Świat
article miniature

KE wyciąga rękę do tonącego przemysłu motoryzacyjnego

30 stycznia 2025 przewodnicząca KE von der Leyen zwołała kluczowych europejskich liderów przemysłu, partnerów społecznych i interesariuszy w celu rozpoczęcia strategicznego dialogu na temat przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Dialog ten oznacza początek procesu mającego na celu rozwiązanie kluczowych wyzwań stojących przed sektorem i zapewnienie jego długoterminowej konkurencyjności jako głównego czynnika napędzającego europejską gospodarkę.

Przewodnicząca Komisji Ursula von der Leyen powiedziała: - Europejski przemysł motoryzacyjny znajduje się w przełomowym momencie i zdajemy sobie sprawę z wyzwań, przed którymi stoi. Dlatego działamy szybko, aby im sprostać. Podstawowe pytanie, na które musimy wspólnie odpowiedzieć, to to, czego nam jeszcze brakuje, aby uwolnić innowacyjną moc naszych firm i zapewnić solidny i zrównoważony sektor motoryzacyjny. Dzisiaj rozpoczyna się dialog, który pomoże nam poruszać się po nadchodzących zmianach. Wynikiem tego dialogu będzie kompleksowy plan działania, który przedstawimy 5 marca i który wytyczy jasny kurs, aby zapewnić, że przemysł motoryzacyjny będzie mógł się rozwijać w Europie i skutecznie konkurować na arenie międzynarodowej.

Jak informuje S&P Global Mobility, 52,1% właścicieli elektryków w USA powraca do aut spalinowych.

Przemysł motoryzacyjny jest kluczowym motorem europejskiego dobrobytu, obejmując ponad 13 milionów bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy i przyczyniając się do około 1 biliona euro produktu krajowego brutto. Oprócz wpływu na gospodarkę przemysł zapewnia bezpieczną i niedrogą mobilność obywateli i przedsiębiorstw. Europejski przemysł producentów pojazdów i ich dostawców przechodzi głęboką transformację. Komisja uznaje pilną potrzebę podjęcia środków, które zarówno ochronią europejski przemysł motoryzacyjny. W tym kontekście przewodnicząca von der Leyen zleciła komisarzowi Tzitzikostasowi przedstawienie planu działania 5 marca.

Plan działania obejmie szeroki zakres kwestii istotnych dla sektora, takich jak zapewnienie dostępu do talentów i zasobów, wspieranie innowacji technologicznych i rozwoju pojazdów nowej generacji oraz ustanowienie pragmatycznych i przewidywalnych ram regulacyjnych. Plan ma być oparty na ubiegłotygodniowej dyskusji na wysokim szczeblu, w której aktywnie uczestniczyło 22 kluczowych graczy z sektora motoryzacyjnego (ACEA, BEUC, BMW, Robert Bosch, ChargeUp Europe, CLEPA, Daimler Truck, ETF, Forvia, IndustriAll European Trade Union, IVECO, MAHLE, MILENCE, RECHARGE, Renault, T&E, Traton, Valeo, Volkswagen, Volvo, ZF). Obecne dyskusje koncentrują się na głównych obszarach, które wymagają pilnej uwagi, w tym na potrzebie równych szans na arenie międzynarodowej, ułatwienia czystej transformacji i usprawnienia regulacyjnego, a także zidentyfikowania obszarów, w których potrzebne są bardziej konkretne środki.

Równolegle, rozpoczęły się konsultacje publiczne, które są uruchamiane w celu zebrania szerszego wkładu w określenie wyzwań i potencjalnych rozwiązania od wszystkich zainteresowanych stron. W ramach zasadniczego dialogu prowadzone będą cztery tematyczne wątki robocze, prowadzone przez czterech komisarzy:

  • Komisarz Hoekstra skupi się na czystej transformacji sektora motoryzacyjnego.
  • Komisarz Séjourné zajmie się łańcuchem wartości przemysłowej dla branży.
  • Komisarz Virkkunen będzie nadzorował dyskusje na temat innowacji technologicznych i cyfrowych.
  • Komisarz Mînzatu będzie przewodził kwestiom umiejętności i kwestii społecznych w sektorze.

Wyniki tego procesu konsultacyjnego mają zostać uwzględnione w planie działania, który zostanie przedstawiony przez Komisarza Tzitzikostasa.

Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 6 marca 2025. Zapisz się tutaj!