Polska
article miniature

W Kleszczowie powstanie fabryka polskich elektrycznych dostawczaków eVanPL

Na terenie Strefy 5.0 w Kleszczowie koło Bełchatowa ma powstać zakład produkcyjny, który może odmienić krajobraz polskiej motoryzacji. Adaptive Motors Poland – spółka utworzona 28 maja 2025 roku – ogłosiła plany uruchomienia fabryki elektrycznych pojazdów użytkowych eVanPL. Co istotne, projekt bazuje w całości na polskiej myśli technicznej i autorskiej platformie technologicznej. W tle – ambitne plany ekspansji, unijne fundusze i inwestorzy z dużym doświadczeniem.

offerings-mobile

eVanPL to nie tylko projekt z PowerPointa. To w pełni funkcjonalny pojazd, który przeszedł rygorystyczną procedurę konkursową Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, zdobywając 98 na 100 punktów. Przy obciążeniu 1000 kg prototyp osiąga zasięg 343 km na hamowni i nawet 400 km w rzeczywistych warunkach jazdy. Ma już homologację na produkcję małoseryjną. AMP planuje rozpoczęcie montażu 1500 egzemplarzy rocznie w połowie 2027 roku.

Za projektem stoi firma Innovation AG z siedzibą w Zgorzelcu, kierowana przez braci Gryszczuków. To oni opracowali platformę EAGLE – skalowalną konstrukcję przeznaczoną do elektrycznych pojazdów dostawczych. Platforma obejmuje nie tylko układ napędowy i kierowniczy, ale również własne zwrotnice i wahacze – wszystkie komponenty zaprojektowano i wykonano w Polsce. Co istotne, EAGLE pozwala na budowę nie tylko vanów, ale także pojazdów komunalnych, ambulansów, kamperów czy mobilnych punktów ratowniczych. Kluczową cechą rozwiązania jest modularność – umożliwiająca szybkie dostosowanie pojazdu do warunków operacyjnych i specyfiki odbiorcy, bez konieczności ingerencji w podstawę technologiczną pojazdu.

- eVanPL to coś więcej niż pojazd – to system, który łączy elektromobilność, automatyzację i efektywność energetyczną w jednej platformie. Już dziś projekt spełnia rygorystyczne wymagania UE dotyczące bezpieczeństwa, interoperacyjności i śladu środowiskowego. Budowa fabryki w Kleszczowie to naturalny krok. Kleszczów to miejsce, które łączy dostęp do infrastruktury, kapitału ludzkiego i wizji przemysłu 5.0 – mówi Albert Gryszczuk współzałożyciel Adaptive Motors Poland.

- Jesteśmy w idealnym momencie, zarówno jeżeli chodzi o rozwój polskich technologii, o kapitał ludzki, jak też możliwości finansowe. Grzechem zaniechania byłoby niewykorzystanie takiej okazji na budowę prawdziwie polskiej fabryki aut. Nasi inżynierowi i programiści to światowy top i jedyne czego brakowało do tej pory, to polskiego ambitnego projektu, przy którym można by było ich zaangażować. Obszar Kleszczowa i Bełchatowa od wielu lat zajmuje strategiczne miejsce na gospodarczej mapie Polski. Cieszymy się, że udało nam się znaleźć synergię między naszymi inwestycjami, a planami tego regionu i województwa – dodaje Tomasz Drzał z Adaptive Motors Poland.

Fabryka powstanie na 18-hektarowej działce w Kleszczowie – gminie znanej z wysokich dochodów i dobrze rozwiniętej infrastruktury. Umowa z samorządem została już podpisana. Jak informuje Tomasz Drzał z AMP, zakład ma być realizowany modułowo. Na początek jedna zmiana i 1500 pojazdów rocznie. Docelowo – produkcja potroi się przy wprowadzeniu pracy w trybie trzyzmianowym.

Prezes Fundacji Rozwoju Gminy Kleszczów, Piotr Kołba, nie kryje entuzjazmu: – Inwestycja Adaptive Motors Poland jest modelowym przykładem realizacji Strefy Kleszczów 5.0 – łączącej innowacje, partnerstwo z nauką i rozwój technologii przyszłości. Fabryka eVanPL nie tylko stworzy nowe miejsca pracy, ale też wniesie do regionu unikalne kompetencje i gotowość do współpracy w obszarach elektromobilności, automatyzacji i przemysłu dual-use. To dowód na to, że długofalowa strategia gminy w zakresie rozwoju nowoczesnej infrastruktury i przyjaznych warunków inwestycyjnych przynosi realne efekty.

Zaangażowani w projekt są poważni gracze rynku finansowego i energetycznego. AMP wspierają: Fundusz Neo Investments – inwestujący w odnawialne źródła energii; Solter Capital, który zainwestował już 1,8 mld PLN w polski przemysł, oraz Ralf Huep – niemiecki inwestor posiadający doświadczenie w branży automotive.

AMP aplikuje o 400 mln PLN z Krajowego Planu Odbudowy w ramach programu wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej. Nabór trwa do 4 lipca. Do rozdysponowania jest 4,78 mld PLN. Wnioski oceni Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Co ciekawe, o środki z tej samej puli zabiega ElectroMobility Poland, która po porzuceniu planów budowy Izery zamierza przekształcić się w hub elektromobilności pod auspicjami europejskiej marki. W przeciwieństwie do niej AMP posiada gotowe pojazdy, własną platformę technologiczną i realny plan produkcyjny.

Fabryka AMP doskonale wpisuje się nie tylko w nowo tworzoną Strefę Kleszczów 5.0, ale także w szerszy plan rozwoju Centrum Badawczo-Produkcyjnego Inteligentnych Systemów Transportowych i Innowacyjnych Systemów Obronnych, koordynowanego na poziomie województwa łódzkiego. Celem inicjatywy jest stworzenie silnego ośrodka przemysłowo-badawczego, który przyciągnie inwestycje technologiczne i przyspieszy wdrażanie innowacji w obszarach elektromobilności, autonomizacji transportu oraz zastosowań dual-use. Adaptive Motors Poland już dziś deklaruje gotowość do współpracy z ośrodkami naukowymi oraz udział w procesach certyfikacyjnych, które będą prowadzone w ramach centrum.

AMP zapowiada, że fabryka eVanPL w Kleszczowie będzie funkcjonować jako \"otwarta platforma wdrożeniowa\" – gotowa do testowania nowych technologii, integracji z inteligentną infrastrukturą (Smart City/Smart Grid) oraz wspólnego rozwijania innowacyjnych funkcji pojazdów we współpracy z partnerami z Polski i UE.

O Adaptive Motors Poland

Spółka została założona przez zespół liderów polskiego sektora nowych technologii i energii. W jej skład wchodzą m.in. Albert i Piotr Gryszczukowie (Innovation AG), Solter Capital (fundusz z 1,8 mld PLN zainwestowanych w polski przemysł), Neo Investments (kontrolowany przez Piotra Beaupre, aktywny m.in. w OZE, biogazie i usługach), oraz Ralf Huep – inwestor z doświadczeniem w funduszach globalnych i pasją do motoryzacji.

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 11 września 2025. Zapisz się tutaj!