Świat
article miniature

Nowy inwestor na horyzoncie. Northvolt budzi zainteresowanie

Northvolt wciąż walczy o przetrwanie. Szwedzki nadawca publiczny SverigesRadio ujawnił, że syndyk masy upadłościowej, Mikael Kubu, prowadzi rozmowy z zagranicznym inwestorem zainteresowanym przejęciem całego majątku spółki. Chodzi nie tylko o główną fabrykę Northvolt Ett w Skellefteå, ale również o centrum rozwojowe Northvolt Labs w Västerås.

offerings-mobile

Rozmowy, choć znajdują się we wstępnej fazie, nabierają ponoć tempa. – Mamy teraz wstępną ofertę i liczymy na kolejne. Istnieją jednak pewne warunki, które muszą zostać spełnionepowiedział Mikael Kubu, cytowany w komunikacie prasowym. Dodał, że spodziewa się jeszcze jednej oferty w najbliższym czasie. Może to oznaczać rywalizację o to, kto i które części firmy ostatecznie kupi.

Jak informuje SverigesRadio, zainteresowanie Northvolt wykracza poza tajemniczego zagranicznego inwestora. O część aktywów spółki zabiega także szwedzka Scania, producent ciężarówek z Grupy Volkswagen. – Rozmowy trwają. Jesteśmy gotowi zainwestować najwięcej, ale nie chcemy tego robić sami zadeklarował prezes Scanii, Christian Levin.

Mikael Kubu podkreślił, że to pierwszy raz od momentu ogłoszenia upadłości, gdy pojawiła się oferta obejmująca wszystkie aktywa Northvolt pozostające w jego gestii. Obecnie mówi się już o trzech potencjalnych kupcach, co znacznie zwiększa szanse na przejęcie całego przedsiębiorstwa. To, jak zaznaczył syndyk masy upadłościowej, daje powody do ostrożnego optymizmu.

Sytuacja Northvolt jest jednak dramatyczna. Produkcja w Skellefteå została wstrzymana, a liczba pracowników topnieje. – To wyścig z czasem. Kupujący nie chce nabyć tylko maszyn, ale również odpowiednio wykwalifikowanej kadrypodkreślił Kubu. Problemem jest więc nie tylko cena, ale także utrzymanie kompetencji i know-how, bez których przejęcie fabryk straci sens.

W skład masy upadłościowej wchodzi główna fabryka Northvolt Ett w Skellefteå, gdzie produkcja została tymczasowo wstrzymana. Znajduje się w niej również centrum badawczo-rozwojowe Northvolt Labs w Västerås, które Scania chciałaby uratować, tworząc konsorcjum inwestorów. Dodatkowo wciąż trwają przygotowania do budowy fabryki akumulatorów w Heide, w Szlezwiku-Holsztynie, wspieranej środkami publicznymi. – To dowód, że lokalizacja w Heide nadal cieszy się dużym zainteresowaniempodkreślił rzecznik Northvolt.

Przypomnijmy, że jeszcze przed ogłoszeniem upadłości szwedzki koncern pozbył się niektórych aktywów. Volvo Cars wykupiło pakiet udziałów w spółce Novo Energy, zajmującej się produkcją ogniw bateryjnych. Scania z kolei przejęła fabrykę w Gdańsku, a także centrum badawczo-rozwojowe w Tomteboda koło Sztokholmu. Amerykańska firma Lyten stała się właścicielem kalifornijskich zakładów produkcyjnych Cuberg – spółki zależnej Northvolt.

Mikael Kubu odmówił ujawnienia, które firmy złożyły ostatnio oferty, ograniczając się do informacji, że wszystkie trzy podmioty nie są ze Szwecji. Nie wskazał również, czy któraś z nich ma siedzibę w Europie. Szwedzki nadawca SVT podaje, że mało prawdopodobne jest, by kupcem mogła zostać firma z Chin, ponieważ szwedzki urząd ds. nadzoru nad produktami strategicznymi (ISP) sprzeciwił się przejmowaniu podobnych przedsiębiorstw przez chiński kapitał.

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 11 września 2025. Zapisz się tutaj!