Projektowanie

Szybkie i skuteczne wdrażanie elastycznych systemów ładowania pojazdów elektrycznych

offerings-mobile

W niniejszym artykule opisano zróżnicowany charakter wymagań projektowych stawianych publicznym stacjom ładowania.

Wdrażanie układu front-end systemu ładowania pojazdów elektrycznych

Rozwiązania firmy NXP do ładowania pojazdów elektrycznych koncentrują się na kilku grupach procesorów zaprojektowanych specjalnie w celu zapewnienia parametrów działania i funkcjonalności niezbędnych w wymagających zastosowaniach, takich jak projekty systemów ładowania pojazdów elektrycznych. Należąca do tej grupy procesorów seria mikrokontrolerów (MCU) Kinetis KM3x firmy NXP została zaprojektowana specjalnie w celu zapewnienia certyfikowanego dokładnego pomiaru dostarczanej energii. Mikrokontrolery MCU Kinetis KM3x bazują na 32-bitowym rdzeniu Cortex® M0Arm®, łączą w sobie obszerny zestaw bloków funkcjonalnych do pomiarów, bezpieczeństwa, komunikacji i obsługi systemu oraz zawierają wbudowaną pamięć flash i statyczną pamięć o dostępie swobodnym (SRAM) (ilustracja 2).

Diagram mikrokontrolerów z serii Kinetis KM3x firmy NXP (kliknij, aby powiększyć)

Ilustracja 2: Mikrokontrolery z serii Kinetis KM3x łączą w sobie kompletny zestaw bloków funkcjonalnych potrzebnych do wdrożenia certyfikowanego dokładnego pomiaru dostarczanej energii. (Źródło ilustracji: NXP Semiconductors).

Aby uprościć wdrażanie metrologii, układ front-end mikrokontrolera MCU KM35x posiada zintegrowany bardzo dokładny przetwornik analogowo-cyfrowy (ADC) sigma-delta, przetwornik analogowo-cyfrowy o sukcesywnej aproksymacji (SAR ADC), do czterech wzmacniaczy z programowanym wzmocnieniem (PGA), szybki komparator analogowy (HSCMP), blok logiczny kompensacji fazy oraz wewnętrzny wzorzec napięcia (VREF) wysokiej precyzji z niskim dryftem temperaturowym. Dla zabezpieczenia integralności jednostki metrologicznej przewidziano wbudowane funkcje zabezpieczeń z aktywnym, jak i pasywnym wykrywaniem nieautoryzowanych ingerencji ze znacznikami czasu. Używane w połączeniu z zewnętrznymi czujnikami, przekaźnikami i innymi urządzeniami peryferyjnymi bloki te zapewniają pełną funkcjonalność niezbędną do szybkiego wdrożenia zaawansowanego podsystemu metrologicznego dla układu front-end gniazda zasilania systemu ładowania pojazdów elektrycznych (ilustracja 3).

Diagram mikrokontrolera MCU Kinetis KM firmy NXP (kliknij, aby powiększyć)

Ilustracja 3: W przypadku mikrokontrolera MCU Kinetis KM deweloperzy potrzebują tylko kilku dodatkowych komponentów zewnętrznych do wdrożenia podsystemu gniazd zasilania pojazdu elektrycznego. (Źródło ilustracji: NXP Semiconductors)

Wdrożenie kontrolera systemu ładowania pojazdów elektrycznych

Jak wspomniano powyżej, kontroler systemu ładowania pojazdów elektrycznych koordynuje szeroką gamę funkcji potrzebnych w każdym systemie. Wymagania tego podsystemu dyktują użycie procesora zarówno zdolnego do działania w czasie rzeczywistym potrzebnego do zapewnienia precyzyjnej kontroli systemu ładowania, jak i przepustowości przetwarzania potrzebnej do obsługi różnych protokołów przy jednoczesnej minimalizacji powierzchni i kosztów projektu.

Ta oparta na rdzeniu Arm Cortex-M7 seria procesorów crossover i.MX RT firmy NXP oferuje możliwości pracy w trybie rzeczywistym dzięki wbudowanym mikrokontrolerom, przy zachowaniu parametrów działania na poziomie procesorowym. Częstotliwość robocza 600MHz, pełny zestaw urządzeń peryferyjnych oraz procesory i.MX RT, takie jak i.MX RT1064, pozwalają sprostać wymaganiom w zakresie odpowiedzi w czasie rzeczywistym o niskiej latencji. Jednocześnie funkcje, takie jak duża pamięć wbudowana w układ mikroelektroniczny, zewnętrzny kontroler pamięci, podsystem graficzny i wiele interfejsów łączności, spełniają wymagania zastosowania (ilustracja 4).

Diagram procesora crossover NXP i.MX RT1064 (kliknij, aby powiększyć)

Ilustracja 4: Procesor crossover i.MX RT1064 łączy w sobie urządzenia peryferyjne, pamięć oraz podsystem procesora Arm Cortex-M7, zaprojektowany w celu realizacji zarówno procesów w czasie rzeczywistym, jak i działań na poziomie procesora aplikacji. (Źródło ilustracji: NXP Semiconductors)

Oprócz spełnienia krytycznych wymagań dotyczących czasu rzeczywistego i parametrów działania, projekty systemów ładowania pojazdów elektrycznych muszą zapewniać zabezpieczenia na wielu frontach, w tym wykrywanie nieautoryzowanych ingerencji oraz uwierzytelnianie połączeń zasilania i metod płatności. W celu zapewnienia ochrony danych, bezpiecznego uruchamiania i bezpiecznego debugowania, deweloperzy mogą skorzystać ze zintegrowanych funkcji zabezpieczeń procesora i.MX RT, w tym rozruchu o wysokim stopniu pewności, kryptografii sprzętowej, szyfrowania magistrali, bezpiecznego przechowywania danych w pamięci nieulotnej i bezpiecznego kontrolera JTAG (Joint Test Action Group).

Aby jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo w kontrolerze systemu ładowania pojazdów elektrycznych, projekt zazwyczaj uzupełniają funkcje zabezpieczeń procesora i.MX RT poprzez włączenie bezpiecznego elementu EdgeLock SE050 firmy NXP. Element SE050 zaprojektowano w celu zapewnienia kompleksowego zabezpieczenia w całym cyklu życia. Zapewnia on sprzętowe akceleratory zabezpieczeń dla szeregu popularnych algorytmów kryptograficznych, funkcjonalności modułu zaufanej platformy (TPM), bezpiecznych transakcji magistrali i bezpiecznego przechowywania. Wykorzystanie tego urządzenia do zapewnienia systemu Root of Trust (RoT) dla środowiska wykonawczego pozwala deweloperom zabezpieczyć krytyczne operacje, w tym uwierzytelnianie, bezpieczne wdrażanie, ochronę integralności i atestację.

Korzystając z procesora i.MX RT i urządzenia EdgeLock SE05x, deweloper potrzebuje tylko kilku dodatkowych komponentów, aby wdrożyć podsystem kontrolera zaprojektowany do uruchamiania wysokowydajnego systemu operacyjnego czasu rzeczywistego (RTOS) (ilustracja 5).

Diagram mikrokontrolerów MCU i.MX RT firmy NXP upraszających proces projektowania podsystemów kontrolera

Ilustracja 5: Dzięki zintegrowanej funkcjonalności i parametrom działania, mikrokontrolery i.MX RT upraszczają projektowanie podsystemów kontrolerów dla systemów ładowania pojazdów elektrycznych. (Źródło ilustracji: NXP Semiconductors)

Poprzednia
Strona: 2/3
Następna