Polska
article miniature

Poważne kłopoty ARP e-Vehicles – firma zwolniła połowę załogi

Wcześniej, na koniec listopada 2024, dotychczasowy prezes bydgoskiej firmy, Piotr Śladowski, zrezygnował z pracy, pozostawiają emocjonalny wpis na LinkedIn.

Bydgoski oddział portalu eska.pl pisze o ARP e-Vehicles: ‘Ważą się losy bydgoskiej firmy produkującej autobusy elektryczne. Firma ARP E-Vehicles stoi nad przepaścią, a pracownicy nie dostają wypłat. Na naszych oczach część z nich dostała wypowiedzenia’. Według informacji serwisu, pracownicy spółki wciąż nie dostali wypłat za listopad 2024.

Właścicielem ARP e-Vehicles jest Skarbu Państwa, działający poprzez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. firma powstała we wrześniu 2020 w wyniku podpisania przez Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP) umowy zakupu od RAFAKO S.A. spółki celowej zarejestrowanej pod nazwą RAFAKO EBUS Sp. z o.o. Tym samym ARP przejęła kontrolę nad projektem polegającym na opracowaniu, homologacji i rozpoczęciu seryjnej produkcji innowacyjnego autobusu elektrycznego Pilea. Od tego czasu ARP e-Vehicles przeniosła się do nowej siedziby przy ul. Raczkowskiego, na terenie Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. W ostatnich latach spółka rozwijała się bardzo dobrze, była jedną z najszybciej rozwijających się spółek z naszej TOP100 polskich OEM za rok 2024. W roku 2023 przychody spółki wzrosły z 8.0 mln PLN do 24.1 mln PLN, firma zdobyła kilka nowych kontraktów na dostawy autobusów Pilea. 

Obecnie lokalny portal eska.pl pisze: Był czas, że pracowało tam 100 osób, teraz firma zatrudnia ok. 50. Już od początku 2024 roku pracownicy mieli obawy, że firma słabo przędzie. Latem zabrakło obiecanego dofinansowania od ARP SA (podobno dlatego, że bydgoska firma nie zrealizowała konkretnego celu). W listopadzie była jeszcze nadzieja, że przed świętami wypłaty będą normalnie. […] W grudniu 2024 roku pracownicy napisali list otwarty do Rady Nadzorczej spółki i lokalnych parlamentarzystów. Okazało się, m.in. że nie dostali pensji od 10 grudnia.’

- Jesteśmy trochę bezbronni. Czekamy cały czas na decyzję głównego zarządu ARP, czy będą dalej chcieli nas finansować, czy będziemy dalej produkować autobusy, które są tak naprawdę w 60% zbudowane z polskich elementów, gdzie tak naprawdę ten kapitał też zostaje tutaj. A w tym momencie nie mamy żadnych perspektyw - mówi dla TVP3 Bydgoszcz Natalia Barcz, zastępca kierownika działu marketingu ARP E-Vehicles.

Od lipca 2023 roku prezesem firmy był związany z firmą od 2021 roku Piotr Śladowski, który 28 listopada 2024 roku zrezygnował ze stanowiska, pozostawiając emocjonalny wpis na LinkedIn: ‘Czwartek jest ostatni dniem mojej pracy w Bydgoszczy, z dniem 28.11.2024 r. podjąłem decyzję o rezygnacji z funkcji Prezesa Zarządu ARP e-Vehicles Sp. z o.o. Decyzja ta była wynikiem braku możliwości skutecznego zarządzania Spółką oraz realizacji obranego kierunku rozwoju w obliczu wielu nierozwiązanych kwestii korporacyjnych, strategicznych i finansowych. Pomimo trudności, jakie dotykają rynek motoryzacyjny, a w szczególności branżę e-automotive, ARP e-Vehicles Sp. z o.o. zrealizowała w ostatnim czasie szereg ambitnych projektów, w tym premierę autobusu PILEA 12e bez wieży nagrodzonego na Targach TransExpo w Kielcach. To wyróżnienie pokazuje, jak wartościowe i innowacyjne produkty oferuje ARP e-Vehicles. Wierzę, że potencjał Spółki będzie nadal cieszyć się uznaniem branży oraz naszych Klientów

W dniu 13 grudnia 2024 roku Rada Nadzorcza ARP E-Vehicles wybrała w konkursie na stanowisko Prezesa Zarządu Alicję Hnatkowską, która aktualnie prowadzi dokładną analizę sytuacji spółki. Na tej podstawie przygotuje plan dotyczący jej przyszłości, dalszego funkcjonowania oraz kwestii zatrudnienia.

Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 6 marca 2025. Zapisz się tutaj!