Polska

ProEco Polska zbuduje w Łodzi kolejne 100 stacji ładowania pojazdów elektrycznych

Warszawska spółka we współpracy z Miastem Łódź planuje w ciągu najbliższego kwartału rozpocząć budowę sieci stacji ładowania, obejmującej łącznie 200 punków. Złożyła już stosowne wnioski o warunki przyłączenia do sieci energetycznej.

Radosław Kaczmarek, prezes ProEco Polska Sp. z o.o.


© ProEco Polska Sp. z o.o.

Inwestycję poprzedziło podpisanie w 2021 r. listu intencyjnego pomiędzy Miastem Łódź a ProEco Polska. Proces projektowy sieci stacji ładowania na terenie miasta znajduje się w końcowej fazie realizacji. Od 1,5 roku trwają już procedury związane z uzyskiwaniem przez spółkę prawa do lokalizacji warunków przyłączeniowych, które już w 60% zostały jej wydane. Spółka planuje pierwsze uruchomienia za ok. dwa miesiące. Projekt jest realizowany w oparciu o publiczną ofertę Miasta Łodzi z roku 2020 dla inwestorów prywatnych do budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych na obszarze miasta Łódź. W myśl tej oferty ProEco Polska zlokalizuje własnymi środkami na terenie miasta kilkadziesiąt publicznych stacji ładowania. Realizacja inwestycji obejmuje zarówno projekt, montaż, jak i utrzymanie stacji ładowania pojazdów elektrycznych. 

Wszyscy specjaliści podkreślają zgodnie, że obecna w Polsce infrastruktura do ładowania pojazdów elektrycznych jest zdecydowanie zbyt uboga. Dlatego też już kilka lat temu podjęliśmy działania, które pozwolą Łodzi na znaczącą poprawę tego stanu rzeczy. Niebawem będziemy mogli nawiązać do najlepszych wzorców płynących z wiodących europejskich metropolii, skutecznie walczących z emisją CO². W naszym mieście niebawem powstanie ok. 100 stacji dających łącznie ok. 200 punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Mamy nadzieję, że dzięki dobrej współpracy pomiędzy samorządem łódzkim a ProEco Polska poprawimy komfort życia naszych mieszkańców i w znacznej mierze przyczynimy się do poprawy powietrza w mieście – przekonuje Adam Wieczorek, Wiceprezydent Miasta Łodzi. — Poza lokalizacjami w których obecnie powstaną publiczne stacje ładowania budowane przez ProEco Polska, Miasto Łódź zaoferowało podmiotom prywatnym kolejne lokalizacje, wstępnie uzgodnione pod względem mocy przyłączeniowych z Operatorem Sieci Dystrybucji – w tym przypadku procesy przyłączeniowe są we wstępnym etapie realizacji a ich realizacja zakończy się za około 2 lat (kolejne 150 punktów ładowania w 75 lokalizacjach). Miasto Łódź aktywnie współpracuje z każdym prywatnym inwestorem chcącym budować sieć swych ładowarek na terenie naszego Miasta.

ProEco Polska realizuje dla samorządów działania w zakresie doradztwa, projektowania, pomocy w pracach administracyjnych, zakupu i dostawy odpowiednich urządzeń, ich instalacji, uruchomienia oraz serwisu. Przedstawiciele spółki deklarują, że w planach jest zaangażowanie się w budowę sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych również na terenach samorządów sąsiadujących z miastem Łódź oraz rozszerzenie działalności o inne miasta.

Obecnie w Unii Europejskiej trwają prace nad aktami prawymi, w których proponowane jest wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 r. na terenie całej Wspólnoty. Aby Polska miała jakiekolwiek szanse na realizację tych postanowień, potrzebna jest intensyfikacja inwestycji związanych z budową odpowiedniej infrastruktury. Chcemy mieć znaczący udział w tym procesie i wspierać dynamiczny rozwój polskich samorządów w obszarze elektromobilności. To może być nasze momentum, dlatego przygotowujemy spółkę do dynamicznego rozwoju — przekonuje Radosław Kaczmarek, prezes ProEco Polska Sp. z o.o.

Przedstawiciele ProEco Polska szacują, że zgodnie ze standardami europejskimi polska sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych powinna mieć około 184 punktów ładowania na każde 100 kilometrów dróg. Jednocześnie zwracają uwagę, że ich budowa w dalszym ciągu przebiega zbyt wolno. Jak wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA, Na koniec kwietnia 2022 roku w Polsce Infrastruktura liczyła 2166 ogólnodostępnych stacji ładowania. Pod koniec marca w Polsce funkcjonowały 2166 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych tj. 4217 punktów. 29% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W kwietniu br. uruchomiono 53 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (99 punktów).

Jeśli chcemy dogonić Europę pod względem zasięgu sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych powinniśmy rozważyć zmiany legislacyjne dotyczące związanych z tym procedur. Te obecne trwają zdecydowanie zbyt długo. Zbudowanie stacji ładowania wymaga uzyskania około dziewięciu różnych zgód. Później należy uzyskać warunki przyłączeniowe od lokalnego Zakładu Energetycznego a zgodnie z regulacjami Zakładu Energetycznego i URE termin zaprojektowania i wybudowania przyłącza to aż 18 miesięcy — zwraca uwagę Radosław Kaczmarek.

PROECO Polska działa w obszarze odnawialnych źródeł energii, głównie zielonej energii, wykorzystywanej do stacji ładowania samochodów elektrycznych. Odpowiada za zaprojektowanie i uruchomieniu ponad 150 stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce. Spółka jest częścią grupy Elproject Group.