Polska
article miniature

Aira pozyskuje 145 mln EUR na rozwój i nową fabrykę w Polsce

Szwedzka firma Aira, będąca częścią grupy Vargas, osiągnęła znaczący kamień milowy, pozyskując imponującą kwotę 145 mln EUR od inwestorów. Ten znaczący przypływ kapitału zapowiada nową erę w produkcji pomp ciepła, otwierając drogę do szybkiego rozwoju, intensywnych prac badawczo-rozwojowych oraz budowy nowoczesnej fabryki na terenie Polski.

Firma Aira zakończyła drugą rundę finansowania, przekraczając swoje pierwotne cele, które zakładały zgromadzenie 85 mln EUR. Poziom ten został podniesiony do 145 mln EUR ze względu na duże zainteresowanie ze strony rynku kapitałowego. Wśród głównych inwestorów znalazły się renomowane fundusze takie jak Altor, z 20-letnią historią działalności w Skandynawii i krajach DACH, Kinnevik, szwedzki fundusz założony w 1936 roku z inwestycjami w ponad 30 przedsiębiorstwach, oraz Temasek, singapurska firma założona w 1974 roku. Do grona inwestorów dołączyła również rodzina Burda, Collaborative Fund, Creades, Lingotto, Nesta Impact Investments i Statkraft Ventures. Warto wspomnieć, że w pierwszej rundzie finansowania, znanej jako seria A, Aira zgromadziła 35 mln EUR, dzięki wsparciu od grupy Vargas, jej menedżerów, pracowników oraz inwestorów indywidualnych.

Nowoczesna fabryka w Polsce powstanie we Wrocławiu

Aira, oprócz wsparcia ze strony inwestorów, otrzymała również znaczące dofinansowanie od polskiego rządu. Kwota, wynosząca 15 mln EUR, zostanie przyznana w formie grantu finansowego oraz odpisu z CIT, co jest związane z planowaną inwestycją w budowę fabryki w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Wybór Wrocławia jako miejsca na nowy zakład wynika z ugruntowanej pozycji miasta w sektorze inżynieryjnym i technologicznym. Firma planuje inwestycje na poziomie 1,27 mld PLN i deklaruje zatrudnienie 1500 osób, głównie byłych pracowników Volvo Buses. Łączna suma finansowania kapitałowego i grantów, jaką zgromadziła Aira, osiągnęła 195 mln EUR.

Martin Lewerth, prezes Aira Group, podkreśla dynamiczny rozwój firmy: - Mimo że minęło zaledwie sześć miesięcy, odnosimy wrażenie, jakby upłynęło pięć lat. Nasza ambitna strategia zaczyna przynosić owoce. W obliczu rosnących kosztów życia, mieszkańcy Europy coraz bardziej dostrzegają potrzebę transformacji energetycznej. Jesteśmy szczęśliwi, że udało nam się pozyskać doświadczonych inwestorów, którzy specjalizują się w zielonej transformacji i skalowaniu start-upów, zarówno z Europy, USA, jak i Azji. Są to inwestorzy zorientowani na sektor przemysłowy i produkty konsumenckie na rynkach, na których planujemy rozwijać naszą działalność. Dzięki zwiększonemu finansowaniu będziemy mogli przyspieszyć nasze działania. Środki te zostaną przeznaczone na rozwój sprzedaży na rynkach, na których już działamy, inwestycje w badania i rozwój w celu rozszerzenia naszego portfolio produktów poza pompy ciepła, a także na zwiększenie mocy produkcyjnych naszej fabryki we Wrocławiu.

Przyszłość energetyczna i zatrudnienie

Aira, dążąc do innowacji w dziedzinie odnawialnych źródeł energii, planuje stworzyć kompleksowy ekosystem energetyczny. Strategia spółki rozpoczyna się od produkcji pomp ciepła, ale na tym się nie kończy. Firma zamierza zintegrować te pompy z innymi rozwiązaniami ekologicznymi, takimi jak panele słoneczne, domowe turbiny wiatrowe oraz systemy magazynowania energii w domach prywatnych.

W kontekście europejskiego rynku energetycznego, gdzie funkcjonuje około 130 milionów pieców gazowych i olejowych, odpowiadających za 10% całkowitej emisji CO2 na kontynencie, Aira widzi ogromny potencjał dla swoich technologii. Spółka szacuje, że przejście na jej systemy pomp ciepła może obniżyć koszty operacyjne o 40% i zredukować emisję CO2 o 75%.

