Polska
article miniature

Eksport polskich baterii litowo-jonowych spadł o 60%

Polski sektor produkcji baterii litowo-jonowych odnotował drastyczny spadek eksportu o 58,2% w pierwszym półroczu 2024 roku, w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego — poinformował Polski Instytut Ekonomiczny (PIE).

Wartość eksportu baterii litowo-jonowych z Polski wyniosła w okresie styczeń-lipiec 2024 roku 3,2 mld EUR, co oznacza spadek o 28,3% w porównaniu do tego samego okresu w 2022 roku, a jeszcze bardziej dramatyczny – o 58,2% w porównaniu do pierwszej połowy 2023 roku.

To znacząca zmiana trendu – jeszcze w 2023 r. eksport tych baterii wzrósł o 22 proc. i osiągnął wartość 10,9 mld euro, a Polska zyskała pozycję lidera w Europie i drugiego największego eksportera na świecie po Chinach” – ocenia Polski Instytut Ekonomiczny.

Główne rynki zagraniczne tracą zainteresowanie polskimi bateriami

Największy spadek eksportu odnotowano w dostawach do Niemiec, gdzie zmniejszył się on o 48,6% - ponad 2,6 mld EUR mniej niż w roku poprzednim. Jak podaje PIE, jest to szczególnie istotne, gdyż kraj ten jest głównym odbiorcą polskich baterii. Odpowiada za około 50% całkowitego eksportu. Spadek nastąpił również w eksporcie do Meksyku — o 62,67% (0,6 mld EUR). Zmniejszyły się również dostawy do Francji, Belgii, Stanów Zjednoczonych i Czech.

Globalne zmiany na rynku EV wpływają na polski eksport

PIE wskazuje, że spadek zapotrzebowania na polskie baterie ma charakter globalny, głównie z powodu zmniejszenia popytu na samochody elektryczne (EV) na kluczowych rynkach eksportowych. W Niemczech liczba zarejestrowanych pojazdów EV w lipcu 2024 roku spadła o 36,8% rok do roku, a w całej Unii Europejskiej udział samochodów elektrycznych w rynku obniżył się z 13,5% w lipcu 2023 roku do 12,1% w lipcu 2024 roku.

Dodatkowo europejscy producenci, tacy jak Volkswagen czy marki należące do konglomeratu Stellantis (Fiat, Peugeot, Citroen, Opel), tracą udziały w rynku na rzecz chińskich konkurentów, którzy oferują tańsze pojazdy. PIE zauważa, że co prawda Komisja Europejska w lipcu wprowadziła tymczasowe cła antydumpingowe na import chińskich samochodów EV, ale działania te jeszcze nie wpłynęły na produkcję baterii. Ponadto presja ze strony niektórych państw członkowskich UE, które domagają się rewizji tych środków, oraz trwające negocjacje z Chinami mogą dodatkowo ograniczyć ich skuteczność.

Lokalna konkurencja i rozwój produkcji w Meksyku

Spadek eksportu do Meksyku wiąże się z dynamicznym rozwojem sektora produkcji baterii w tym kraju. Meksyk znacjonalizował swoje zasoby litu i zainwestował w budowę zakładów produkcyjnych we współpracy z firmami z Korei Południowej i Chin, przy wsparciu USA. Produkcja ruszyła pod koniec 2023 roku, co znacząco zmniejszyło zapotrzebowanie tego kraju na import polskich baterii. W rezultacie meksykański eksport akumulatorów wzrósł o 53% w 2023 roku, osiągając ponad 1 mld EUR.

Konsekwencje dla polskich producentów baterii

Zmniejszenie popytu na baterie litowo-jonowe ma poważne konsekwencje dla polskich producentów. Słabsze wyniki eksportowe mogą oznaczać spadki sprzedaży nawet o jedną trzecią. W odpowiedzi na trudną sytuację największy producent baterii w Polsce, firma LG Energy Solution, zapowiedziała możliwość przekształcenia produkcji w kierunku systemów magazynowania energii. Ta zmiana strategii ma pomóc firmie dostosować się do nowych realiów rynkowych i zminimalizować negatywne skutki spadku eksportu.

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 26 września 2024Zapisz się już dziś!