Reuters: Northvolt nie dotrzymuje planów produkcyjnych
Powołując się na anonimowe źródła wewnątrz firmy, Reuters twierdzi, że Nortvolt jest bardzo daleki od swoich pierwotnych planów produkcyjnych, a dodatkowo częściowo zawiesił produkcję w Skelleftea.
Poufny dokument zatytułowany ‘Plan produkcyjny 2024’ pokazuje, że Northvolt od początku września konsekwentnie nie osiąga tygodniowych celów produkcyjnych ogniw nadających się do wysyłki. Northvolt, z którym skontaktowała się agencja Reuters, powiedział, że cele zostały ustalone 5 września i są ‘dawno nieaktualne’. Przegląd opisywanego dokumentu oraz rozmowy z czterema źródłami w firmie przeprowadzone przez Reuters wskazują, że Northvolt nadal mierzy się z wyzwaniami w zwiększaniu poziomów produkcji ogniw akumulatorowych. Na przykład w tygodniu rozpoczynającym się 21 października firma dostarczyła zaledwie 22.000 ogniw uznanych za gotowe do wysyłki, podczas gdy cel wynosił 30.000. W tygodniu kończącym się 10 listopada wyprodukowano niewiele ponad 20.000 ogniw gotowych do wysyłki. Takie poziomy produkcji kontrastują z celem 100.000 ogniw tygodniowo do końca roku, który firma przedstawiła agencji Reuters oraz swoim pracownikom w ramach swojej mapy drogowej ‘Path to 100K’ jeszcze we wrześniu b.r. Aktualne cele produkcyjne wskazują na maksymalnie 51.000 ogniw tygodniowo w okresie do końca roku 2024.
Opóźnienia w dostawach i walka o produkcję wystarczającej ilości wysokiej jakości baterii sprawiły, że w czerwcu 2024 Northvolt stracił kontrakt o wartości 2 miliardów EUR z BMW. Zdołał jednak utrzymać - po zredefiniowaniu celów produkcyjnych – kontrakty z Audi, Porsche oraz przede wszystkim ze szwedzką Scania. która poinformowała we wrześniu, że otrzymuje ogniwa Northvolt zgodnie z harmonogramem i w wystarczającej liczbie, po uzgodnieniu nowego planu dostaw. Reuters przypomina, iż w zeszłym roku producent ciężarówek nie był w stanie wysyłać ciężarówek elektrycznych do klientów z powodu problemów Northvolt: ‘Na początku tego roku kalendarzowego nawiązaliśmy z nimi nowe porozumienie, w którym musieliśmy zdać sobie sprawę, że nie są w stanie osiągnąć prędkości, jakiej wymagał rynek’ - powiedział w zeszłym tygodniu agencji Reuters dyrektor generalny Scania Christian Levin.
Anonimowe źródła wewnątrz firmy twierdzą, że problemy Northvolt ze zwiększeniem produkcji wynikały z usterek maszyn, niedoświadczonego personelu i nierealistycznych ambicji. Trzeba jednak podkreślić, że produkcja ogniw to delikatny proces, a eksperci powszechnie uznają, że duża skala produkcji jest wyzwaniem dla każdego producenta baterii.
Jak informuje Reuters, produkcja w jednym z dwóch budynków produkcyjnych w zakładzie w Skelleftea została zawieszona pod koniec października, a przestój ma potrwać co najmniej do grudnia. Aby obniżyć koszty, firma zakończyła swój całodobowy cykl produkcyjny 11 listopada i rozpoczęła produkcję tylko w dni robocze. Northvolt potwierdził Reutersowi fakt skrócenia zmian, dodając że ‘uruchamia mniej linii produkcyjnych niż wcześniej i koncentruje się na dostarczaniu zakontraktowanych wolumenów klientom’. Według cytowanego przez Reuters eksperta z grupy konsultingowej Circular Energy Storage (CES),Hansa Eric Melin, spowolnienie produkcji może poprawić jakość ogniw.
Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 6 marca 2025. Zapisz się tutaj!