Polska
article miniature

Jaworzno: Klaster elektromobilności zamiast Izery?

Projekt polskiej fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie przeszedł istotne zmiany. ElectroMobility Poland (EMP) zaprezentowało nową strategię inwestycyjną, zgodnie z którą w Jaworznickim Obszarze Gospodarczym miałaby powstać wielkoskalowa fabryka pojazdów elektrycznych i hybrydowych, a także centrum badawczo-rozwojowe. Spółka podkreśla, że priorytetem jest stworzenie długofalowych korzyści dla regionu i całej branży motoryzacyjnej w Polsce.

Projekt Izery został definitywnie zakończony. Minister aktywów państwowych Jakub Jaworowski w rozmowie z Interią ostro skrytykował ten pomysł, nazywając go „halucynacją PiS”. Przypomnijmy, że poprzedni rząd planował budowę fabryki elektrycznych samochodów w Jaworznie, a do realizacji tego celu powołano spółkę ElectroMobility Poland. Według zapowiedzi pierwsze pojazdy miały trafić na rynek już w 2024 roku, jednak od samego początku projekt napotykał na trudności.

Kluczowym problemem było znalezienie partnera technologicznego. Po długim okresie poszukiwań w 2022 roku podpisano umowę z chińskim Geely, ale szybko okazało się, że założone terminy są nierealne. Jak tłumaczy Przemysław Kuk z Ministerstwa Aktywów Państwowych, rozpoczęcie produkcji własnego samochodu elektrycznego bez odpowiedniego zaplecza wiąże się ze zbyt dużym ryzykiem. Jego zdaniem bardziej sensowne jest skupienie się na rozwoju produkcji komponentów i stopniowe budowanie ekosystemu, który w przyszłości pozwoli na stworzenie polskiej marki pojazdów elektrycznych.

Podczas debaty Miasta Idei, która odbyła się w Jaworznie, prezes EMP Tomasz Kędzierski przedstawił aktualny stan projektu. Kluczowym elementem nowej strategii jest nie tylko produkcja samochodów, ale również rozwój technologii i lokalnych kompetencji.  – Ważnym elementem strategii jest budowanie lokalnej wartości intelektualnej, co ma zostać osiągnięte dzięki powstającemu przy fabryce centrum badawczo-rozwojowemu. Na tego typu innowacyjne projekty zarezerwowano ponad miliard euro, a EMP jest gotowe aplikować o te środki – powiedział Tomasz Kędzierski, którego cytuje portal investmap.

 Nasza zmodyfikowana strategia zakłada budowę wielkoskalowej fabryki samochodów elektrycznych i hybrydowych we współpracy z partnerami, utworzenie nowoczesnego ośrodka badawczo-rozwojowego oraz lokalizowanie dostawców w pobliżu inwestycji. Wokół tego dużego projektu powstaną kolejne inicjatywy i inwestycje, które staną się fundamentem przyszłego klastra gospodarczego dodał Kędzierski.

Według EMP wybór Jaworzna jako lokalizacji dla tego przedsięwzięcia jest decyzją strategiczną. Teren Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego oferuje dobrą infrastrukturę, dostęp do wykwalifikowanej kadry oraz możliwość współpracy z firmami motoryzacyjnymi działającymi na Śląsku.

Co na to Ministerstwo Aktywów Państwowych?

Ministerstwo Aktywów Państwowych podaje, że kluczowe założenia nowej strategii - która ma doprowadzić do stworzenia klastra elektromobilności - obejmują współpracę z zagranicznym partnerem przy budowie i rozwoju marek pojazdów elektrycznych przeznaczonych na rynek europejski, uruchomienie ich produkcji oraz stworzenie Centrum Badawczo-Rozwojowego. Zamiast od podstaw tworzyć polską markę, ElectroMobility Poland ma wspierać inne koncerny, co – według resortu – wzmocni pozycję naszego kraju w branży elektromobilności na kontynencie.

Przemysław Kuk z Ministerstwa Aktywów Państwowych podkreśla, że nowa koncepcja przewiduje stworzenie nawet 7 tysięcy nowych miejsc pracy, z czego 5 tysięcy miałoby powstać w jaworznickiej fabryce, a kolejne 20–30 tysięcy w ramach łańcucha dostaw. W samym Centrum Badawczo-Rozwojowym mogłoby docelowo pracować około 1000 osób.

Resort nie ujawnia szczegółów dotyczących rozmów z potencjalnymi partnerami, argumentując, że negocjacje wymagają dyskrecji. - One lubią ciszę - mówi przedstawiciel MAP.

 

Źródło: Investmap, Radio TOKFM

Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 6 marca 2025. Zapisz się tutaj!