Polska
article miniature

Innovation AG chce budować fabrykę

Twórca polskiego e-vana o rekordowych osiągach, Innovation AG, chce skorzystać ze środków KPO i wybudować innowacyjną fabrykę polskich elektryków.

W celu realizacji przedsięwzięcia, Innovation AG powołał oddzielną spółkę o nazwie Adaptive Motors Poland. Wczoraj Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił konkurs w ramach KPO, wspierający rozwój gospodarki niskoemisyjnej, w którym ma do rozdysponowania 4,78 mld PLN. Jak podaje dzisiejszy Puls Biznesu, AMP będzie ubiegać się o 400 mln zł z tego programu.

Szeroki materiał o Innovation AG nasz portal opublikował w marcu 2025: Polska firma rzuca wyzwanie gigantom. Firma działa od 2012 roku i w początkowym okresie działalności skupiała się na motosporcie, przygotowując między innymi pojazd do rajdu Rajdu Dakar. Obecnie firma skupia się na budowie prototypów pojazdów elektrycznych oraz ich dostosowaniu do produkcji nisko- i średnioseryjnej. Swoje kompetencje Innovation AG wykorzystało wygrywając konkurs NCBiR na stworzenie polskiego, elektrycznego dostawczaka. Powstały w ten sposób EAGLE jest zdolny pokonać ponad 400 km na jednym ładowaniu i przewozić ładunki o masie przekraczającej 1 tonę

– Wiemy, że w którymś momencie musi nastąpić przejście na masową produkcję. To nie kwestia ‘czy’, ale ‘kiedy’. Szacujemy, że w perspektywie dwóch, może trzech lat nasze pojazdy zaczną być seryjnie produkowane. To naturalny etap w rozwoju naszej technologii i intensywnie pracujemy nad jego realizacją – zapowiadał w marcu 2025 roku Tomasz Drzał z Innovation AG.

AMP został powołany w celu budowy zakładu produkcji EAGLE. Projekt wspierają Innovation AG wraz z partnerami finansowymi Solter Capital, Neo Investments oraz Ralf Huep. Cały projekt AMP ma kosztować 800 mln PLN (w tym 400 mln PLN dofinansowania z KPO), za które to środki chce wybudować nowoczesny zakład produkcyjny, który będzie oparty na zasadach modularnej, adaptacyjnej produkcji. Zakład ma być gotowy w dwa lata od daty pozyskania całości środków.

- Do tej pory Polska nie dorobiła się własnej, silnej specjalizacji, która byłaby globalnym znakiem firmowym. Takim obszarem może być właśnie elektromobilność. Na świecie coraz szybciej rozwija się model produkcji pojazdów oparty nie na taśmie, lecz na elastyczności — projektowaniu aut wokół realnych potrzeb biznesowych. My to nazywamy adaptive manufacturing. Polska ma szansę być jednym z liderów tego modelu - mówi dziś w wywiadzie dla Pulsu Biznesu Albert Gryszczuk, współzałożyciel Adaptive Motors Poland i prezes Innowation AG. - Co istotne, nie będzie to klasyczna fabryka taśmowa - zostanie zaprojektowana jako centrum produkcji i elastycznego montażu pojazdów elektrycznych w różnych konfiguracjach. Będzie zatrudniać kilkaset osób, a wraz z lokalnymi dostawcami różnych usług powiązanych ich liczba wzrośnie do ponad tysiąca.

Dzięki elastycznemu modelowi produkcji, umożliwiającemu tworzenie krótkich serii specjalistycznych pojazdów, klientami firmy mają stać się takie instytucje jak transport miejski, ratownictwo medyczne, służby komunalne, logistyka czy rolnictwo. 

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 11 września 2025. Zapisz się tutaj!