Czy Volkswagen przeniesie produkcję elektrycznego Bulli do Polski?
Volkswagen rozważa przeniesienie produkcji elektrycznego vana ID. Buzz z Hanoweru do Polski. Decyzja ta może być częścią planów oszczędnościowych koncernu – tak wynika z doniesień niemieckiej gazety „Hannoversche Allgemeine”. Informacja miała zostać przekazana pracownikom podczas zamkniętego spotkania zakładowego.
Według relacji pracowników zakładu w Hanowerze brane pod uwagę są dwa scenariusze. Jeden zakłada całkowite, a drugi częściowe przeniesienie produkcji ID. Buzz do polskiej fabryki VW w Poznaniu. Rzecznik Volkswagen Nutzfahrzeuge VWN potwierdził, że rozważane są różne opcje dotyczące przyszłości modelu ID.Buzz, ale żadne decyzje jeszcze nie zapadły.
Spotkanie planistyczne Grupy Volkswagen, pierwotnie zaplanowanej na listopad, zostało przełożone, a nowego terminu na razie nie ogłoszono. Zebrania te mają kluczowe znaczenie, ponieważ podczas nich podejmowane są decyzje dotyczące inwestycji i alokacji produkcji na kolejne pięć lat. Głównym powodem opóźnienia jest trwający spór płacowy z IG Metall. „Frankfurter Allgemeine Zeitung” zwraca uwagę, że potencjalne przesunięcie produkcji do Polski będzie jednym z tematów negocjacji między VW a związkiem IG Metall.
Produkcja elektrycznego Bulli rozpoczęła się w 2022 roku. Model ID. Buzz miał stać się nowoczesnym następcą kultowego „ogórka”. W pierwszej połowie 2024 roku dostarczono jednak zaledwie 14 600 egzemplarzy. Choć oznacza to wzrost o 23% względem poprzedniego roku, wynik ten wciąż pozostaje daleki od ambitnego celu 130 tysięcy sztuk rocznie. Niska sprzedaż sprawiła, że pojazdy zaczęły zalegać u dealerów, co zmusiło Volkswagena do ograniczenia produkcji. W fabryce w Hanowerze coraz częściej odwoływano kosztowną nocną zmianę, aby dostosować tempo produkcji do faktycznego zapotrzebowania rynkowego. Wysoka cena modelu również nie sprzyja jego lepszej sprzedaży. Podstawowa wersja z baterią o pojemności 59 kWh kosztuje w Niemczech około 50 000 EUR, a wybór lepiej wyposażonego wariantu podnosi cenę do 60 000 EUR lub więcej. Taka polityka cenowa znacząco utrudnia przyciągnięcie klientów i dodatkowo pogarsza wyniki sprzedaży.
Portal az-online.de donosi, że Volkswagen zainwestował ostatnio znaczne środki w zakład w Hanowerze, modernizując fabrykę, by umożliwić równoczesną produkcję modeli T7 Multivan i ID.Buzz. Plany zakładały zwiększenie produkcji dzięki wprowadzeniu nowych wariantów, takich jak dłuższa wersja oraz model GTX z napędem na wszystkie koła. Jednak utrzymująca się niska sprzedaż uniemożliwia realizację tej strategii, sprawiając, że produkcja staje się nieopłacalna.
Poznańska fabryka VW to jeden z największych zakładów produkcyjnych Volkswagena w Europie. Przeniesienie produkcji ID. Buzz do Polski mogłoby znacząco obniżyć koszty wytwarzania.
W niemieckich zakładach Volkswagena narasta napięcie, gdyż zarząd firmy, planując oszczędności rzędu 2 mld EUR, rozważa radykalne kroki, takie jak zamykanie fabryk i redukcję miejsc pracy. W odpowiedzi związek zawodowy IG Metall zainicjował strajki ostrzegawcze, domagając się lepszych warunków dla pracowników oraz zabezpieczenia ich zatrudnienia.
Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 6 marca 2025. Zapisz się tutaj!