Polska
article miniature

Aptiv wzmacnia inwestycje w nowe technologie

Aptiv, globalny lider w dziedzinie zaawansowanych technologii dla przemysłu motoryzacyjnego, odnotował w 2023 roku znaczny wzrost przychodów. Firma zwiększyła również swoje zaangażowanie w badania i rozwój (B+R). Raport finansowy ujawnia, że spółka zainwestowała 300 mln PLN w majątek trwały, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu do 140 mln PLN w roku poprzednim. Zwiększenie nakładów inwestycyjnych odzwierciedla strategiczne plany Aptiv dotyczące rozwoju nowoczesnych technologii.

Koncern Aptiv, znany wcześniej jako Delphi, to czołowy dostawca zaawansowanych rozwiązań elektronicznych i systemowych dla przemysłu motoryzacyjnego na świecie. Począwszy od 1999 roku, kiedy to firma oddzieliła się od General Motors, dynamicznie rozwija ona swoje działania na rynku globalnym. Obecność spółki w Polsce sięga 1994 roku, kiedy to zatrudniała zaledwie 250 pracowników. Dziś Aptiv jest jednym z kluczowych pracodawców w branży, z niemal 5 800 pracownikami zatrudnionymi w dwóch zakładach produkcyjnych oraz nowoczesnym Centrum Technicznym w Krakowie. Polskie oddziały firmy odgrywają znaczącą rolę w jej globalnych operacjach, produkując i sprzedając wyroby o wartości przekraczającej 2,9 mld PLN rocznie. W znakomitej większości produkcja z polskich fabryk trafia do pierwszej zabudowy samochodów osobowych, z czego aż 90% sprzedaży kierowane jest na rynki zagraniczne.

Lider innowacji w Krakowskim Centrum Technicznym

Centrum Techniczne Aptiv w Krakowie, będące największym ośrodkiem B+R koncernu na świecie, stanowi kluczowe ogniwo w globalnej sieci innowacji firmy. Nie tylko przoduje ono w rozwoju technologii stanowiących przyszłość motoryzacji, ale również dostarcza kompleksowe rozwiązania w zakresie mobilności, umożliwiające klientom przejście na bardziej zelektryfikowane, definiowane programowo pojazdy. W ramach swojej działalności centrum projektuje i produkuje komponenty pojazdów, dostarcza rozwiązania w zakresie technologii elektrycznych, elektronicznych oraz czynnego bezpieczeństwa, które trafiają na światowy rynek motoryzacyjny i pojazdów użytkowych, tworząc oprogramowanie i podstawę sprzętową dla funkcji i funkcjonalności pojazdów. W 2023 roku przeciętne zatrudnienie w Krakowskim Centrum Technicznym wynosiło 3 310 osób.

Krakowskie Centrum Techniczne intensywnie pracuje nad rozwojem produktów i platform, korzystając z innowacyjnej technologii Smart Vehicle Architecture (SVA™), a także nad systemami takimi jak moduł centralnego sterowania układami klimatyzacji i rozrywki, oraz komunikacji urządzeń infotainment bazując na nowych platformach Qualcomm Snapdragon oraz Exynos.

Inżynierowie z Krakowa koncentrują się również na rozwijaniu zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, w tym monitorowania wnętrza pojazdu i zachowań kierowców za pomocą kamer 3D i 2D, inteligentnych systemów wirtualnej rzeczywistości wspomagających kierowcę oraz systemów monitorowania emocji kierowcy, mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa poprzez adaptacyjne zarządzanie parametrami jazdy.

Centrum prowadzi także zaawansowane prace nad jazdą autonomiczną, w tym rozwój algorytmów do samochodów autonomicznych poziomu 2, 3 i 3+, a także nad systemami aktywnego bezpieczeństwa, które umożliwiają automatyczną reakcję na potencjalne przeszkody na drodze. Wykorzystanie klastra obliczeniowego do symulacji tych systemów ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i efektywności rozwiązań.

W ramach dalszego rozwoju, w sierpniu 2023 roku powstała nowa grupa inżynieryjna – Główne Biuro Techniczne, które zajmuje się opracowywaniem nowych technologii mogących znaleźć zastosowanie w przyszłych produktach Aptiv. W planach na lata 2024/2025 są prace nad rozwojem zrównoważonej architektury pojazdu oraz szerszym wykorzystaniem sztucznej inteligencji w projektowaniu i testowaniu technologii bezpieczeństwa.

Centrum Techniczne w Krakowie realizuje także projekty dofinansowane ze środków unijnych, co obejmuje rozwój infrastruktury badawczej dla pojazdów autonomicznych i systemów bezpieczeństwa teleinformatycznego w pojazdach elektrycznych i hybrydowych. 

Innowacje i rozwój zakładu produkcyjnego w Jeleśni

Zakład produkcyjny w Jeleśni, należący do segmentu Architektury Elektrycznej i Elektronicznej, pełni kluczową rolę w dostarczaniu części dla przemysłu motoryzacyjnego. Specjalizuje się on w produkcji wiązek elektrycznych, kabli oraz modułów optycznych, obsługując głównych odbiorców takich jak: Stellantis, Volvo Trucks, VW Skoda oraz Siemens Medical. Produkty z Jeleśni są także kluczowymi komponentami do pierwszej zabudowy oraz części zamiennych dla następujących marek: Skoda, Daimler, Fiat, Opel, Audi, BMW, Peugeot, i Renault.

