Polska

Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące produkcji i utylizacji baterii

Parlament Europejski określił zasady, które będą obowiązywać w całym cyklu życia wszystkich rodzajów baterii sprzedawanych w UE - mają być trwalsze, wydajniejsze, łatwe do wymiany i nadające się do recyklingu.

Regulacje obejmują wszystkie typy baterii - od tych niewielkich stosowanych w sprzętach elektronicznych, przez większe pakiety wykorzystywane w lekkich środkach transportu, jak np. elektryczne hulajnogi, skutery i rowery, po akumulatory używane w EV i większych pojazdach bezemisyjnych komunikacji publicznej. 

Przepisy po raz pierwszy będą regulować cały cykl życia baterii obejmujący projektowanie, produkcję i utylizację, łącznie z zarządzaniem odpadami. Według nich baterie w urządzeniach muszą być łatwe do wyjęcia i samodzielnej wymiany. Dzięki temu, po zużyciu baterii nie trzeba będzie wyrzucać starego i kupować nowego smartfonu, tabletu, słuchawek czy elektrycznej szczoteczki do zębów, tylko wymienić baterię. Dzięki temu urządzenia będą dłużej służyć konsumentom nie powodując gromadzenia trudnych do utylizacji elektrośmieci. Komisja zastanowi się również nad wycofywaniem z rynku baterii, których nie można ładować. 

Konsumenci mają być lepiej poinformowani o jakości kupowanych baterii, a te będą musiały mieć etykietę i kod QR, po zeskanowaniu którego wyświetlone zostaną dane o pojemności, wydajności, składzie chemicznym, trwałości, a także informacje o śladzie węglowym i sposobach recyklingu. Niektóre baterie, wykorzystywane np. w hulajnogach i samochodach elektrycznych, będą musiały posiadać również „cyfrowy paszport” zawierający informacje o modelu, specyficznych danych oraz zastosowaniu.

Poza lepszym projektowaniem i przedłużaniem życia baterii, a tym samym zasilanych przez nie urządzeń, nowe przepisy będą bardziej rygorystyczne dla zbiórki zużytych baterii przenośnych i małogabarytowych, ich recyklingu i odzyskiwania materiałów, z których zostały wykonane. Chodzi tu przede wszystkim o cenne i rzadkie pierwiastki, jak lit czy kobalt. Określone zostały minimalne poziomy pierwiastków odzyskiwanych ze zużytych baterii: litu 50% do 2027 r. i 80% do 2031 r.; kobaltu, miedzi, ołowiu i niklu 90% do 2027 r. i 95% do 2031 r. Regulacje wprowadzają również minimalne poziomy zawartości materiałów pochodzących z recyklingu odpadów produkcyjnych i konsumenckich, wykorzystanych w nowych bateriach, osiem lat po wejściu rozporządzenia w życie: 16% dla kobaltu, 85% dla ołowiu, 6% dla litu i 6% dla niklu; a 13 lat po wejściu w życie: 26% dla kobaltu, 85% dla ołowiu, 12% dla litu i 15% dla niklu.

Ustalone po raz pierwszy przepisy dotyczące obiegu zamkniętego, obejmującego cały cykl życia produktu, będą bezpieczne dla środowiska i korzystne dla gospodarki. Baterie są bardzo ważne w kontekście Zielonej Transformacji i odejścia od paliw kopalnych, ale niektóre z minerałów, w tym kobalt, wydobywane są w trudnych warunkach np. w kopalniach w Kongo. Według szacunków światowe zapotrzebowanie na baterie wzrośnie do 2030 r. aż o 14 razy, a popyt na nie w UE może być drugim najwyższym na świecie. 

Dzięki odzyskiwaniu minerałów ze zużytych baterii unijny przemysł będzie mógł się uniezależnić od importu z krajów bardzo oddalonych lub zagrożonych działaniami wojennymi. Regulacje dotyczące odzyskiwania cennych materiałów z recyklingu baterii zwiększą autonomię Unii Europejskiej. Przedsiębiorstwa będą odpowiedzialne za zrównoważoną produkcję w poszanowaniu praw człowieka, a zużyte baterie odbierane bezpłatnie, niezależnie od ich charakteru, składu chemicznego, stanu, marki lub pochodzenia.

Po końcowym głosowaniu na posiedzeniu plenarnym, Rada Europejska będzie musiała formalnie zatwierdzić tekst dotyczący nowych przepisów przed ich publikacją w Dzienniku Urzędowym UE i wejściem w życie.

Źródła: wnp.pl; dw.com

Zapraszamy 15 września 2023 na TEK.day Gdańsk, zapisz się już dziś!