NXP prezentuje procesory radarów obrazowych trzeciej generacji do autonomicznej jazdy na poziomach od 2+ do 4
Rodzina S32R47 to najwydajniejsze procesory radarowe NXP, spełniające rygorystyczne wymagania autonomicznej jazdy na poziomach od 2+ do 4. Wyższa rozdzielczość wykrywania umożliwia zaawansowane zastosowania, takie jak detekcja niechronionych uczestników ruchu drogowego (VRU) i zagubionych ładunków. Większa moc obliczeniowa pozwala producentom OEM rozwijać zaawansowane aplikacje, takie jak nawigacja autopilota, przy jednoczesnym spełnianiu wymagań przyszłych pojazdów definiowanych programowo (SDV) na dużą skalę.
Dnia 8 maja 2025 roku firma NXP Semiconductors N.V. zaprezentowała w Eindhoven nowe procesory radarów obrazowych S32R47 w technologii 16 nm FinFET, bazujące na doświadczeniu NXP w dziedzinie radarów obrazowych. Trzecia generacja tych procesorów oferuje do dwóch razy większą moc obliczeniową w porównaniu z poprzednią generacją, a także niższe koszty systemu i lepszą efektywność energetyczną. W połączeniu z transceiverami radarowymi mmWave rozwiązaniami zarządzania energią i sieciami pokładowymi NXP rodzina S32R47 spełnia wymagania bezpieczeństwa funkcjonalnego ISO 26262 ASIL B(D) i przygotowuje branżę motoryzacyjną na nowy poziom autonomicznej jazdy.
Według raportu Yole Intelligence Status of the Radar Industry 2024, do 2029 roku około 40% pojazdów wjeżdżających na drogi będą stanowiły samochody osobowe z automatyzacją jazdy poziomu 2+ (L2+) lub poziomu 3 (L3), a także rosnąca liczba pojazdów z poziomem 4 (L4). Aby sprostać dynamicznie rozwijającemu się rynkowi autonomicznej jazdy i pojazdów SDV, producenci OEM oraz dostawcy pierwszego poziomu muszą poprawić wydajność radarów, które są kluczowe dla bezpiecznych i zaawansowanych funkcji autonomicznych, takich jak jazda z autopilotem czy w pełni zautomatyzowane parkowanie.
„S32R47 może wydajnie przetwarzać trzykrotnie więcej kanałów antenowych w czasie rzeczywistym niż obecne rozwiązania produkcyjne. Umożliwia to wyższą rozdzielczość, czułość i zakres dynamiki radarów obrazowych, niezbędnych w wymagających zastosowaniach autonomicznej jazdy, przy jednoczesnym spełnieniu rygorystycznych wymagań producentów OEM dotyczących zużycia energii i kosztów systemowych w produkcji masowej.”
Radar obrazowy wykorzystuje bogatsze dane z chmury punktów do bardziej szczegółowego modelowania otoczenia. To kluczowy element systemów percepcji opartych na sztucznej inteligencji, które umożliwiają wspomaganą i autonomiczną jazdę w najbardziej wymagających warunkach, takich jak złożone scenariusze miejskie.
S32R47 integruje wysokowydajny, wielordzeniowy system przetwarzania radarowego, co pozwala uzyskać gęstszą chmurę punktów i ulepszone algorytmy, wspierające rozwój systemów ADAS nowej generacji. Efektem jest lepsze rozróżnianie obiektów, większa niezawodność wykrywania i dokładniejsza klasyfikacja, np. niechronionych uczestników ruchu drogowego czy zagubionych ładunków.
Rozwiązania radarów obrazowych NXP trzeciej generacji
Oparte na wiedzy i sprawdzonej technologii dwóch poprzednich generacji, nowe rozwiązanie zapewnia do 2× większą wydajność przetwarzania mikrokontrolera radaru przy 38% mniejszej powierzchni układu scalonego. Oferuje również obsługę AI/ML dla funkcji takich jak ulepszone przetwarzanie kierunku przybycia (DoA) i klasyfikacja obiektów.
Nowa generacja radarów obrazowych NXP umożliwia tworzenie rozwiązań o zoptymalizowanym zestawieniu materiałowym (BOM) i zwiększonej skalowalności pod względem liczby kanałów antenowych i możliwości przetwarzania.
Rozwiązanie NXP osiąga porównywalną lub lepszą wydajność przy nawet o 89% mniejszej liczbie kanałów antenowych niż rozwiązania alternatywne, rozwiązując problemy integracyjne dzięki redukcji kosztów, rozmiarów i zużycia energii systemu.
Źródło: NXP Unveils Third-Generation Imaging Radar Processors for Level 2+ to 4 Autonomous Driving, NXP Semiconductors
Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 19 marca 2026. Zapisz się tutaj!