
EMP przechodzi do działania. Państwo realnie wspiera Izerę
Po miesiącach impasu i niepewności projekt polskiego samochodu elektrycznego wkracza w nową fazę. Electromobility Poland (EMP) formalnie przenosi siedzibę do Jaworzna, występuje o środki z Krajowego Planu Odbudowy i – co szczególnie istotne – po raz pierwszy korzysta z oficjalnego wsparcia instytucji państwowych w rozmowach z zagranicznymi partnerami. To moment, który może zadecydować o dalszych losach Izery.
Prezes Electromobility Poland Tomasz Kędzierski ogłosił, że spółka zamierza pozyskać 4,5 mld PLN w ramach programu „Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej”, prowadzonego przez NFOŚiGW. Kwota ta ma pokryć większą część szacowanej na 8 mld PLN inwestycji w fabrykę samochodów elektrycznych w Jaworznie. Firma ma już komplet pozwoleń i szczegółowe kalkulacje biznesowe. Jest gotowa do rozpoczęcia realizacji przedsięwzięcia – zapewnia Kędzierski.
W jego ocenie o sile projektu świadczą nie tylko jego rozmiary, ale również fakt, że EMP zbudowało międzynarodowe partnerstwa i zamierza realizować przedsięwzięcie w modelu opartym na współpracy i dzieleniu ryzyka z zagranicznym inwestorem.
Kiedy prezes EMP Tomasz Kędzierski na konferencji w Jaworznie przedstawiał plany dalszej działalności spółki, wiceprezes Łukasz Maliczenko prowadził w Pekinie rozmowy z potencjalnymi chińskimi partnerami. Po raz pierwszy miały one charakter oficjalny – w delegacji wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Technologii. To nowa jakość, która ma poprawić wiarygodność spółki na arenie międzynarodowej.
– Przedsięwzięcie tej skali gospodarczej rzadko odbywa się bez wsparcia państwa. Rządy większości państw kreują politykę współpracy z Chinami – przyznał Kędzierski, wskazując na zaangażowanie polskiego MSZ.
EMP redefiniuje swój model biznesowy. W nowej formule projekt nie koncentruje się wyłącznie na stworzeniu polskiej marki samochodów. Celem jest budowa kompleksowego hubu przemysłowo-rozwojowego: miejsca, które wygeneruje lokalny popyt na usługi i komponenty oraz przyciągnie dostawców. Zatrudnienie mają tu znaleźć tysiące osób.
– Nasz projekt nie opiera się już na tworzeniu i rozwijaniu wyłącznie marki motoryzacyjnej. Budujemy przemysłowe zaplecze przyszłości – hub, który stworzy tysiące miejsc pracy, umożliwi rozwój technologii i dostawców, ale przede wszystkim położy trwałe fundamenty pod przyszłość całego sektora. Wspólnie z partnerem wypracowujemy model współpracy, w którym obie strony odnoszą korzyści – zaznaczył prezes EMP.
Zmiana filozofii przekłada się na sposób zarządzania ryzykiem: zamiast samodzielnego zakupu technologii i rozwoju gamy modeli, EMP buduje relację partnerską opartą na współwłasności i wspólnej odpowiedzialności za sukces.
– Współwłasność europejskiej marki i zlokalizowanie jej centrali w Polsce zwiększa kontrolę spółki nad kierunkami rozwoju projektu. Priorytetem pozostają dla nas cele gospodarcze przedsięwzięcia tj. transfer technologii, stworzenie miejsc pracy i rozwój lokalnych łańcuchów dostaw. Projekt zrealizujemy tylko w takiej formule - tylko z takim partnerem - która zagwarantuje osiągnięcie tych celów – dodał Tomasz Kędzierski.
Według EMP każda partia 100 tys. aut produkowanych w Jaworznie – rocznie – to około 10 mld PLN obrotu zostającego w Polsce. Zyskują dostawcy, lokalne firmy i pracownicy. Korzyści budżetowe – poprzez VAT, CIT, PIT i składki – mają pojawić się szybciej, niż przypuszczano.
Symbolicznym, ale i praktycznym krokiem jest decyzja o przeniesieniu formalnej siedziby spółki do Jaworzna. – Jest to decyzja nie tylko symboliczna. Ma również wymiar praktyczny, związany, chociażby z podatkami. W Jaworznie będzie zlokalizowana centrala firmy produkcyjno-rozwojowej o zasięgu europejskim – zapowiedział prezes.
Choć sytuacja EMP znacząco się poprawiła, władze spółki nie ukrywają, że wiele elementów trzeba budować od nowa. W ciągu dwóch lat część uzgodnień, dokumentów i projektów uległa dezaktualizacji. Nie wiadomo też, czy dotychczasowy partner – Geely – pozostanie zaangażowany w przedsięwzięcie w nowej formule. Przedstawiciele firma przyznają, że trwają rozmawy z innymi potencjalnymi inwestorami.
Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 11 września 2025. Zapisz się tutaj!