Jaworzno: Klaster elektromobilności zamiast Izery?
Projekt polskiej fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie przeszedł istotne zmiany. ElectroMobility Poland (EMP) zaprezentowało nową strategię inwestycyjną, zgodnie z którą w Jaworznickim Obszarze Gospodarczym miałaby powstać wielkoskalowa fabryka pojazdów elektrycznych i hybrydowych, a także centrum badawczo-rozwojowe. Spółka podkreśla, że priorytetem jest stworzenie długofalowych korzyści dla regionu i całej branży motoryzacyjnej w Polsce.
Projekt Izery został definitywnie zakończony. Minister aktywów państwowych Jakub Jaworowski w rozmowie z Interią ostro skrytykował ten pomysł, nazywając go „halucynacją PiS”. Przypomnijmy, że poprzedni rząd planował budowę fabryki elektrycznych samochodów w Jaworznie, a do realizacji tego celu powołano spółkę ElectroMobility Poland. Według zapowiedzi pierwsze pojazdy miały trafić na rynek już w 2024 roku, jednak od samego początku projekt napotykał na trudności.
Kluczowym problemem było znalezienie partnera technologicznego. Po długim okresie poszukiwań w 2022 roku podpisano umowę z chińskim Geely, ale szybko okazało się, że założone terminy są nierealne. Jak tłumaczy Przemysław Kuk z Ministerstwa Aktywów Państwowych, rozpoczęcie produkcji własnego samochodu elektrycznego bez odpowiedniego zaplecza wiąże się ze zbyt dużym ryzykiem. Jego zdaniem bardziej sensowne jest skupienie się na rozwoju produkcji komponentów i stopniowe budowanie ekosystemu, który w przyszłości pozwoli na stworzenie polskiej marki pojazdów elektrycznych.
Podczas debaty Miasta Idei, która odbyła się w Jaworznie, prezes EMP Tomasz Kędzierski przedstawił aktualny stan projektu. Kluczowym elementem nowej strategii jest nie tylko produkcja samochodów, ale również rozwój technologii i lokalnych kompetencji. – Ważnym elementem strategii jest budowanie lokalnej wartości intelektualnej, co ma zostać osiągnięte dzięki powstającemu przy fabryce centrum badawczo-rozwojowemu. Na tego typu innowacyjne projekty zarezerwowano ponad miliard euro, a EMP jest gotowe aplikować o te środki – powiedział Tomasz Kędzierski, którego cytuje portal investmap.
– Nasza zmodyfikowana strategia zakłada budowę wielkoskalowej fabryki samochodów elektrycznych i hybrydowych we współpracy z partnerami, utworzenie nowoczesnego ośrodka badawczo-rozwojowego oraz lokalizowanie dostawców w pobliżu inwestycji. Wokół tego dużego projektu powstaną kolejne inicjatywy i inwestycje, które staną się fundamentem przyszłego klastra gospodarczego – dodał Kędzierski.
Według EMP wybór Jaworzna jako lokalizacji dla tego przedsięwzięcia jest decyzją strategiczną. Teren Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego oferuje dobrą infrastrukturę, dostęp do wykwalifikowanej kadry oraz możliwość współpracy z firmami motoryzacyjnymi działającymi na Śląsku.
Co na to Ministerstwo Aktywów Państwowych?
Ministerstwo Aktywów Państwowych podaje, że kluczowe założenia nowej strategii - która ma doprowadzić do stworzenia klastra elektromobilności - obejmują współpracę z zagranicznym partnerem przy budowie i rozwoju marek pojazdów elektrycznych przeznaczonych na rynek europejski, uruchomienie ich produkcji oraz stworzenie Centrum Badawczo-Rozwojowego. Zamiast od podstaw tworzyć polską markę, ElectroMobility Poland ma wspierać inne koncerny, co – według resortu – wzmocni pozycję naszego kraju w branży elektromobilności na kontynencie.
Przemysław Kuk z Ministerstwa Aktywów Państwowych podkreśla, że nowa koncepcja przewiduje stworzenie nawet 7 tysięcy nowych miejsc pracy, z czego 5 tysięcy miałoby powstać w jaworznickiej fabryce, a kolejne 20–30 tysięcy w ramach łańcucha dostaw. W samym Centrum Badawczo-Rozwojowym mogłoby docelowo pracować około 1000 osób.
Resort nie ujawnia szczegółów dotyczących rozmów z potencjalnymi partnerami, argumentując, że negocjacje wymagają dyskrecji. - One lubią ciszę - mówi przedstawiciel MAP.
Źródło: Investmap, Radio TOKFM
Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 6 marca 2025. Zapisz się tutaj!