Martin Lewerth akcentuje znaczący postęp firmy w realizacji jej strategicznych planów: - Rozpoczęcie produkcji w fabryce we Wrocławiu rozpocznie się w pierwszym półroczu, co jest zgodne z naszym harmonogramem. Już w czerwcu 2023 roku nawiązaliśmy współpracę z pracownikami Volvo Buses, a od końca lipca rozpoczęliśmy przygotowania do produkcji. Obecnie trwa montaż linii produkcyjnych. Nasz zespół już teraz liczy 130 osób, a docelowo planujemy zatrudnić 1500 osób.

Lewerth nie ujawnia szczegółów dotyczących tego, jak zwiększone finansowanie wpłynie na przyspieszenie inwestycji we Wrocławiu, ale zaznacza: - Mamy konkretny plan, choć na obecnym etapie jest jeszcze za wcześnie, aby o nim mówić. Wszystko zależy od tempa sprzedaży na rynkach, na które już weszliśmy.

Aira, rozwijając działalność na arenie międzynarodowej, rozpoczęła sprzedaż swoich produktów w Niemczech, Włoszech i Wielkiej Brytanii, gdzie zastosowała model comiesięcznych płatności. Prezes Aira Group, wyraził zaskoczenie pozytywnym odbiorem rynkowym: - Zainteresowanie klientów przerosło nasze oczekiwania, a marka Aira szybko zyskała rozpoznawalność. Nie ujawniamy dokładnej liczby zainstalowanych urządzeń, ale odnotowaliśmy setki zapytań od potencjalnych klientów. W odpowiedzi na rosnący popyt intensywnie zatrudniamy nowych instalatorów i sprzedawców. Na razie nie ustaliliśmy daty wejścia na kolejne rynki, w tym na polski.

Działalność badawczo-rozwojowa firmy koncentruje się w Szwecji, ale plany przewidują jej rozszerzenie również na Polskę. - Planujemy wykorzystać lokalne kompetencje i wiedzę, zarówno pracowników z Volvo Buses, jak i specjalistów z Wrocławia — mówi Martin Lewerth. - Mimo że naszym celem jest rozwój własnych produktów, nie planujemy rezygnować ze współpracy z obecnymi dostawcami OEM. Od czerwca nabyliśmy trzy firmy instalacyjne, po jednej w każdym kraju, w którym rozpoczęliśmy działalność.

Grupa Vargas, założona w 2014 roku, zdobyła uznanie dzięki innowacyjnym projektom w dziedzinie zrównoważonej energii i technologii. Jednym z jej flagowych przedsięwzięć jest Polarium, firma założona w 2015 roku, specjalizująca się w produkcji systemów magazynowania energii. Polarium, eksportując swoje produkty do 75 krajów, korzysta ze wsparcia szwedzkich firm i funduszy emerytalnych, w tym AMF i Alecta.

Kolejnym ważnym przedsięwzięciem grupy Vargas jest Northvolt, założony w 2016 roku. Firma ta skupia się na produkcji baterii do samochodów elektrycznych i zatrudnia 5,5 tysiąca osób. Z imponującymi zamówieniami o wartości 55 mld USD od takich inwestorów jak VW, Goldman Sachs i BMW, Northvolt jest kluczowym graczem na rynku. W swoim centrum inżynieryjnym w San Francisco firma pracuje nad rozwojem bardziej efektywnych technologii baterii elektrycznych, w tym dla sektora lotniczego. Główna produkcja baterii odbywa się w szwedzkim Skellefteå, gdzie pracuje 2000 osób, a plany rozwoju przewidują podwojenie zatrudnienia do 4000 osób. Baterie z Skellefteå są dalej przetwarzane w moduły w gdańskiej fabryce, zatrudniającej 370 osób. Ponadto Northvolt prowadzi fabrykę baterii w Heide w Niemczech, współpracując z Volvo w ramach joint venture NoVo, a także zarządza zakładem komponentów w Borlange w Szwecji oraz fabryką w Portugalii.

W 2020 roku Grupa Vargas zainicjowała kolejny ambitny projekt – H2 Green Steel. Celem tej spółki jest produkcja stali w sposób ekologiczny, wykorzystując wodór, co ma pozwolić na znacznie zredukowanie emisji CO2 – z 2 ton do 0,2 tony na tonę stali. Zakład H2 Green Steel ma rozpocząć działalność w 2025 roku i już teraz posiada zamówienia na 1 mln ton stali. Oczekuje się, że inicjatywa ta zwiększy eksport Szwecji o 3 mld EUR. Głównymi inwestorami H2 Green Steel są Schaeffler, Hitachi i Scania.

Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024Zapisz się już dziś!