Polska
article miniature

LGES wyprodukuje akumulatory dla Forda w Polsce – start produkcji już w 2026 roku

LG Energy Solution (LGES) podpisało dwa kluczowe kontrakty z Fordem na dostawy akumulatorów do nowego elektrycznego pojazdu E-Transit. Produkcja ruszy w 2026 roku w Polsce.

Południowokoreańska spółka LG Energy Solution (LGES) podpisała dwa strategiczne kontrakty z Fordem, które mają zapewnić dostawy akumulatorów do elektrycznych aut użytkowych produkowanych przez amerykańskiego giganta motoryzacyjnego. Pierwsza z umów, dotyczy dostaw akumulatorów o łącznej wydajności 34 GWh, w latach 2026-2030. Druga z kolei, przewiduje produkcję akumulatorów o mocy 75 GWh – w latach 2027-2032. LGES poinformowało, że akumulatory te od 2026 roku produkowane będą w polskim zakładzie firmy.

Akumulatory, które LGES dostarczy Fordowi, mają być wykorzystywane w nowym elektrycznym pojeździe użytkowym amerykańskiego producenta, E-Transicie. Kontrakt obejmuje nowe zamówienia i odnosi się do nieudanej próby utworzenia przez obie firmy joint venture w Turcji” – pisze The Korean Times.

Gazeta przypomina, że w lutym ubiegłego roku obie firmy podpisały memorandum w sprawie utworzenia spółki joint venture, której celem miała być budowa zakładu o mocy produkcyjnej 25 GWh w pobliżu Ankary, w Turcji. Masowa produkcja we wspomnianej fabryce powinna rozpocząć się w 2026 roku. Jednak niewiążąca umowa została rozwiązana w listopadzie z powodu obaw, że obecne tempo przejścia na pojazdy elektryczne nie sprzyja dalszym inwestycjom w produkcję ogniw akumulatorowych.

Pomimo tego LGES poinformował, że plany Forda dotyczące produkcji elektrycznych pojazdów użytkowych nie ulegną zmianie. Firma zapowiedziała również, że będzie dostarczać ogniwa akumulatorowe do tych pojazdów z istniejących już zakładów.

Polska jako centrum produkcji akumulatorów

Fabryka LGES w Polsce już teraz jest jednym z kluczowych ośrodków produkcji akumulatorów w Europie. Dzięki nowym umowom z Fordem jej znaczenie na mapie globalnego rynku elektromobilności znacznie wzrośnie. Firma zamierza wykorzystać rosnące zapotrzebowanie na akumulatory w regionie, szczególnie w kontekście dynamicznego rozwoju elektrycznych pojazdów użytkowych. Według danych LMC Automotive już w 2030 roku połowa samochodów użytkowych sprzedawanych w Europie będzie napędzana silnikami elektrycznymi.

Umowy z Fordem są dowodem na to, że posiadamy ogromne doświadczenie i wiedzę w dostarczaniu energii dla pojazdów użytkowych przy użyciu innowacyjnych technologii akumulatorowych, zaprojektowanych do radzenia sobie w ekstremalnych warunkach eksploatacyjnych — powiedział Kim Dong-myung, CEO LGES.

Wykorzystując nasze lokalne moce produkcyjne, zapewnimy sobie pozycję lidera na europejskim rynku i dostarczymy naszym klientom niezrównaną wartość dzięki zaawansowanym technologiom akumulatorowym, które skutecznie odpowiadają na różnorodne potrzeby dodał.

Odbicie po trudnym okresie

Nowe kontrakty stanowią pozytywny sygnał dla LGES, szczególnie po trudnym okresie w tym roku. Firma ostrzegała wcześniej o możliwości 20% spadku przychodów w związku z pogarszającą się koniunkturą na rynku aut elektrycznych. W trzecim kwartale 2024 roku LGES odnotował spadek zysku operacyjnego o 39% do 448,3 mld wonów (332 mln USD). Potwierdza to wyzwania, z jakimi musiała mierzyć się spółka w ostatnich miesiącach.

Mimo trudności LGES z sukcesem zdobywa kolejne kontrakty. Latem tego roku firma podpisała pięcioletnią umowę na dostawę akumulatorów LFP o łącznej wydajności 39 GWh dla Renault, a niedawno zabezpieczyła kontrakt na dostawy akumulatorów o mocy 50,5 GWh dla Mercedes-Benz (w latach 2028-2038). Umowy te, wraz z nowymi kontraktami z Fordem, dają nadzieję na stopniową stabilizację sytuacji finansowej spółki i dalszy rozwój produkcji akumulatorów w Europie.