EUR.

Symboliczną łopatę na placu budowy Zakładu Elektroniki ZF wbiliśmy wiosną 2018 roku, a już w sierpniu 2020 roku rozpoczęliśmy seryjną produkcję pierwszych urządzeń - kamer 4.8 S CAM. Po pięciu latach z dumą mogę stwierdzić, że staliśmy się ważnym ośrodkiem produkcyjnym elektroniki i zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, zarówno w regionie, jak i skali Europy. Powstają u nas najnowocześniejsze rozwiązania dla przemysłu motoryzacyjnego dla wiodących producentów samochodów, takich jak Stellantis, Hyundai, KIA, Renault Nissan czy Grupa Volkswagena — powiedział Krzysztof Gablankowski, Dyrektor Zakładu Elektroniki ZF w Częstochowie.

W miarę jak branża zmierza w kierunku pojazdów definiowanych programowo, które obejmują scentralizowaną domenę i kontrolery strefowe, ZF wykorzystuje swoją wieloletnią wiedzę w zakresie sprzętu i oprogramowania do sterowania ruchem pojazdów, aby pomóc w tworzeniu nowych funkcjonalności i zwiększenia poziomów autonomiczności — dodał Rafał Zatorski, dyrektor Centrum Inżynieryjnego Elektroniki ZF w Polsce.

W październiku 2021 rozpoczęto na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej budowę nowej hali o powierzchni ponad 9 tys. m2 i rok później zakład mógł uruchomić produkcję kolejnych elementów wspierających bezpieczeństwo kierowców i pasażerów. Wówczas całkowita powierzchnia zakładu, czyli hale, pomieszczenia biurowe i socjalne oraz stanowiska inżynieryjne, osiągnęła 20 tys. m2. Część kompleksu, o powierzchni ok. 3,7 tys. m2, stanowi nowoczesny budynek biurowy przeznaczony dla Centrum Usług Wspólnych ZF. 

W 2022 roku Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie otrzymał rządowy grant w ramach programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki i zobowiązał się do współpracy ze szkołami branżowymi i wyższymi organizując praktyki, staże i zajęcia edukacyjne. Od tej pory regularnie przyjmuje praktykantów z lokalnych szkół ponadpodstawowych, studentów ostatnich lat i absolwentów studiów. W kwietniu b.r. Zakład Elektroniki stał się partnerem projektu Talent HUB, zainicjowanego przez Szkołę Biznesu Politechniki Śląskiej oraz Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną, którego celem jest zacieśnianie współpracy uczelni z partnerami biznesowymi. Ponadto jest ważnym ośrodkiem inżynieryjnym regionu, dającym szerokie możliwości realizacji innowacyjnych projektów dla inżynierów i specjalistów. Obecnie Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie zatrudnia już 430 osób i ciągle poszukuje nowych pracowników.

© Zakład Elektroniki ZF

Centrum Inżynieryjne Elektroniki ZF w Częstochowie współpracuje z globalną siecią centrów inżynieryjnych ZF i składa się z Działu Elektronicznego, który zajmuje się pracą badawczo-rozwojową, tworzeniem algorytmów, rozwijaniem oprogramowania, projektowaniem elektroniki, testami i walidacją produktów. Jego działania skupiają się wokół aktywnych systemów bezpieczeństwa opartych o kamery i radary oraz wokół pasywnych systemów tworzonych przez układy poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa. Drugi to Dział Mechaniczny zajmujący się projektowaniem, inżynierią produktu (poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa), modelowaniem, a także pracami symulacyjno-obliczeniowymi, tworzeniem prototypów i przeprowadzaniem testów. 

Poza jednostką w Częstochowie, w Polsce funkcjonują jeszcze 3 centra inżynieryjne, które należą do globalnej sieci R&D Grupy ZF i opracowują rozwiązania technologiczne dla mobilności nowej generacji. Znajdują się w Bielsku-Białej, Łodzi i we Wrocławiu. 

Źródło: automotivesuppliers.pl; motofaktor.pl