Polska
article miniature

Volkswagen inwestuje 1,5 mld PLN we Wrześni

Wmurowano kamień węgielny pod nowe hale do produkcji elektrycznego Craftera w zakładzie Volkswagena we Wrześni. Koncern przeznaczy 1,5 mld PLN na rozbudowę fabryki pod Poznaniem. To jeden z największych projektów przemysłowych ostatnich lat w Polsce.

offerings-mobile

Nowa inwestycja obejmuje budowę dwóch hal o łącznej powierzchni blisko 60 tys. m². W większej z nich, mającej ponad 35 tys. m², ulokowana zostanie linia montażu platformy podwozia eCraftera. Pracę przejmie tam 150 robotów odpowiedzialnych m.in. za spawanie, zgrzewanie i klejenie elementów. Drugi obiekt – 24-tysięczny – będzie magazynem baterii oraz zapleczem logistycznym z nowymi punktami ładowania dla elektrycznych ciężarówek. Znajdzie się tam również system inspekcji akumulatorów oparty na kamerach z siecią neuronową. Zakończenie budowy przewidziano na połowę 2027 roku. Oba obiekty powstaną zgodnie z zaostrzonymi wymaganiami środowiskowymi, a ich dachy zaprojektowano pod montaż paneli fotowoltaicznych.

Dzięki tej inwestycji będziemy produkowali najnowszą generację w pełni elektrycznego modelu eCrafter. To kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu, który wzmocni naszą pozycję w segmencie lekkich samochodów dostawczych w przyszłości. To również podkreślenie roli zakładu we Wrześni, który już dziś wyznacza kierunki związane ze zrównoważonym rozwojem i środowiskiem dla całej branży podkreśla Stefan Mecha, prezes zarządu Volkswagen Samochody Dostawcze.

Dotychczas we Wrześni wyprodukowano ponad 700 tys. pojazdów, w tym 560 tys. Crafterów i Grand Californii oraz 175 tys. modeli MAN TGE. To jedyna fabryka Volkswagena na świecie, która montuje te pojazdy od podstaw. Została zbudowana od podstaw w 2016 roku, nakładem ponad 4 mld PLN.

Efekt skali: lokalna gospodarka rośnie razem z fabryką

Volkswagen Poznań to największy pracodawca w Wielkopolsce, zatrudniający ponad 9 tys. osób. Koncern współpracuje z ponad 200 krajowymi firmami dostarczającymi komponenty i usługi. Jego wpływ na gospodarkę regionu jest widoczny gołym okiem – od przyspieszonego rozwoju infrastruktury po boom mieszkaniowy we Wrześni.

Volkswagen Poznań to największy pracodawca w Wielkopolsce i firma, która zdecydowaną większość komponentów do budowy samochodów pozyskuje w naszym kraju. Ta inwestycja to również dowód na to, że my jako kraj nie konkurujemy dziś tanią siłą roboczą, ale pozyskujemy inwestycje ze względu na jakość i wykształcenie naszych kadr oraz bardzo wysokie kompetencje pracowników. Jako ministerstwo bardzo cenimy inwestycje, za którymi idą wysoko zaawansowane technologie, które podnoszą konkurencyjność polskiej gospodarki. A z taką mamy do czynienia właśnie w zakładzie we Wrześni zaznacza Tomasz Lewandowski, wiceminister rozwoju i technologii.

Lokalny samorząd podkreśla, że stabilność zakładu bezpośrednio przekłada się na stabilność całej lokalnej gospodarki.

- Obecność firmy Volkswagen Poznań jest dla nas niezwykle istotna z punktu widzenia lokalnego rozwoju gospodarczego. To największy pracodawca w regionie, który wpływa na wiele czynników makroekonomicznych jak np.: bardzo niska stopa bezrobocia, czy rozwój budownictwa mieszkaniowego. Dla przykładu warto wskazać, że zwłaszcza w pierwszych latach po pojawieniu się fabryki Craftera we Wrześni, według danych GUS, liczba wybudowanych u nas mieszkań w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców była większa niż w takich aglomeracjach jak Warszawa, czy Kraków. Rozbudowa fabryki jest też dowodem na to, że udało się wypracować dogodne warunki do inwestowania w naszej gminie - mówi Artur Mokracki, zastępca burmistrza Wrześni.

1300 robotów, sztuczna inteligencja i fotowoltaika

Fabryka we Wrześni już dziś należy do najbardziej zaawansowanych technologicznie zakładów w branży. Na jej terenie pracuje ponad 1300 robotów, a nad kontrolą jakości czuwają zintegrowane systemy oparte na sztucznej inteligencji. Zakład wykorzystuje również jedną z największych w Europie przyfabrycznych farm fotowoltaicznych, która w słoneczne dni pokrywa w pełni jego zapotrzebowanie na energię.

Dla nas jest jasne, że przyszłość lekkich pojazdów użytkowych jest elektryczna. Już dziś jesteśmy liderem rynku elektrycznych aut dostawczych w Europie i będziemy tę pozycję umacniać. Elektryfikujemy ofertę i elektryfikujemy nasze fabryki dodaje Mech.

Volkswagen Poznań posiada złoty certyfikat DGNB, który oznacza, że fabryka powstała zgodnie z zasadami zrównoważonego budownictwa.

Rozbudowa zwiększy naszą konkurencyjność, rozwinie kompetencje i zagwarantuje stabilność zatrudnienia. Września to miejsce naszego dalszego rozwoju i przyszłości nowoczesnej mobilnościmówi Stefanie Hegels, prezeska Volkswagen Poznań.

Związkowa „Solidarność” dodaje, że projekt oznacza realne „zabezpieczenie miejsc pracy na lata”.

Powierzchnia całego zakładu we Wrześni ma ok. 220 ha, co odpowiada wielkości 300 pełnowymiarowych boisk piłkarskich. 

Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 19 marca 2026. Zapisz się tutaj!

Article Image