Polska
article miniature

Polscy inżynierowie i MAN: projekt ładowarki megawatowej

Inżynierowie ABB z Krakowa wspólnie z MAN Truck & Bus opracowują przełomową megawatową ładowarkę dla ciężarówek, która ma znacznie skrócić czas ładowania, umożliwiając przejazd 300-400 km, co otwiera nowe możliwości w transporcie długodystansowym.

Współpraca, która przyspiesza przyszłość

Projekt, który w branży elektromobilności jest rzadkością, szczególnie gdy chodzi o prace w zakresie R&D, skupia się na opracowaniu stacji ładowania o mocy megawatowej, zdolnej do szybkiego naładowania pojazdów ciężarowych w ciągu zaledwie kilkudziesięciu minut. To wspólne przedsięwzięcie ABB E-Mobility i MAN Truck & Bus stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na efektywniejsze rozwiązania w transporcie zeroemisyjnym.

Spotkanie elektrycznej ciężarówki na drogach Polski to rzadkość – zaledwie 500 takich pojazdów kursowało po Europie w zeszłym roku. Mimo to, eksperci z branży motoryzacyjnej przewidują, że do 2030 roku, 60% nowych ciężarówek w Unii Europejskiej będzie bezemisyjnych.

Transport długodystansowy ciężarówkami elektrycznymi nadal stanowi wyzwanie. Wypełnienie baku TIR-a olejem napędowym trwa tylko kilka minut, podczas gdy pełne naładowanie tak dużego pojazdu przy użyciu szybkich ładowarek wymaga znacznie więcej czasu. Jak zatem wyjaśnić te pozytywne przewidywania i wspomniane 60 procent?

Zmiany w przepisach idą w parze z trwającym od około trzech lat postępem w technologii ładowania megawatowego (MCS). Ładowarki o mocy od 1 do 3,5 MW, które pojawią się na rynku w najbliższej przyszłości, umożliwią szybkie naładowanie ciężarówek w zaledwie 30-45 minut — czasie odpowiadającym standardowej przerwie kierowcy.

Właśnie nad takim urządzeniem pracuje zespół inżynierów i programistów z ABB E-mobility w Krakowie.Prace rozpoczęliśmy kilka tygodni temu. Zespół odpowiada zarówno za rozwój oprogramowania, jak i elementy osprzętu. Przygotowujemy już odpowiednią infrastrukturę, która umożliwi nam testy zgodności naszego urządzenia oraz ciężarówki naszego partneramówi Paweł Gawroński, R&D Project Manager w ABB E-Mobility.

Wyzwania i perspektywy

Inżynierowie stoją przed licznymi wyzwaniami, skupiając się nie na zwiększeniu dostępności energii elektrycznej, ale na jej efektywniejszym wykorzystaniu w ramach technologii MCS. Chcemy wspólnie rozwinąć koncept połączenia technologii MCS z powszechnie dostępnym standardem szybkiego ładowania CCS, co powinno rozwiązać pewne problemy związane z rozbudową sieci energetycznej, przyłączem i ograniczoną przestrzeniątwierdzi Thomas Nickels, wiceprezes MAN.

Kolejnym aspektem, który wymaga uwagi, jest sposób, w jaki ładowarka komunikuje się z ciężarówką. System ładowania o mocy megawatowej wykorzystuje technologię Ethernet, dotąd nieobecną w sektorze elektromobilności. Jednym z ciekawszych wyzwań, z którym będziemy musieli się zmierzyć, jest wdrożenie nowego standardu komunikacji ISO15118-20. Prace w Krakowie już wystartowały i mam nadzieje, ze w niedługim czasie rozpoczniemy fazę testowąmówi Paweł Gawroński.

ABB planuje wprowadzenie nowej ładowarki na rynek w 2025 roku, co może być kluczowym momentem dla przyszłości transportu ciężarowego. Współpraca z MAN zaplanowana jest na kolejne 3 lata.

Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024Zapisz się już dziś!