Stellantis i Saft opracowały nowy typ baterii dla samochodów elektrycznych
Nowego typu akumulatory w technologii IBIS mają pojawić się w pojazdach marki Stellantis przed zakończeniem bieżącej dekady.
© Stellantis
Stellantis i Saft zaprezentowały innowacyjny prototyp akumulatora magazynującego energię, który łączy funkcje falownika i ładowarki. Dzięki zintegrowaniu tych funkcji akumulator jest bardziej wydajny, co przekłada się na większy zasięg pojazdów elektrycznych, a jednocześnie akumulator ten jest bardziej niezawodny i tańszy. Ponadto zwalnia się miejsce wewnątrz pojazdu. Prace projektowe nad nowym akumulatorem zajęły cztery lata, a zespół składał się z 25 osób, w tym badaczy z CNRS (Francuskie narodowe centrum badań naukowych), Stellantis oraz Saft.
Wspólny projekt badawczy znany jest pod nazwą IBIS - Intelligent Battery Integrated System (zintegrowany system inteligentnych akumulatorów). Zaprezentowany latem 2022 roku prototyp demonstracyjny jest przedmiotem licznych patentów i stanowi istotny postęp w odniesieniu do obecnie używanych systemów konwersji energii elektrycznej. Projekt potwierdził zasadność wielu nowych koncepcji technicznych i umożliwił opanowanie ich działania z myślą o przyszłych zastosowaniach w sektorze motoryzacyjnym i energetyce stacjonarnej.
Projekt IBIS jest finansowany przez Future Investment Plan, zarządzany przez francuska ADEME (Agencja do spraw Środowiska i Zarządzania Energią) i koordynowany przez Stellantis. W projekt zaangażowani są partnerzy przemysłowi Saft (grupa TotalEnergies), E2CAD i Sherpa Engineering, laboratoria badawcze francuskiego Narodowego Centrum Badań Naukowych CNRS (GeePs, SATIE, LEPMI) oraz Institut Lafayette.
W prototypie opracowanym w ramach projektu IBIS, karty konwersji, które spełniają funkcje falownika i ładowarki, montowane są możliwie jak najbliżej ogniw akumulatorów litowo-jonowych. Zaawansowany system sterowania umożliwia akumulatorowi bezpośrednie wytwarzanie prądu przemiennego dla silnika elektrycznego. Partnerzy projektu IBIS koncentrują się obecnie na realizacji w pełni funkcjonalnego prototypu pojazdu, który będzie testowany na stanowiskach i torach testowych Stellantis, a także na drogach. Dzięki opracowaniu wydajnej i konkurencyjnej cenowo technologii, projekt IBIS oferuje możliwość zmniejszenia masy pojazdu oraz kosztów produkcji elektrycznych układów napędowych. Nowego typu akumulatory w technologii IBIS mają pojawić się w pojazdach marki Stellantis przed zakończeniem bieżącej dekady.
Z kolei firma Saft planuje wykorzystać nowe podejście na rynku stacjonarnego magazynowania energii i integracji energii z odnawialnych źródeł energii, oferując instalacje zapewniające optymalne wykorzystanie energii przy zmniejszonym wpływie na środowisko. Wewnętrzna architektura akumulatora IBIS spowoduje uproszczenie obsługi przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko. Połączenie akumulatorów do pojazdów elektrycznych i stacjonarnych systemów magazynowania zwiększa konkurencyjność obu ofert dzięki wykorzystaniu efektu skali na tych rozwijających się rynkach.
Zapraszamy 15 września 2023 na TEK.day Gdańsk, zapisz się już dziś!