
Scania nadal zainteresowana zakupem części Northvolt - pomimo ogłoszenia upadłości
Mimo ogłoszenia upadłości przez Northvolt Scania pozostaje zainteresowana przejęciem jedynej rentownej części biznesu tej firmy – jednostki zajmującej się opracowywaniem i wytwarzaniem systemów bateryjnych. Szwedzki producent ciężarówek deklaruje chęć sfinalizowania transakcji o wartości 6 mln USD, choć losy sprzedaży zależą teraz od decyzji sądowego syndyka.
Upadłość Northvolt: koniec europejskich nadziei?
Northvolt AB - wraz z kilkoma spółkami zależnymi - złożył wniosek o upadłość w szwedzkim sądzie. Decyzja ta jest konsekwencją szeregu problemów finansowych i operacyjnych, które narastały przez ostatnie miesiące. Firma, będąca jednym z głównych europejskich graczy na rynku baterii do pojazdów elektrycznych, nie była w stanie zabezpieczyć niezbędnych środków na dalszą działalność pomimo wsparcia inwestorów i kredytodawców.
„Wniosek o upadłość do szwedzkiego sądu złożyły spółki prawa szwedzkiego Northvolt AB, Northvolt Ett AB, Northvolt Labs AB, Northvolt Revolt AB i Northvolt Systems AB. Należy podkreślić, że Northvolt Poland, Northvolt Germany i Northvolt North America nie składają wniosków o upadłość w swoich jurysdykcjach. Wszelkie decyzje dotyczące tych podmiotów będą podejmowane przez sądowego syndyka Northvolt AB w porozumieniu z wierzycielami grupy w odpowiednim czasie” – poinformowała firma w komunikacie prasowym.
- Zarząd polskiej spółki będzie monitorował sytuację na bieżąco i blisko współpracował zarówno ze szwedzkim syndykiem, jak i z firmami zainteresowanymi nabyciem jej biznesu i aktywów – powiedziała Anna Sobolewska, dyrektor ds. komunikacji i spraw publicznych w Northvolk Poland.
Rosnące koszty kapitału, niestabilność geopolityczna oraz problemy z łańcuchem dostaw wpłynęły na kondycję finansową Northvolt. W ramach restrukturyzacji firma znacząco obniżyła koszty operacyjne i zwiększyła produkcję, ale to nie wystarczyło do ustabilizowania sytuacji finansowej.
„Pomimo wykorzystania wszystkich dostępnych możliwości negocjacyjnych oraz wdrożenia restrukturyzacji finansowej, w tym rozpoczęcia procesu restrukturyzacyjnego na podstawie rozdziału 11 (Chapter 11) w Stanach Zjednoczonych, a także pomimo wsparcia ze strony kredytodawców i kluczowych kontrahentów, firma nie była w stanie zabezpieczyć koniecznych środków finansowych do dalszego funkcjonowania w obecnej formie. Zarząd uznał zatem, że jedynym dostępnym rozwiązaniem jest kontynuacja działalności w ramach szwedzkiego procesu upadłościowego przy jednoczesnym poszukiwaniu realistycznych opcji uzyskania finansowania” – napisano dalej w komunikacie prasowym.
Tom Johnstone, pełniący obowiązki przewodniczącego Board of Directors Northvolt, skomentował: - To niezwykle trudny dzień dla wszystkich w Northvolt. Postawiliśmy sobie za cel budowę czegoś przełomowego, napędzającego rzeczywiste zmiany na rynku baterii, pojazdów elektrycznych i w szerszym przemyśle europejskim. Decyzja ta jest szczególnie trudna, biorąc pod uwagę nie tylko poziom zaangażowania i zainteresowania, jakie mieliśmy ze strony potencjalnych partnerów i inwestorów w ostatnich miesiącach, ale także wyraźną poprawę w fabryce Northvolt w Skellefteå, gdzie produkcja ogniw podwoiła się, a od września osiągnęliśmy 50% poprawę wydajności produkcji.
