Polska
article miniature

Stellantis startuje z produkcją EV w Gliwicach

Zakład Stellantis w Gliwicach zainaugurował produkcję całkowicie elektrycznych dużych samochodów dostawczych. Fiat Professional e-Ducato, pierwszy seryjnie produkowany w pełni elektryczny duży van z Polski, stanowi ważny krok w rozwoju krajowego przemysłu motoryzacyjnego.

- Z dużą radością informuję, że Zakład Dużych Samochodów Dostawczych w Gliwicach wyprodukował pierwsze w pełni elektryczne pojazdy – Fiaty Professional E-Ducato - mówi rzeczniczka Stellantis Agnieszka Brania.

Fabryka dużych samochodów dostawczych w Gliwicach należy do jednostki biznesowej pojazdów użytkowych Stellantis (Stellantis Commercial Vehicles Business Unit). Zakład rozpoczął seryjną produkcję wiosną 2022 roku. Dotychczas portfolio fabryki obejmowało modele takie jak: Opel Movano, Peugeot Boxer czy Citroën Jumper.

Fiat Professional e-Ducato wyróżnia się akumulatorem o pojemności 110 kWh, zapewniającym zasięg do 420 km. Nowa jednostka napędowa generuje do 200 kW mocy (270 KM) i moment obrotowy 410 Nm. Ten elektryczny van wyróżnia się również zaawansowanymi opcjami ładowania. Do dyspozycji są dwie standardowe ładowarki: 11 kW do szybkiego ładowania prądem zmiennym i opcjonalna 150 kW do ładowania prądem stałym, umożliwiająca naładowanie akumulatora w 55 minut. Pojazd oferuje przestrzeń ładunkową do 17 m³ i ładowność do 1500 kg.

Nowo uruchomiona linia produkcyjna Fiata Professional e-Ducato znajduje się w nowoczesnym obiekcie, który jest wyposażony w jedne z największych robotów przemysłowych w Europie. Zakład wykorzystuje również zaawansowane, energooszczędne technologie malarskie i skupia się na wysokiej jakości procesach produkcyjnych. Dodatkowo obiekt wyposażony jest w tor testowy.

Zakład Stellantis w Gliwicach przeszedł znaczącą modernizację, aby umożliwić równoczesną produkcję pojazdów z napędem spalinowym i elektrycznym na tej samej linii montażowej. Wprowadzone innowacje obejmują nowe, specjalistyczne stanowiska montażowe oraz reorganizację procesów produkcyjnych, w tym przesunięcie niektórych linii podmontażu. Zmiany te umożliwiają elastyczne przełączanie między różnymi modelami pojazdów bez konieczności dużych przeróbek. W wyniku transformacji gliwicka fabryka stała się nie tylko miejscem produkcji nowoczesnych pojazdów elektrycznych, ale również centrum rozwoju oprogramowania dla pojazdów zdefiniowanych programowo, współpracującym z Centrum Oprogramowania Software Experience (SWX).

Sławomir Czarnecki, kierownik Wydziału Montażu, podkreśla, że integracja produkcji pojazdów elektrycznych i spalinowych na jednej linii to nie tylko kwestia nowych miejsc pracy, ale również inwestycji w zaawansowane technologie, takie jak robotyka i specjalistyczne narzędzia. 

Grzegorz Buchal, dyrektor fabryki dużych samochodów dostawczych Stellantis w Gliwicach, zaznacza z kolei, że firma odgrywa wiodącą rolę w europejskim segmencie pojazdów użytkowych, szczycąc się ponad 38% udziałem w rynku samochodów elektrycznych. - Od kilku dni jako jedyny zakład Stellantis w Europie produkujemy duże samochody dostawcze z napędem elektrycznym. Zaczęliśmy od Fiata Professional E- Ducato, ale wkrótce będziemy produkowali elektryczne wersje także dla innych marek Stellantisdodaje Buchal.

Fabryka Stellantis w Gliwicach niedawno uruchomiła trzecią zmianę i obecnie zatrudnia 2600 pracowników, operując na 15 cykli produkcyjnych tygodniowo. W ramach strategii rozwoju zakład planuje zwiększyć liczbę tych cykli do 18. Każda zmiana w zakładzie jest zdolna do produkcji 150 samochodów, co przekłada się na roczny potencjał produkcyjny przekraczający 100 000 pojazdów.

Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024Zapisz się już dziś!