Polska

ZF Polska: 3.7 mld PLN obrotów

ZF Friedrichshafen AG po przejęciu TRW oraz Wabco stał się jedną z największych firm technologicznych w Polsce, produkującą między innymi zaawansowaną elektronikę motoryzacyjną.

ZF projektuje i produkuje elektronikę motoryzacyjną w kilku lokalizacjach w Polsce

ZF jest globalnym koncernem technologicznym, który dostarcza rozwiązania dla samochodów osobowych, komercyjnych oraz dla przemysłu w czterech obszarach technologicznych: sterowanie ruchem pojazdów, zintegrowane bezpieczeństwo, zautomatyzowana jazda oraz elektromobilność. W skali całego świata ZF zatrudnia obecnie 160 tysięcy pracowników w 260 lokalizacjach w 41 krajach. W 2019 roku ZF osiągnął obroty na poziomie 36,5 mld EUR. 

Jak wygląda działalność ZF w Polsce? 

Najpierw należy przypomnieć, ZF przejął w ostatnich latach dwie firmy, które miały swoje zakłady produkcyjne w Polsce. W maju 2015 ZF Friedrichshafen AG pomyślnie zakończył transakcję nabycia TRW Automotive Holdings, natomiast pięć lat później, w maju 2020 przejęto Wabco. W wyniku przejęć oraz oczywiście własnych inwestycji w infrastrukturę produkcyjną i biurową ZF ustanowił w Polsce bardzo rozległą strukturę. Na dzień dzisiejszy Grupa ZF prowadzi w Polsce działalność w 7 lokalizacjach – dla ułatwienia pogrupowaliśmy poszczególne jednostki na zajmujące się bezpośrednio produkcją oraz centra usług wspólnych.

Jednostki produkcyjne

  • Zakład Układów Kierowniczych Bielsku-Białej (część dywizji ZF Active Safety) od 2012 r. prowadzi seryjną produkcję w ramach zaawansowanych technologicznie projektów takich jak elektryczne układy wspomagania kierownicy oraz przekładnie.
  • Zakład Układów Kierowniczych w Czechowicach-Dziedzicach produkuje komponenty aktywnych układów bezpieczeństwa, takich jak układy kierownicze oraz układy wspomagania kierownicy. 
  • Centrum Inżynieryjne (Engeneering Center) w Bielsku-Białej koncentruje się na projektowaniu systemów mechatronicznych, oprogramowania, wytwarzaniu prototypów oraz przeprowadzaniu testów oraz walidacji akustycznych, mechanicznych i oprogramowania dla elektrycznych układów wspomagania kierownicy (EPS).
  • Zakład Produkcji Pasów Bezpieczeństwa w Częstochowie (Occupant Safety Systems Seat Belt Plant) wytwarza pasy bezpieczeństwa oraz zamki do samochodów osobowych i dostawczych. 
  • Zakład Produkcji Poduszek Powietrznych w Częstochowie (Occupant Safety Systems Airbag Plant) wytwarza systemy chroniące pasażerów przed uderzeniami obejmujące poduszki powietrzne. 
  • Zakład Elektroniki w Częstochowie (Electronics Plant) od 2020 produkuje kamery samochodowe i inne elementy z zakresu zaawansowanych systemów wspierających bezpieczeństwo kierowców i pasażerów oraz wykorzystywane do rozwoju systemów autonomicznej jazdy. 
  • Centrum Inżynieryjne w Częstochowie (Engineering Center) składa się z:
  • Działu Elektronicznego, który zajmuje się pracą badawczo-rozwojową, tworzeniem algorytmów, rozwijaniem oprogramowania, projektowaniem elektroniki, testami i walidacją produktów. Działania działu skupiają się wokół aktywnych systemów bezpieczeństwa opartych o kamery i radary oraz wokół pasywnych systemów tworzonych przez układy poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa.
  • Działu Mechanicznego, który zajmuje się projektowaniem, inżynierią produktu (poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa), modelowaniem, a także prowadzi prace symulacyjno-obliczeniowe, tworzy prototypy i przeprowadza testy.
  • Zakład Produkcji Układów Wspomagania Hamulcowego (Braking Systems Plant) położony w obszarze KSSE jest dostawcą systemów hamulcowych, pomp hamulcowych wraz z układem wspomagania 
  • Łódzkie Centrum Inżynieryjne (Engineering Center) jest rozszerzeniem Centrum Inżynieryjnego w Częstochowie. Jednostka prowadzi działalność badawczo-rozwojową w obszarze projektowania i testowania aktywnych systemów bezpieczeństwa. Zadaniem projektowanych rozwiązań jest zapobieganie wystąpieniu niebezpiecznych zdarzeń drogowych oraz wspieranie kierowcy w podejmowaniu decyzji na drodze. Inżynierowie Centrum rozwijają systemy wizyjne i radarowe dedykowane pojazdom osobowym i specjalistycznym, współpracują z wiodącymi producentami samochodów na świecie. 
  • W zakładach produkcyjnych LP1 i LP2 we Wrocławiu produkowane są konwencjonalne systemy hamulcowe pojazdów użytkowych (sprężarki powietrza, przygotowanie i przetwarzanie powietrza, siłowniki hamulcowe i hamulce tarczowe), elektronika pojazdowa i systemy kontrolne pojazdów użytkowych (systemy przeciwdziałania blokowaniu kół (ABS), kontrola układów zawieszenia (ECAS), sterowanie sprzęgłem i skrzynią biegów, elektroniczne systemy hamowania i kontroli trakcji (EBS/ESC)) oraz systemy hamulcowe do samochodów osobowych.
  • Zespół Badań i Rozwoju (R&D) we Wrocławiu konstruuje oraz testuje elementy hamulcowego pneumatycznego układu zawieszenia autobusów, samochodów osobowych, ciągników siodłowych i naczep oraz komponenty układu sprzęgła i skrzyni biegów. Zespół zaangażowany jest w 137 grup produktowych w 7 obszarach biznesowych. 

