LGES wyprodukuje akumulatory dla Forda w Polsce – start produkcji już w 2026 roku
LG Energy Solution (LGES) podpisało dwa kluczowe kontrakty z Fordem na dostawy akumulatorów do nowego elektrycznego pojazdu E-Transit. Produkcja ruszy w 2026 roku w Polsce.
Południowokoreańska spółka LG Energy Solution (LGES) podpisała dwa strategiczne kontrakty z Fordem, które mają zapewnić dostawy akumulatorów do elektrycznych aut użytkowych produkowanych przez amerykańskiego giganta motoryzacyjnego. Pierwsza z umów, dotyczy dostaw akumulatorów o łącznej wydajności 34 GWh, w latach 2026-2030. Druga z kolei, przewiduje produkcję akumulatorów o mocy 75 GWh – w latach 2027-2032. LGES poinformowało, że akumulatory te od 2026 roku produkowane będą w polskim zakładzie firmy.
„Akumulatory, które LGES dostarczy Fordowi, mają być wykorzystywane w nowym elektrycznym pojeździe użytkowym amerykańskiego producenta, E-Transicie. Kontrakt obejmuje nowe zamówienia i odnosi się do nieudanej próby utworzenia przez obie firmy joint venture w Turcji” – pisze The Korean Times.
Gazeta przypomina, że w lutym ubiegłego roku obie firmy podpisały memorandum w sprawie utworzenia spółki joint venture, której celem miała być budowa zakładu o mocy produkcyjnej 25 GWh w pobliżu Ankary, w Turcji. Masowa produkcja we wspomnianej fabryce powinna rozpocząć się w 2026 roku. Jednak niewiążąca umowa została rozwiązana w listopadzie z powodu obaw, że obecne tempo przejścia na pojazdy elektryczne nie sprzyja dalszym inwestycjom w produkcję ogniw akumulatorowych.
Pomimo tego LGES poinformował, że plany Forda dotyczące produkcji elektrycznych pojazdów użytkowych nie ulegną zmianie. Firma zapowiedziała również, że będzie dostarczać ogniwa akumulatorowe do tych pojazdów z istniejących już zakładów.
Polska jako centrum produkcji akumulatorów
Fabryka LGES w Polsce już teraz jest jednym z kluczowych ośrodków produkcji akumulatorów w Europie. Dzięki nowym umowom z Fordem jej znaczenie na mapie globalnego rynku elektromobilności znacznie wzrośnie. Firma zamierza wykorzystać rosnące zapotrzebowanie na akumulatory w regionie, szczególnie w kontekście dynamicznego rozwoju elektrycznych pojazdów użytkowych. Według danych LMC Automotive już w 2030 roku połowa samochodów użytkowych sprzedawanych w Europie będzie napędzana silnikami elektrycznymi.
— Umowy z Fordem są dowodem na to, że posiadamy ogromne doświadczenie i wiedzę w dostarczaniu energii dla pojazdów użytkowych przy użyciu innowacyjnych technologii akumulatorowych, zaprojektowanych do radzenia sobie w ekstremalnych warunkach eksploatacyjnych — powiedział Kim Dong-myung, CEO LGES.
— Wykorzystując nasze lokalne moce produkcyjne, zapewnimy sobie pozycję lidera na europejskim rynku i dostarczymy naszym klientom niezrównaną wartość dzięki zaawansowanym technologiom akumulatorowym, które skutecznie odpowiadają na różnorodne potrzeby — dodał.
Odbicie po trudnym okresie
Nowe kontrakty stanowią pozytywny sygnał dla LGES, szczególnie po trudnym okresie w tym roku. Firma ostrzegała wcześniej o możliwości 20% spadku przychodów w związku z pogarszającą się koniunkturą na rynku aut elektrycznych. W trzecim kwartale 2024 roku LGES odnotował spadek zysku operacyjnego o 39% do 448,3 mld wonów (332 mln USD). Potwierdza to wyzwania, z jakimi musiała mierzyć się spółka w ostatnich miesiącach.
Mimo trudności LGES z sukcesem zdobywa kolejne kontrakty. Latem tego roku firma podpisała pięcioletnią umowę na dostawę akumulatorów LFP o łącznej wydajności 39 GWh dla Renault, a niedawno zabezpieczyła kontrakt na dostawy akumulatorów o mocy 50,5 GWh dla Mercedes-Benz (w latach 2028-2038). Umowy te, wraz z nowymi kontraktami z Fordem, dają nadzieję na stopniową stabilizację sytuacji finansowej spółki i dalszy rozwój produkcji akumulatorów w Europie.