Premium
article miniature

Produkcja baterii w Polsce: nowy sektor w kilka lat (2017-2024)

Rozwój sektora produkcji baterii w Polsce jest bezprecedensowy - w kilka lat nie tylko staliśmy się kluczowym producentem w Unii Europejskiej, ale zbudowaliśmy również kompletny łańcuch dostaw.

Artykuł jest fragmentem raportu o dorobku i szansach polskiego przemysłu produkcji półprzewodników, jaki opracowujemy wspólnie z Invest in Pomerania oraz pod patronatem PAIZ. Całośc raportu zostanie zaprezentowana podczas naszych targów TEK.day w Gdańsku, 26 września 2024.

Zdjęcie: © Intel

W październiku 2016 koreański LG Energy Solution rozpoczął budowę swojej fabryki baterii do pojazdów elektrycznych w Kobierzycach pod Wrocławiem, produkcja ruszyła rok później. Od tego czasu w Polsce powstały zakłady produkujące chemię do baterii litowo-jonowych, separatory, folie miedziane, elementy mechaniczne dla baterii, jak również zakłady zajmujące się ich recyklingiem: w kilka lat stworzyliśmy kompletny łańcuch dostaw. Po zaledwie sześciu latach rozwoju powstała zupełnie nowa branża, a Polska stała się największym eksporterem baterii samochodowych w Unii Europejskiej.

Kiedy LG poszukiwało lokalizacji w Europie wybór był dość prosty: konsekwentnie rozwijany od połowy lat dwutysięcznych hub produkcyjny w Kobierzycach. Pierwszy etap rozbudowy LG Energy Solution to 1.3 mld PLN oraz 700 miejsc pracy. Zakład był konsekwentnie rozbudowywany w latach 2017 oraz 2019. 19 stycznia 2021 podjęto decyzję o wsparciu czwartego etapu budowy fabryki w Kobierzycach. W wyniku jego realizacji całkowita kwota nakładów przekroczy 3,1 mld EUR, a zatrudnienie sięgnie docelowo nawet 10 tysięcy osób. W lipcu 2023 wrocławska fabryka osiągnęła poziom 7 tysięcy zatrudnionych, a możliwości produkcyjne wyniosły 86 GwH wobec planowanych docelowo 100 GWh. Na produkowanych we Wrocławiu bateriach jeżdżą samochody elektryczne Audi, BMW, Fiat, Ford, Porsche czy Volkswagen.

Inwestycja LG Energy Solution stała się zaczątkiem całego szeregu inwestycji i budowy kompletnego łańcucha dostaw w Polsce. W pierwszej fali inwestycji, bezpośrednio po ogłoszeniu inwestycji LG, na lokalizację w Polsce zdecydowało się szereg firm z Azji, najczęściej dostawców koreańskiego koncernu. Kilka z nich stanowi inwestycje o ogromnej skali.

SK Innovation po raz pierwszy podjął decyzję o inwestycji w zakłady produkcji separatorów w Dąbrowie Górniczej pod koniec roku 2018, po raz drugi zrobił to pod koniec roku 2020. Jednak wszystkich zelektryzowała wiadomość z początków roku 2021: będą zakłady numer 3 oraz 4, które uczynią z Dąbrowy Górniczej największą na świecie fabrykę separatorów a wielkość inwestycji koreańskiego koncernu wywindują na okrągłe 7 mld PLN. Pierwszy zakład ruszył w 2021 roku, reszta ma być gotowa w roku 2024. Łączne zdolności produkcyjne separatorów SK IE Technology wzrośnie z obecnych 860 mln m2 do 2,73 mld m2 do 2024 roku.

Koncern Umicore jest obecny w Polsce od 2016 roku, kiedy to uruchomił produkcję katalizatorów w Rudzie Śląskiej. W 2022 kosztem 660 mln EUR wybudował drugi zakład w Radzikowicach, wyspecjalizowany w produkcji zaawansowanych materiałów katodowych dla akumulatorów litowo-jonowych. Na początku roku 2024 ruszyła budowa trzeciego zakładu Umicore, tym razem stanowiącego wspólne przedsięwzięcie z należącym do VW PowerCo. Do końca 2030 roku, Umicore i PowerCo planują zainwestować około 1,7 mld EUR i stworzyć 1.000 miejsc pracy. Inwestycja, rozpoczęta na początku 2023 roku realizowana jest w ramach nowej spółki joint-venture pod nazwą IONWAY.

Jedną z najważniejszych inwestycji w Polsce jest fabryka Northvolt Dwa, zlokalizowana w Gdańsku, w której produkcja ruszyła w sierpniu 2023. Zakład specjalizuje się w produkcji systemów magazynowania energii (ESS) oraz systemów bateryjnych dedykowanych aplikacjom przemysłowym. Nowa fabryka Nortvolt ma powierzchnię 25.000 m2, docelowo ma w niej znaleźć zatrudnienie co najmniej 500 osób.

W ostatnich latach rozbudowano zakłady produkujące systemy bateryjne Wamtechnik w Piasecznie czy Johnson Matthey w Gliwicach. Fala inwestycja trwa również obecnie: na początku roku 2024 jeden z najstarszych producentów pakietów bateryjnych obecnych w Polsce, niemiecki BMZ podjął decyzję o rozbudowie kosztem 103 mln PLN zakładu w Gliwicach. W kwietniu 2024 polska firma Green Cell otworzyła w Krakowie zakład produkcji baterii dla rowerów elektrycznych. Jedną z najszybciej rozwijających się polskich firm jest Impact Clean Power Technology, która w roku 2024 rozpoczęła pracę w swojej ultranowoczesnej fabryce GigafactoryX

W szerszej perspektywie, rozwój przemysłu produkcji baterii przyczynił się także do inwestycji w szeroko pojętym sektorze elektromobilności. W Jaworze pod Wrocławiem najpierw powstały fabryki baterii i silników elektrycznych koncernu Mercedes-Benz, a w roku 2022 ogłoszono warty 1 mld EUR plan budowy w tej samej lokalizacji elektrycznych samochodów dostawczych i zatrudnienie 2.5 tysiąca osób. Poznański zakład VW również zmienia profil produkcyjny, wprowadzając coraz więcej modeli elektrycznych, a od 2023 elektryczne skutery we Wrocławiu produkuje eSchwalbe. Doskonale rozwijają się w Polsce producenci autobusów elektrycznych, w tym polski ARP e-Vehicles. W Tczewie Eaton produkuje systemy elektroniczne dla potrzeb pojazdów EV, podobniej jak koncern ZF w Częstochowie i Wrocławiu. Dobrze rozwija się też sektor produkcji kabli wysokonapięciowych do pojazdów EV: w tej branży zainwestowali w Polsce między innymi Aptiv, Phoenix Contact e-Mobility, Kyungshin czy LS Cable. Adam Drewniany, współpracownik Elona Muska, w październiku 2023 ogłosił zainwestowanie 30 mln PLN w zakład produkcji wiązek dla EV w Żelichowie. 

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 26 września 2024Zapisz się już dziś!