Ochrona innowacji kluczem do sukcesu LG Energy Solution w Polsce
LG Energy Solution, wiodący producent akumulatorów do samochodów elektrycznych, aktywnie chroni swoje patenty w Polsce, gdzie prowadzi największą w Europie fabrykę baterii w Kobierzycach.
W sektorze elektromobilności, gdzie innowacja stanowi kręgosłup konkurencyjności, ochrona własności intelektualnej wyłania się jako fundament trwałego sukcesu. Przykładem firmy, która skutecznie manewruje w tym dynamicznym środowisku, jest koreański gigant LG Energy Solution. Z największą w Europie fabryką baterii do samochodów elektrycznych, znajdującą się w Kobierzycach pod Wrocławiem, LG ES nie tylko inwestuje w rozwój technologiczny, ale i w ochronę swoich innowacji przed nieuczciwą konkurencją.
Strategia ochrony patentowej LG ES
LG Energy Solution nie ogranicza się do składania wniosków patentowych; firma aktywnie walczy o respektowanie swoich praw. W 2023 roku spółka zidentyfikowała ponad 30 przypadków naruszeń swoich patentów na terenie Polski. Obejmują one kluczowe technologie takie jak procesy powlekania na sucho oraz innowacje w obszarze materiałów katody i struktury ogniw akumulatora.
LG Energy Solution zauważa, że liczni nowi gracze na rynku baterii litowo-jonowych bezprawnie korzystają z technologii opracowanych przez liderów branży. Problemem jest również to, że globalne koncerny motoryzacyjne często nie weryfikują, czy nabywane produkty posiadają odpowiednie licencje. Według szacunków LG ES, w takich krajach jak USA, Indie i Chiny doszło do prawie 600 przypadków takich nadużyć. W odpowiedzi na te wyzwania firma podjęła działania prawne, w tym złożenie skarg dotyczących naruszenia tajemnicy handlowej do Międzynarodowej Komisji Handlu USA, niemieckich sądów oraz innych odpowiednich instytucji.
— Nie możemy sobie pozwolić, aby obecni od niedawna na rynku producenci bezprawnie kopiowali nasze innowacyjne pomysły. Długo pracowaliśmy na to, żeby być w tym miejscu, w którym jesteśmy jako lider branży elektromobilności. Brak naszej zgody na tego typu nielegalne praktyki wynika także z potrzeby dbania o uczciwy rozwój rynku i zdrowe relacje między konkurentami — mówi Yong Girl Lee, dyrektor ds. relacji zewnętrznych w LG Energy Solution Wrocław, cytowany przez Puls Biznesu.
Od momentu wprowadzenia pierwszej generacji technologii, która już zyskała na znaczeniu w masowej produkcji, aż po najnowszą, trzecią generację, firma złożyła ponad 58 tysięcy wniosków patentowych na całym świecie, zabezpieczając przy tym ponad 30 tysięcy patentów.
— Zdarzały się sytuacje, w których musieliśmy przeznaczyć ok. 20-30 proc. przychodów na unowocześnienie akumulatorów, aby nadążyć za nieustannie rozwijającym się przemysłem motoryzacyjnym i sprostać wymaganiom odbiorców. Aby utrzymać pozycję i zadbać o naszą własność intelektualną, zostaliśmy zmuszeni do podjęcia surowych środków przeciwko jej bezprawnym naruszeniom — mówi Han Sun Lee, dyrektor centrum IP w LG Energy Solution.
Przez ostatnią dekadę, LG Energy Solution zainwestowało około 4,5 mld USD w rozwój i ulepszenia swoich akumulatorów litowo-jonowych.
Proces uzyskania patentu jest złożony i czasochłonny. Badanie merytoryczne wynalazku przez Europejski Urząd Patentowy może trwać kilka lat, a poprzedzają je lata badań i eksperymentów zespołów naukowych, które pracują nad opracowaniem i testowaniem prototypów. Posiadanie patentu zapewnia wyłączność na komercyjne wykorzystanie wynalazku oraz umożliwia jego właścicielom monitorowanie rynku w celu identyfikacji i eliminacji nielegalnego kopiowania ich technologii. W przypadku wykrycia naruszenia, właściciel patentu może wystąpić do sądu o zabezpieczenie prawne, które może obejmować żądanie zaprzestania naruszania, zwrotu nieuzasadnionych korzyści oraz odszkodowanie. Procedury sądowe, które zazwyczaj trwają tylko kilka tygodni, wymagają jedynie wykazania prawdopodobieństwa naruszenia.
„To umożliwia praktycznie natychmiastowe usunięcie z rynku produktów naruszających patent” - podaje LG ES.
W Unii Europejskiej, od czerwca 2023 roku, działa Jednolity Sąd Patentowy, który rozpatruje sprawy naruszeń europejskich patentów na terenie większości krajów członkowskich.
Koreański producent nie tylko reaguje na naruszenia, ale także oferuje rozwiązania polubowne. LG ES stawia na licencjonowanie swojej technologii, proponując konkurentom zakup licencji jako sposób na uniknięcie dalszych konfliktów prawnych. Strategia ta nie tylko stymuluje dalsze inwestycje w R&D, ale również promuje zdrową konkurencję w branży.
— Nie chcemy więcej uczestniczyć w niezdrowej rywalizacji producentów akumulatorów do aut elektrycznych. Oferujemy dostęp do naszej najnowocześniejszej technologii w ramach wykupienia płatnej licencji. Otrzymane pieniądze będziemy przeznaczać na dalsze badania i rozwój — mówi David Kim, dyrektor generalny LG Energy Solution.
Koreańczycy są bardzo aktywni w Polsce
LG Energy Solution aktywnie dba o ochronę swoich patentów na terenie Polski. Choć firma nie aplikuje o patenty krajowe, regularnie przeprowadza proces walidacji europejskich patentów.
— Firma LG Energy Solution nie wnioskowała o udzielenie patentów w trybie krajowym, składała natomiast wnioski o walidację patentów europejskich na terytorium Polski. W 2023 r. walidowała 135 takich patentów najwięcej spośród podmiotów, które zwróciły się w tej sprawie do Urzędu Patentowego RP. W 2022 r. były to natomiast 84 patenty, co dało LG ES trzecie miejsce pod względem walidowanych patentów europejskich — mówi Monika Chrobak, rzeczniczka prasowa Urzędu Patentowego RP (UPRP).
Liczba wniosków o walidację patentów europejskich złożonych w Polsce w 2023 roku wynosiła blisko 9,9 tysiąca, co stanowi wzrost w porównaniu z prawie 9,1 tysiąca w roku poprzednim i lekki spadek w stosunku do 11,9 tysiąca w 2021 roku. W minionym roku UPRP przyznał łącznie 2261 patentów, w tym siedem w dziedzinie elektromobilności, co pokazuje rosnące znaczenie tej branży.
Od 2016 roku, LG Energy Solution inwestuje w produkcję baterii do samochodów elektrycznych w swojej fabryce w Kobierzycach pod Wrocławiem. Pierwsza inwestycja, budowa fabryki, opiewała na kwotę 1,3 mld PLN. Rozbudowa zakładu kosztowała 4,5 mld PLN. Łącznie, inwestycje przekroczyły 4,4 mld EUR. Obecnie w fabryce zatrudnionych jest 7000 osób, co czyni ją jednym z kluczowych ośrodków produkcji baterii w Europie.
Źródło: Puls Biznesu
Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 26 września 2024. Zapisz się już dziś!