Scania chce przejąć laboratorium R&D Northvolt
Szwedzki producent ciężarówek Scania prowadzi rozmowy w sprawie utworzenia konsorcjum, którego celem będzie przejęcie działu badawczo-rozwojowego upadłej spółki Northvolt. W grę wchodzi nie tylko ratowanie infrastruktury – ale przede wszystkim zabezpieczenie kluczowych kompetencji technologicznych dla europejskiego przemysłu bateryjnego.
Northvolt Labs w Västerås uchodzi za najcenniejszą część majątku upadłego koncernu. Zainwestowano w nie około 750 mln USD, a zatrudnienie znalazło tam ponad 1 100 osób. To właśnie w tym ośrodku prowadzono prace nad zaawansowanymi materiałami do ogniw nowej generacji oraz technologiami recyklingu baterii.
Dziś laboratorium może trafić w ręce azjatyckich producentów — chyba że Scania zdoła przekonać do współpracy europejskie instytucje publiczne. – Próbujemy utworzyć konsorcjum, które częściowo sfinansowałoby ten projekt. Nie poradzimy sobie sami. To za dużo nawet dla tak dużej firmy jak nasza – przyznał dyrektor generalny Scanii, Christian Levin, w rozmowie z Financial Times. – Prowadzimy rozmowy z Komisją Europejską i rządem Szwecji – dodał.
Upadłość Northvolt okazała się poważnym ciosem dla europejskiego sektora motoryzacyjnego. Christian Levin nie ukrywa, że to problem o charakterze systemowym, który uderza w całą Unię Europejską starającą się przyspieszyć transformację w kierunku niskoemisyjnego transportu.
Scania – należąca do koncernu Volkswagen, największego udziałowca Northvolt – kontynuowała współpracę z firmą podczas postępowania upadłościowego. Równocześnie jednak zabezpieczała alternatywne źródła dostaw w Azji. - Zaczniemy zwiększać zamówienia z Azji już po wakacjach – powiedział Christian Levin, dodając, że niektórzy klienci są niezadowoleni, ponieważ nie będą mogli mieć na pokładzie europejskiej baterii „o bardzo niskim śladzie węglowym”.
Przypomnijmy, że Scania nabyła już część działalności Northvolt Systems, a dokładnie przejęła Northvolt Systems Industrial – jednostkę specjalizującą się w produkcji systemów bateryjnych dla przemysłu ciężkiego. Transakcja obejmowała zakład produkcyjny w Gdańsku oraz centrum badawczo-rozwojowe w Szwecji, zatrudniające łącznie około 260 osób. Los głównej fabryki w Skellefteå – Northvolt Ett AB – wciąż pozostaje niepewny. Jak poinformowano 22 maja, trwa wprawdzie proces due diligence, jednak syndyk nie widzi obecnie realnych szans na szybkie znalezienie inwestora, który mógłby przejąć produkcję. W związku z tym zakład będzie stopniowo wygaszał działalność, a jej całkowite zakończenie planowane jest na 30 czerwca.
Czas ucieka: cel 35% do 2030 roku
Przyszłość pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym również nie rysuje się w jasnych barwach. W pierwszym kwartale tego roku stanowiły one zaledwie 3,5% sprzedaży. Do 2030 roku udział ten musi wzrosnąć dziesięciokrotnie, by spełnić cele klimatyczne UE. W przeciwnym razie na producentów mogą spaść wielomilionowe kary.
Christian Levin ostrzega, że bez odpowiedniego wolumenu sprzedaży, unijni producenci przestaną być konkurencyjni globalnie. – Jeśli nie osiągniemy odpowiedniego wolumenu sprzedaży, nasze produkty staną się po prostu zbyt drogie. W takiej sytuacji nie będziemy w stanie konkurować ani w Chinach, ani w Azji Południowo-Wschodniej. A wtedy to już tylko kwestia czasu, zanim producenci działający na dużą skalę wejdą także na rynki Ameryki Łacińskiej i inne obszary, w których dziś mamy silną pozycję – ocenia.
Scania apeluje o rozszerzenie definicji niskoemisyjnych ciężarówek także na pojazdy zasilane paliwami alternatywnymi lub wyposażone w range extendery.
Źródło: Financial Times
Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 11 września 2025. Zapisz się tutaj!