Centra usług wspólnych 

  • Globalne Centrum Księgowe (Global Accounting Team) z siedzibą we Wrocławiu istnieje od 2015. 
  • REMAN Solutions z siedzibą we Wrocławiu specjalizuje się w regeneracji podzespołów elektronicznych i mechatronicznych, a także konwencjonalnych produktów mechanicznych wytwarzanych oryginalnie przez firmę WABCO lub innych producentów. 
  • Globalne Centrum Rekrutacji w Bielsku-Białej (Global Recruitment Center) jest drugim co do wielkości ośrodkiem rekrutacyjnym Grupy ZF na świecie.
  • Europejskie Centrum Usług Wspólnych w Częstochowie (European Shared Services Center) prowadzi obsługę procesów finansowo-księgowych europejskich zakładów Grupy ZF. 
  • Centrum IT w Częstochowie, Gliwicach oraz Łodzi (IT Center) zatrudnia administratorów systemów, programistów, analityków biznesowych oraz menedżerów projektów.
  • Globalne Biuro Zakupów w Częstochowie, Gliwicach i Warszawie (Global Purchasing Office) zajmuje się budowaniem globalnej strategii zaopatrzenia dla zakładów ZF na całym świecie. 

Sprawozdania finansowe 2019

Koncern ZF w Polsce prowadzi działalność w ramach czterech osobnych podmiotów gospodarczych: ZF Steering Systems Poland Sp. z o.o. (zakłady produkcyjne w Bielsku Białej i Czechowicach-Dziedzicach), ZF Automotive Systems Poland Sp. z o.o. (zakłady w Częstochowie, Gliwicach, Łodzi i Warszawie), ZF Braking Systems Poland Sp. z o.o. (Gliwice) oraz ZF CV Systems Polska Sp. z o.o. (część lokalizacji we Wrocławiu). Jako osobny podmiot funkcjonuje też Wabco Polska Sp. z o.o. we Wrocławiu.

Jak podaje sam koncern na swoich stronach, w roku 2019 Grupa ZF w Polsce osiągnęła sprzedaż na poziomie 580 milionów EUR i na dzień 31.12.2019 zatrudniała 8.000 osób. My przyjrzeliśmy się wynikom finansowym drugiej ze spółek, ZF Automotive Systems, jako największej pod względem skali działalności i jednocześnie obejmującej większość produkcji i projektowania elektroniki. 

ZF Automotive Systems w roku 2019 osiągnęła przychody na poziomie 3.745 mln PLN. Gdybyśmy uwzględnili ją na publikowanej niedawno liście Największych firm elektronicznych w Polsce, zajęłaby tam 3 miejsce, pomiędzy Signify a TPV (nie ujęliśmy jej w zestawieniu ze względu na bardzo zróżnicowany profil działalności). Zdecydowana większość przychodów firmy realizowana jest w eksporcie: sprzedaż poza Polską w roku 2019 wyniosła 3.511 mln PLN. Przychody z roku 2019 są nieomal identyczne jak osiągnięte rok wcześniej, czyli 3.707 mln PLN. 

ZF Automotive Systems nie wykazuje w Polsce zysków. Wynik operacyjny w latach 2018 oraz 2019 był ujemny i wynosił odpowiednio -8.6 mln PLN oraz aż -64.0 mln PLN. W roku 2019 spółka osiągnęła bardzo wysokie przychody finansowe w wysokości 483 mln PLN (dywidenda spółki zależnej), co wyciągnęło wynik netto do poziomu 409.6 mln PLN (-19.1 mln PLN w roku 2018). 

O ogromnej skali działalności firmy w Polsce świadczy też wielkość majątku: suma aktywów na koniec roku 2019 to 2.221 mln PLN (1.886 mln PLN w roku 2018). Spółka posiada bardzo mocną strukturę finansowania, kapitał własny to aż 1.448 mln PLN. Na inwestycje w majątek trwały w roku 2019 firma wydała niebagatelną kwotę 192 mln PLN. 

Stan zatrudnienia ZF Automotive Systems Sp. z o.o. na koniec roku 2019 wyniósł 5.835 osób