Polska

Co czeka dystrybutorów elektroniki w 2022 roku?

Burzliwy rok 2021 przyniósł nowe wyzwania, przeszkody i możliwości dla sektora usług dystrybucyjnych. Jak poradziła sobie z nimi branża i czego powinna się spodziewać w roku 2022.

PDC, © Digi-Key

Wstrząsy podaży i popytu

Rok 2021 pokazał, że rynek może być bardziej nieprzewidywalny, niż ktokolwiek przypuszczał. Przyniósł niemal wszystkie możliwe wyzwania dla branży komponentów elektronicznych: zmniejszoną produkcję z powodu pandemii COVID-19, wydłużone czasy wysyłki z powodu opóźnień w portach, klęski żywiołowe, trudności w dostępie do surowców i wszystko to w okresie, w którym zapotrzebowanie klientów na części było najwyższe w historii. Trudno było zdobyć niektóre popularne i potrzebne części, co w wielu przypadkach doprowadziło do zwiększenia zamówień. Bardziej niż kiedykolwiek wcześniej doceniliśmy globalną społeczność inżynierską za sprawność w projektowaniu i większą elastyczność dla różnych opcji komponentów. W przyszłości możemy nadal napotykać trudności, jednak zamówienia prawdopodobnie zaczną wracać do bardziej realistycznych poziomów pod koniec 2022 r., gdy klienci pozwolą sobie na chwilę wytchnienia. 

Dystrybutorzy tacy jak Digi-Key przetrwali wzloty i upadki, kontynuując inwestycje w strategiczne inicjatywy, mające na celu zwiększenie pojemności magazynów, lokalizowanie środowiska klienta zarówno w formie cyfrowej, jak i z punktu widzenia usług wsparcia, rozszerzenie oferty cyfrowej i usług internetowych oraz ekspansję na nowe rynki, aby nadal obsługiwać klientów na całym świecie.

Dave Doherty, CEO Digi-Key Electronics

Wykorzystać okazję 

Dostawcy w każdej niszy rynkowej zasługują na uznanie za wyniki w ostatnim roku oraz innowacyjne sposoby na zwiększenie podaży i dostarczenie klientom potrzebnych części. 

Wraz z odwołaniem targów branża musiała znaleźć nowe sposoby komunikowania się i współpracy zarówno z dostawcami, jak i klientami. Cyfryzacja dobrze się sprawdziła w Digi-Key. Dystrybutorzy powinni stale opracowywać nowe sposoby, ułatwiające swoim klientom cyfrowe interakcje z dowolnego miejsca na świecie, w tym lokalizowanie ich środowiska na rynkach całego świata, w miejscowym języku, walucie i dostosowanych godzinach wsparcia, a także zapewniać krótkie czasy wysyłki, aby usunąć bariery dla klientów globalnych. 

Dla wielu firm, zwłaszcza tych z siedzibą w USA, kuszące jest prowadzenie biznesu w jednym języku, przy użyciu jednej waluty. Jednakże branża komponentów elektronicznych na całym świecie nadal się rozwija i dystrybutorzy muszą poczynić większe inwestycje we wspieranie klientów na całym świecie, zapewniając bezproblemową obsługę. Dzisiaj Digi-Key obsługuje 26 lokalnych walut i prowadzi działalność w 21 lokalnych językach. 

Patrząc w przyszłość

Doświadczenia z ubiegłych lat mogą ułatwić przewidywanie tego, co może nas spotkać. Pod wieloma względami branża zachowuje się cyklicznie - popyt i wyzwania z tego roku prawdopodobnie powrócą w nowych formach w przyszłości, więc kluczem jest lepsze przygotowanie się z wykorzystaniem nowych metod, które zostały wprowadzone w minionym roku. Oprócz zwykłego inwestowania w zapasy, ważne jest również, aby dystrybutorzy produktów nadal znajdowali kreatywne sposoby ulepszania swojej oferty i usług, aby utrzymać wysoki poziom zadowolenia klientów i dostawców przez wiele lat.

Firma Digi-Key w ostatnich inwestowała w infrastrukturę, aby zwiększyć wydajność i nadążyć za gwałtownie rosnącym popytem. Rozbudowała nowe Centrum Dystrybucji Produktów w Thief River Falls w Minnesocie, solidną i prognostyczną funkcję wyszukiwania w Internecie, wyższy poziom zapasów i zwiększoną automatyzację w magazynie. Firma zainwestowała również w innowacje, takie jak drukowanie na taśmie ciętej, dostarczanie większej liczby produktów i usług w ramach ekosystemu oraz ekspansję platformy handlowej Digi-Key. Chociaż cały świat znalazł się w trudnej sytuacji, możemy spojrzeć wstecz i zobaczyć, jak poprawiło to naszą zdolność do komunikowania się i dostaw na skalę globalną, zbliżając do siebie całą branżę. Firma Digi-Key dostarcza przeszło 12,6 miliona komponentów elektronicznych i produktów automatyki od ponad 2000 markowych producentów. Z niecierpliwością czeka na projekty klientów, które pojawią się w 2022 roku. 

Dave Doherty, prezes zarządu Digi-Key Electronics.