Nowy inwestor na horyzoncie. Northvolt budzi zainteresowanie
Northvolt wciąż walczy o przetrwanie. Szwedzki nadawca publiczny SverigesRadio ujawnił, że syndyk masy upadłościowej, Mikael Kubu, prowadzi rozmowy z zagranicznym inwestorem zainteresowanym przejęciem całego majątku spółki. Chodzi nie tylko o główną fabrykę Northvolt Ett w Skellefteå, ale również o centrum rozwojowe Northvolt Labs w Västerås.
Rozmowy, choć znajdują się we wstępnej fazie, nabierają ponoć tempa. – Mamy teraz wstępną ofertę i liczymy na kolejne. Istnieją jednak pewne warunki, które muszą zostać spełnione – powiedział Mikael Kubu, cytowany w komunikacie prasowym. Dodał, że spodziewa się jeszcze jednej oferty w najbliższym czasie. Może to oznaczać rywalizację o to, kto i które części firmy ostatecznie kupi.
Jak informuje SverigesRadio, zainteresowanie Northvolt wykracza poza tajemniczego zagranicznego inwestora. O część aktywów spółki zabiega także szwedzka Scania, producent ciężarówek z Grupy Volkswagen. – Rozmowy trwają. Jesteśmy gotowi zainwestować najwięcej, ale nie chcemy tego robić sami – zadeklarował prezes Scanii, Christian Levin.
Mikael Kubu podkreślił, że to pierwszy raz od momentu ogłoszenia upadłości, gdy pojawiła się oferta obejmująca wszystkie aktywa Northvolt pozostające w jego gestii. Obecnie mówi się już o trzech potencjalnych kupcach, co znacznie zwiększa szanse na przejęcie całego przedsiębiorstwa. To, jak zaznaczył syndyk masy upadłościowej, daje powody do ostrożnego optymizmu.
Sytuacja Northvolt jest jednak dramatyczna. Produkcja w Skellefteå została wstrzymana, a liczba pracowników topnieje. – To wyścig z czasem. Kupujący nie chce nabyć tylko maszyn, ale również odpowiednio wykwalifikowanej kadry – podkreślił Kubu. Problemem jest więc nie tylko cena, ale także utrzymanie kompetencji i know-how, bez których przejęcie fabryk straci sens.
W skład masy upadłościowej wchodzi główna fabryka Northvolt Ett w Skellefteå, gdzie produkcja została tymczasowo wstrzymana. Znajduje się w niej również centrum badawczo-rozwojowe Northvolt Labs w Västerås, które Scania chciałaby uratować, tworząc konsorcjum inwestorów. Dodatkowo wciąż trwają przygotowania do budowy fabryki akumulatorów w Heide, w Szlezwiku-Holsztynie, wspieranej środkami publicznymi. – To dowód, że lokalizacja w Heide nadal cieszy się dużym zainteresowaniem – podkreślił rzecznik Northvolt.
Przypomnijmy, że jeszcze przed ogłoszeniem upadłości szwedzki koncern pozbył się niektórych aktywów. Volvo Cars wykupiło pakiet udziałów w spółce Novo Energy, zajmującej się produkcją ogniw bateryjnych. Scania z kolei przejęła fabrykę w Gdańsku, a także centrum badawczo-rozwojowe w Tomteboda koło Sztokholmu. Amerykańska firma Lyten stała się właścicielem kalifornijskich zakładów produkcyjnych Cuberg – spółki zależnej Northvolt.
Mikael Kubu odmówił ujawnienia, które firmy złożyły ostatnio oferty, ograniczając się do informacji, że wszystkie trzy podmioty nie są ze Szwecji. Nie wskazał również, czy któraś z nich ma siedzibę w Europie. Szwedzki nadawca SVT podaje, że mało prawdopodobne jest, by kupcem mogła zostać firma z Chin, ponieważ szwedzki urząd ds. nadzoru nad produktami strategicznymi (ISP) sprzeciwił się przejmowaniu podobnych przedsiębiorstw przez chiński kapitał.
Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 11 września 2025. Zapisz się tutaj!