- Przez ostatnie miesiące Northvolt skoncentrował swoje operacje i osiągnął kilka sukcesów. Zwiększyliśmy produkcję, aby sprostać potrzebom klientów, zmniejszyliśmy operacyjne wydatki gotówkowe o 55%, podjęliśmy trudne decyzje o wstrzymaniu lub opóźnieniu planów rozbudowy, zakończyliśmy proces sprzedaży i dostarczyliśmy nasze pierwsze milion baterii do europejskiego klienta. Te baterie są produkowane w 100% z wykorzystaniem energii wolnej od paliw kopalnych i są najtrwalszymi produktami tego typu na świecie. Oparte są na technologii opracowanej w Szwecji i wynalezionej w Northvolt Labs, najbardziej zaawansowanym centrum badawczo-rozwojowym baterii poza Azją – dodał.
Northvolt Systems Industrial, założony w 2018 roku, zajmuje się opracowywaniem i produkcją systemów bateryjnych dla sektora przemysłu ciężkiego i specjalistycznych maszyn pozadrogowych. Obecnie spółka zatrudnia około 300 osób w zakładzie prototypowania systemów bateryjnych zlokalizowanym w Sztokholmie oraz w zakładzie produkcyjnym Northvolt Dwa Industrial w Gdańsku. Firma oferuje portfolio modułów i systemów bateryjnych dostarczanych klientom z takich branż jak logistyka materiałowa, sprzęt budowlany, górnictwo, rolnictwo i usługi komunalne. Z fabryki w Gdańsku spółka realizuje seryjne dostawy do kilku klientów, w tym: Epiroc, Konecranes i Dynell.
- Mamy nadzieję, że działania podjęte przez nas z potencjalnymi inwestorami w trakcie procesu restrukturyzacyjnego przyspieszą znalezienie niezbędnego finansowania, aby umożliwić kontynuowanie działalności w ramach szwedzkiego procesu upadłościowego. Pasja, zaangażowanie i innowacyjność naszego zespołu były niezwykłe i głęboko żałujemy, że nie ma innego rozwiązania. Chcę przekazać podziękowania naszym pracownikom, klientom, dostawcom, inwestorom i partnerom, którzy wierzyli w misję Northvolt – zakończył Tom Johnstone.
Scania nadal zainteresowana przejęciem Northvolt Systems Industrial
Jednym z najważniejszych aktywów Northvolt, który może zmienić właściciela, jest dział zajmujący się opracowywaniem i produkcją systemów bateryjnych – Northvolt Systems Industrial. Scania, należąca do koncernu Traton, w lutym złożyła ofertę przejęcia tej jednostki za 6 mln USD. Została ona zaakceptowana, pomimo wyższej propozycji innego konsorcjum, które jednak wymagało dłuższego czasu na due diligence. Spółka uzasadnił wybór oferty Scanii pilną potrzebą gotówki, co wynika z dokumentów złożonych w amerykańskim sądzie upadłościowym.
Po ogłoszeniu upadłości sprzedaż aktywów Northvolt została wstrzymana. Decyzja w tej sprawie należy obecnie do sądowego syndyka, który będzie analizował możliwości sprzedaży i oceni ewentualne nowe oferty. Wewnętrzna notatka spółki, do której dotarła agencja Reuters, wskazuje, że syndyk przeprowadzi rozmowy zarówno ze Scanią, jak i innymi potencjalnymi nabywcami, aby ustalić, czy sprzedaż może dojść do skutku.
„Pozostaje kwestią otwartą czy poszczególne części działalności lub technologie firmy zostaną przejęte i będą kontynuowane pod nowym właścicielem” – napisano w dokumencie.
Na początku tygodnia Northvolt bezterminowo odroczył zaplanowane na 10 marca przesłuchanie, które mogło doprowadzić do przejęcia Northvolt Systems Industrial przez Scanię. Rzecznik szwedzkiego producenta ciężarówek potwierdził, że firma nadal zamierza nabyć biznes na pierwotnie uzgodnionych warunkach. Z dokumentów złożonych w lutym wynika, że w ramach transakcji Scania przejęłaby wszystkie zobowiązania i długi związane z działalnością tej jednostki.