Świat
article miniature

ZF ogłosił zwolnienie 14.000 pracowników w Niemczech

ZF to kluczowy inwestor branży motoryzacyjnej w Polsce, posiadający kilka zakładów produkcyjnych i centrów rozwojowych, zatrudniający u nas przeszło 11.000 osób.

ZF na całym świecie zatrudnia 169.000 osób, posiada też 160 zakładów produkcyjnych w 31 krajach. W 2023 roku firma osiągnęła sprzedaż na poziomie około 46,6 miliarda EUR. ZF przejął w ostatnich latach dwie firmy, które miały swoje zakłady produkcyjne w Polsce. W maju 2015 ZF Friedrichshafen AG pomyślnie zakończył transakcję nabycia TRW Automotive Holdings, natomiast pięć lat później, w maju 2020 przejął Wabco. W wyniku tych przejęć oraz oczywiście własnych inwestycji w infrastrukturę produkcyjną i biurową, ZF ustanowił w Polsce bardzo rozległą strukturę. Na dzień dzisiejszy Grupa ZF prowadzi w Polsce działalność w 7 lokalizacjach produkcyjnych, a ponadto ustanowił w Polsce kilka centrów usług wspólnych. We wszystkich jednostkach koncernu w Polsce zatrudnienie znajduje około 11.000 osób. ZF intensywnie rozwija swoje centrum produkcji elektroniki w Częstochowie, które obecnie zatrudnia już 430 osób, we wrześniu 2023 Krzysztof Gablankowski, szef częstochowskiej fabryki, mówił o podwojeniu produkcji do 2026 roku. 

W piątek ZF ogłosiła plan redukcji załogi w Niemczech o 14.000 stanowisk pracy do końca 2028 roku. Obecnie ustalany jest zakres planowanych redukcji w lokalizacjach. Obecnie firma zatrudnia w Niemczech 54 000 pracowników.

Jak pisze Die Welt: ‘Głównym powodem wprowadzenia oszczędności jest wysokie zadłużenie grupy . Ich źródłem jest przede wszystkim przejęcie dostawcy motoryzacyjnego TRW i firmy Wabco, specjalizującej się w hamulcach. Grupa płaci obecnie setki milionów euro odsetek, których brakuje na przykład w obszarach badań i rozwoju. Jednocześnie dostawca motoryzacyjny […] będzie musiał w nadchodzących latach zainwestować miliardy, aby móc opanować transformację. […] Mocno zadłużona firma narzuciła rygorystyczny program oszczędnościowy dopiero wiosną. W lutym powiedziano, że w tym i przyszłym roku koszty na całym świecie mają zostać obniżone o około sześć miliardów euro. W ten sposób ZF chce zająć lepszą pozycję, aby stawić czoła dalszym zmianom w zakresie elektromobilności od 2026 roku’.

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 26 września 2024Zapisz się już dziś!