Polska

Jest szansa na fabrykę baterii Volkswagena w Polsce

A przynajmniej tak twierdzi Puls Biznesu – ewentualna fabryka miałaby powstać w Polsce do 2027 roku.

Samo środowe oświadczenie Volkswagena brzmi następująco: ‘Do 2030 roku razem z partnerami zamierzamy uruchomić w Europie sześć fabryk, by zapewnić sobie zaopatrzenie. Nowe zakłady mają docelowo wytwarzać akumulatory o łącznej pojemności 240 gigawatogodzin. Pierwsze fabryki powstaną w Szwecji w miejscowości Skellefteå oraz w Salzgitter w Niemczech. Z powodu większego zapotrzebowania Volkswagen zdecydował o uruchomieniu większej produkcji niż dotychczas zamierzano. Produkcja wysokiej jakości akumulatorów Volkswagena we współpracy z firmą Northvolt zostanie skoncentrowana w szwedzkiej fabryce „Northvolt Ett” w Skellefteå; ma się ona rozpocząć w 2023 roku i stopniowo osiągnąć poziom 40 GWh rocznie. W działającej już fabryce Volkswagena w Salzgitter od 2025 roku mają być wytwarzane zunifikowane ogniwa akumulatorów do wolumenowych modeli aut, wdrażane będą też innowacje w dziedzinie produkcji, designu i procesów chemicznych. Również w tym zakładzie mają być docelowo produkowane akumulatory o łącznej pojemności 40 GWh rocznie. […] W wypadku pozostałych zakładów w tej chwili sprawdzane są najlepsze miejsca do ich budowy oraz partnerzy do produkcji’.

Puls Biznesu idzie krok dalej w swoim artykule, nakreślając dalsze plany koncernu: trzeci zakład koncernu ma powstać do 2025 roku w Europie Zachodniej – w tym przypadku brane są pod uwagę Hiszpania, Francja oraz Portugalia. Natomiast czwarty zakład miałby zdaniem dziennika powstać w Europie Wschodniej do 2027 i tutaj konkurują ze sobą Polska, Czechy i Słowacja. Do 2030 roku mają powstać jeszcze dwa zakłady Volkswagen’a, jednak żadne szczegóły nie są na dziś znane. Puls Biznesu przypuszcza też, że potencjalna fabryka nie zostanie wybudowana przez sam koncern, lecz przez któregoś z jego poddostawców.