Wartość półprzewodników stosowanych w samochodzie wzrośnie z 600 do 1.000 USD
Zauważalnym trendem jest to, że w porównaniu do producentów z innych krajów, chińscy producenci OEM dokonują większych inwestycji w różne typy chipów i są bardziej zaangażowani w łańcuch dostaw.
W latach 2023–2029 rynek półprzewodników samochodowych spodziewa się znaczącego CAGR na poziomie 11%, tj. do prawie 100 miliardów USD pod koniec analizowanego okresu. Wartość półprzewodników, stosowanych w każdym z pojazdów ma wzrosnąć z obecnych 600 USD do 1.000 USD. Na rynku półprzewodników samochodowych, najintensywniej będą rozwijać się segmenty komponentów zasilania, wysokowydajnych układów SoC do systemów ADAS, komponentów stosowanych w kokpicie pojazdu oraz mikrokontrolerów do przyszłych architektur E/E.
- Globalny rynek motoryzacyjny rośnie powoli, stawiając podczas transformacji niektórych producentów OEM i ich dostawców w trudniejszej sytuacji. Jednak średnioterminowy obraz rynku nadal przynosi znaczący, 11-procentowy wzrost na rynku półprzewodników mocy, który osiągnie prawie 100 miliardów USD w 2029 roku – mówi Yu Yang, główny analityk rynku Automotive Semiconductor w Yole Group.
Analitycy Yole Group przewidują, że do roku 2029 rynek półprzewodników stosowanych w motoryzacji wzrośnie do poziomu 100 miliardów USD. Najwyższymi wzrostami – na poziomie 14% CAGR - będą charakteryzować się półprzewodniki stosowanie w systemach ADAS oraz odpowiedzialne za bezpieczeństwo pojazdu. Kolejnym, ważnym motorem wzrostu jest elektryfikacja, która ma wykazać niewiele niższy, bo 13-procentowy średni wzrost do 2029 roku. I chociaż w porównaniu z ubiegłym rokiem elektryfikacja w Europie zwalnia, chiński rynek elektryków wciąż przeżywa prawdziwą koniunkturę.
Yole Group opublikowała w ostatnich dniach uaktualniony raport Semiconductor Trends in Automotive 2024. Dokument podkreśla znaczną różnorodność podejścia poszczególnych producentów do ekosystemu półprzewodników. Generalnym trendem jest jednak coraz większe zaangażowanie producentów OEM w sektor półprzewodników. Innym zauważalnym trendem jest to, że chińscy producenci OEM dokonują większych inwestycji w różne typy chipów i są bardziej zaangażowani w łańcuch dostaw. Moduły zasilania, które są kluczowymi czynnikami umożliwiającymi rozwój pojazdów elektrycznych, stanowią doskonały przykład. Prawie wszyscy chińscy producenci OEM inwestują w różnych formach w ten segment. Oprócz modułów zasilania, producenci OEM preferują również procesory o wysokiej wydajności i mikrokontrolery.
- Obecnie wartość półprzewodników w pojedynczym pojeździe wynosi około 590 USD. Wraz ze wzrostem tej kwoty do około 1.000 USD za samochód, technologia półprzewodnikowa i jej najnowsze innowacje stają się kluczowe – mówi Pierrick Boulay, starszy analityk ds. technologii i rynku Automotive Semiconductors
Krajobraz półprzewodników ewoluuje szybko, a nowo pojawiający się gracze robią znaczące postępy. W nadchodzących latach spodziewane jest pojawienie się pojazdów zdefiniowanych programowo, co wywołuje w ocenie Yole Group rosnące zapotrzebowanie na kontrolery poszczególnych domen i stref. W dziedzinie półprzewodników, szczególnie w dziedzinie komputerów, szybko zyskują na popularności chiplety. Mogą być one wykorzystywane do integrowania wielu funkcji w systemach ADAS i informacyjno-rozrywkowych, co czyni przyszłe architektury bardziej ekonomicznymi.
Rosnąca atrakcyjność pojazdów elektrycznych napędza popyt na moduły SiC MOSFET, które odgrywają kluczową rolę dla wydajnej konwersji mocy. Co prawda globalny wzrost pojazdów elektrycznych zaczyna zwalniać, jednak lukę tę wypełnia szereg technologii hybrydowych, z których wszystkie również w dużym stopniu opierają się na zaawansowanej elektronice mocy. Z kolei zaawansowane mikrokontrolery 16 nm i 10 nm są niezbędne w zastosowaniach ADAS. Analitycy Yole Group wskazują przykład radary czy sterowania czujnikami. Ewolucja architektury E/E w kierunku kontrolerów domenowych i strefowych zwiększa zapotrzebowanie na wydajne mikrokontrolery, jednocześnie obniżając całkowitą ich liczbę, stosowaną w pojeździe. Kolejnym czynnikiem wzrostu jest osiągnięcie wyższych poziomów autonomii, poza poziomem 3, co będzie wymagało większej pojemności pamięci i zwiększonej mocy obliczeniowej.
Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 6 marca 2025. Zapisz się tutaj!