Polska
article miniature

Zwolnienia w polskiej fabryce Stellantis

Grupa motoryzacyjna Stellantis ogłosiła plany znaczącej redukcji zatrudnienia w swojej fabryce w Gliwicach. Zmiany, które wejdą w życie już 30 września, zmuszą koncern do zwolnienia około 500 pracowników, co jest bezpośrednim wynikiem spowolnienia sprzedaży oraz wprowadzenia nowych, rygorystycznych unijnych regulacji dotyczących emisji spalin.

Fabryka Stellantis w Gliwicach przejdzie na dwuzmianowy tryb pracy, co jest odpowiedzią na zmniejszony popyt na nowe samochody w Europie. Oznacza to, że pracę straci około 500 osób.

Obecna sytuacja wynika z cyklicznego spowolnienia sprzedaży na rynkach. Dodatkowo wprowadzone przez Unię Europejską rygorystyczne regulacje dotyczące klimatu i emisji spalin przez samochody także mają wpływ na tę decyzję — mówi rzeczniczka Stellantis Polska Agnieszka Brania.

[…] Podjęliśmy decyzję o tym, że począwszy od 30 września br., przechodzimy na system dwuzmianowy w działach produkcji. Poinformowaliśmy już agencję pracy tymczasowej o zmniejszeniu zatrudnienia o 500 osób dodaje Agnieszka Brania.

Decyzja o przejściu na system dwuzmianowy i redukcji zatrudnienia jest postrzegana jako część szerszej strategii adaptacyjnej, mającej na celu optymalizację kosztów i efektywność operacyjną w obliczu zmieniających się warunków rynkowych.

Warto zaznaczyć, że zaledwie półtora roku temu, zakład Stellantis w Gliwicach wznowił działalność swojej trzeciej zmiany. Zatrudniono wówczas dodatkowe 600 osób. W tym okresie przeprowadzono intensywne szkolenia dla nowo przyjętych pracowników, głównie pochodzących z agencji pracy tymczasowej, wśród których dominowali obywatele Ukrainy. 

Stanowisko Stellantis

Jak można przeczytać w oficjalnym komuniakcie Stellantis, zmiany mają na celu dostosowanie się do obecnej sytuacji i nie wpływają na pozycję fabryki w organizacji, a także jej rolę w planie strategicznym „Stellantis Dare Forward 2030” jako:

Producenta dużych pojazdów użytkowych wyposażonych zarówno w napędy tradycyjnie, jak i w pełni elektryczne, w tym wodorowe, które są jednym z głównych elementów globalnej ofensywy rynkowej Stellantis. Segment dużych pojazdów użytkowych stanowi 1/3 wolumenu koncernu w Europie

„Aktywnie zaangażowanej w realizację ambitnego celu Stellantis, jakim jest przekształcenie się grupy w firmę technologiczną o zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2038 r., dzięki inwestycjom w gliwicki zakład, które już rozpoczęto w ramach przejścia na »zieloną energię« opartą na systemach fotowoltaicznych i wykorzystaniu biomasy do produkcji energii cieplnej”.

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 26 września 2024Zapisz się już dziś!