Polska
article miniature

EAGLE leci wyżej? Innovation AG sięga po środki z KPO

Zarząd Innovation AG S.A. ogłosił, że firma wystąpi po środki z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO), by sfinansować start produkcji seryjnej pierwszego polskiego elektrycznego samochodu dostawczego eVanPL, opracowanego na autorskiej platformie EAGLE.

offerings-mobile

eVanPL to pierwszy polski samochód elektryczny zaprojektowany na rodzimej platformie EAGLE, który może wkrótce przejść do seryjnej produkcji dzięki finansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.

Innovation AG nie jest nowicjuszem na polskim rynku elektromobilności. Ich pojazd „Sokół 4x4”, będący pierwszym w pełni elektrycznym samochodem w Polsce wykonanym metodą ekokonwersji, zyskał uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą. Pojazd ten miał wystartować w Rajdzie Dakar, lecz pandemia COVID-19 pokrzyżowały sportowe zamierzenia firmy. 

Inżynierowie ze Zgorzelca efektywnie wykorzystali czas, stosując ekokonwersję do opracowania pojazdów, które znalazły zastosowanie w kopalniach oraz są używane przez największą krajową firmę kurierską. Co więcej, innowacyjne podejście firmy zaowocowało powstaniem pierwszego w Polsce elektrycznego pogotowia energetycznego, zlokalizowanego w Hubie Innowacji Innovation AG. Rozwiązanie to, wprowadzone pod koniec 2020 roku już obsługuje jedną z największych farm fotowoltaicznych w kraju.

Najnowszy projekt Innovation AG eVanPL elektryczny pojazd dostawczy, który całkowicie jest dziełem polskich inżynierów — zakończył już badania homologacyjne i jest gotowy do produkcji seryjnej. 

Wraz z naszymi ekspertami, dokładnie przeanalizowaliśmy zapisy Krajowego Planu Odbudowy, dotyczące wsparcia dla ekologicznego transportu i ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko. Stwierdziliśmy, że nasza firma idealnie wpisuje się w te wymogi. KPO, szczególnie w punkcie E1.1.1, przewiduje finansowanie działań na rzecz rozwoju technologii zeroemisyjnych. Nasze doświadczenie i dotychczasowe osiągnięcia potwierdzają, że jesteśmy właściwym kandydatem do otrzymania tego wsparcia. Dlatego też nasz zarząd, przy akceptacji rady nadzorczej, podjął jednogłośnie decyzję o rozpoczęciu starań o fundusze z KPO, na uruchomienie produkcji aut elektrycznych w Polsce. Tym samym mówimy o możliwości stworzenia tysięcy miejsc pracy oraz utrzymaniu innowacyjnych rozwiązań i korzyści dla Polaków informuje Albert Gryszczuk, prezes Innovation AG S.A.

Zgodnie z zapisami KPO, dla sektora prywatnego, na ten cel, zakładane są alokacje z RRF (Recovery and Resilience Facility) w wysokości ponad 1 mld EUR (czyli około 5 mld PLN).

Robin Szustkowski, przewodniczący Rady Nadzorczej Innovation AG, dodaje, że projekt eVanPL daje Polsce realną szansę na zwiększenie „local content” i stanowi odpowiedź na wezwania Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych do inwestycji w badania i rozwój w dziedzinie elektromobilności. 

Pamiętajmy, że same miejsca pracy, to nie wszystko. Własna marka i technologia, jaką mamy w Innovation AG pozwala, przede wszystkim, decydować o sieci dostawców. Pozwala zarządzać komponentami oraz kierunkami ich pochodzenia. Dokładnie tak robią Niemcy, Amerykanie, czy Francuzi. Oni decydują o poziomie własnego „local content”. Projekt eVanPL daje możliwość podejmowania kluczowych decyzji u nas, w Polsce” – podkreśla Szustkowski.

Przypomnijmy, że inwestycje w elektryczne pojazdy w Polsce zyskały silne poparcie ze strony społeczności zainteresowanych zrównoważonym rozwojem, w tym również  Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. W otwartym liście zatytułowanym „Siódemka dla elektromobilności” przedstawiciele stowarzyszenia podkreślili, jak istotne jest zwiększenie nakładów na badania i rozwój, edukację specjalistycznych kadr oraz wsparcie dla krajowego sektora transportu niskoemisyjnego. Według PSPA sektor motoryzacyjny, który odpowiada za 8% PKB kraju i 13,5% wartości rocznego eksportu, zatrudniając przy tym około 490 tys. osób, co stanowi 7,6% wszystkich zatrudnionych w przemyśle, wymaga pilnych działań inwestycyjnych. Działania te są kluczowe nie tylko dla wzrostu gospodarczego, ale także dla utrzymania konkurencyjności Polski na tle globalnych trendów w produkcji samochodów elektrycznych.

Pojazd eVanPL, który powstał pod egidą Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, jest efektem innowacyjnego podejścia zespołu inżynierów ze Zgorzelca, którzy przystępując do konkursu na rozwój polskiego samochodu elektrycznego o ładowności jednej tony, nie ograniczyli się do gotowych rozwiązań. Zamiast tego, zaczęli od opracowania własnej platformy, nazwanej EAGLE. Platforma ta, zawierająca kluczowe komponenty takie jak podwozie, systemy hamulcowe, napędowe, kierownicze i zawieszenia, została zaprojektowana i wykonana w Polsce, co czyni projekt wyjątkowo unikalnym.

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 26 września 2024Zapisz się już dziś!