Polska
article miniature

Ford przenosi produkcję akumulatorów z Polski do USA

W odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe Ford przenosi część produkcji akumulatorów z Polski do Stanów Zjednoczonych. Posunięcie to umożliwi firmie skorzystanie z rządowych zachęt przewidzianych w amerykańskiej ustawie o redukcji inflacji.

Ford ogłosił właśnie kluczową zmianę w swojej globalnej strategii produkcyjnej, która ma głębokie konsekwencje dla przemysłu samochodowego i technologii akumulatorów. W ramach działań na rzecz obniżenia kosztów i skorzystania z amerykańskich zachęt rządowych wynikających z Ustawy o Redukcji Inflacji (IRA), koncern zdecydował o przeniesieniu części produkcji akumulatorów z Polski do Holland, Michigan. Posunięcie to jest odpowiedzią, na niższe niż oczekiwano, zapotrzebowanie na elektryczne pojazdy oraz na nowe uwarunkowania polityczne i ekonomiczne w Stanach Zjednoczonych.

Jim Farley, dyrektor generalny Forda, podkreślił, że dostęp do niedrogich akumulatorów jest kluczowy dla oferowania przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych. Produkcja w Stanach Zjednoczonych pozwoli firmie nie tylko skorzystać z federalnych zachęt, ale również zwiększyć efektywność logistyczną i produkcyjną w odpowiedzi na amerykańskie zapotrzebowanie.

W Polsce, gdzie amerykański koncern samochodowy współpracował z południowokoreańskim LG Energy Solution, produkowane były akumulatory do takich modeli jak Mustang Mach-E i E-Transit. Partnerstwo pomiędzy firmami rozpoczęło się w 2011 roku, kiedy to wyprodukowane w Korei baterie trafiły do elektrycznego Forda Focusa

Ford zmienia lokalizację i strategię

Zmiana lokalizacji produkcji jest częścią szerszej reorganizacji w Fordzie. Koncern wycofał się bowiem również z planów rozwoju nowych elektrycznych modeli pojazdów, takich jak SUV z trzema rzędami siedzeń, czy nowa wersja pickupa F-150. Producent samochodów postanowił zmniejszyć udział rocznych nakładów inwestycyjnych przeznaczonych na pojazdy EV z 40% do 30%. Zamiast tego, firma skupi się na hybrydach i elektrycznych pojazdach użytkowych, które cieszą się rosnącym zainteresowaniem.

— W związku z kompresją cen i marży podjęliśmy decyzję o dostosowaniu planu rozwoju produktów i technologii oraz zasięgu przemysłowego, aby osiągnąć cel dodatniego EBIT (zysk przed odsetkami i podatkami) w ciągu pierwszych 12 miesięcy od wprowadzenia na rynek wszystkich nowych modeli — oświadczył dyrektor finansowy Forda John Lawler, cytowany przez agencję Reuters.

Ford planuje przedstawić aktualizację swoich planów dotyczących elektryfikacji, technologii, rentowności i wymogów kapitałowych w pierwszej połowie 2025 roku, co jest wyczekiwane przez inwestorów i analityków branżowych. 

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 26 września 2024Zapisz się już dziś!