Ważnym aspektem działalności jest produkcja wiązek dla modeli Volvo Truck Diesel i Electric oraz Skoda Scala, Kamiq, Fiat 500, a także Lancii Y. Produkcja jest wspomagana przez podwykonawcę ZEM Ełk Sp. z o.o., który jest zintegrowanym dostawcą Aptiv.

W związku z planowanymi zmianami dotyczącymi koncentracji rozwoju produkcji w Jeleśni na wiązkach do pojazdów elektrycznych, zakładano stopniowe wygaszanie produkcji u podwykonawcy w latach 2021/2022, jednakże ze względu na wojnę na Ukrainie obecna strategia firmy Aptiv zakłada dalszą kontynuację współpracy z ZEM w zakresie montażu wiązek elektrycznych” – czytamy w sprawozdaniu z działalności firmy.

Zakład w Jeleśni konsekwentnie rozwija swoją produkcję przewodów do pojazdów elektrycznych, co przekłada się na zwiększenie powierzchni produkcyjnej pod te projekty. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie, w Żywcu – w wynajmowanej od 2018 roku hali – produkowane są wiązki do samochodów elektrycznych Volvo Truck, a produkcja modelu Volvo SPA została przeniesiona do zakładu w Serbii. Projekt VW ID Buzz, początkowo uruchomiony w Polsce, także został przeniesiony — do fabryki w Inneu w Rumunii. „Decyzja ta była związana z pozyskaniem powierzchni pod kolejne projekty” – informuje Aptiv.

W 2023 roku przeciętne zatrudnienie w zakładzie w Jeleśni wynosiło 1 640 osób, z czego 1 383 to pracownicy bezpośrednio zatrudnieni przy produkcji.

W porównaniu z budżetem na rok 2023 w Oddziale nastąpił wzrost planowanej produkcji. Miało to związek ze wzrostem zamówień ze strony klienta Volvo Truck, Fiat oraz nowymi uruchomieniami. W 2024 roku zakład w Jeleśni będzie kontynuował produkcję na obecnych projektach, przy zwiększonym udziale Volvo Electric oraz przewodów do samochodów elektrycznych, a w zakładzie w Żywcu planowana jest w przyszłości także produkcja wiązek do samochodów elektrycznych nowych odbiorców” – informuje zarząd firmy.

Kluczowe znaczenie Oddziału Aptiv w Gdańsku

Oddział Aptiv w Gdańsku pełni istotną rolę w globalnej sieci produkcji firmy, specjalizując się w tworzeniu zaawansowanych systemów wspomagających bezpieczeństwo. W 2023 roku oddział zatrudniał 832 osoby, z czego 580 to pracownicy produkcyjni. Głównym przedmiotem działalności jest produkcja kamer wspierających aktywne systemy bezpieczeństwa w samochodach osobowych, takich jak systemy monitorowania kierowcy, systemy monitorowania wnętrza, moduły dachowe oraz zintegrowane moduły konsoli środkowej.

Wśród głównych klientów Aptiv w 2023 roku znaleźli się wiodący producenci OEM, tacy jak BMW, VW, Ford, Volvo, Stellantis (PSA/Opel) oraz Jaguar/Land Rover. Oddział w Gdańsku jest zintegrowany pionowo i wykonuje samodzielnie większość procesów technologicznych, co obejmuje produkcję elementów plastikowych, elektronicznych płytek drukowanych (PCB), kamer aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa oraz montaż płytek elektronicznych SMT i końcowy montaż wyrobów, który obejmuje testowanie i pakowanie.

Zakład wyposażony jest w 38 wtryskarek, na których produkowane są części plastikowe potrzebne do produkcji przełączników. W 2023 roku uruchomiono produkcję czujników ultradźwiękowych związanych z systemem alarmu w samochodach grupy VW. Uruchomiono także nowe linie produkcyjne do tworzenia kamer dla klientów takich jak Ford i Volvo.

W tym roku zakład w Gdańsku rozpoczął produkcję kamer również dla Mercedesa oraz kamer i elektronicznych jednostek sterujących (ECU) dla Audi. Łączna wartość inwestycji w gdańską fabrykę w 2023 roku przekroczyła 50 mln PLN.

Wyniki finansowe Aptiv w 2023 roku

W roku 2023 Aptiv odnotował wzrost przychodów, które osiągnęły poziom 2 956 691 tys. PLN, co stanowi wzrost o 9,8% w porównaniu do roku poprzedniego. Odzwierciedla to rosnące zapotrzebowanie na zaawansowane technologicznie części i podzespoły używane w pierwszej zabudowie przez producentów samochodów. Warto zauważyć, że ponad 87% przychodów firmy pochodzi z eksportu, co podkreśla jej silną pozycję na rynkach międzynarodowych.

Rok 2022 był rokiem, w którym pomimo wzrostu zamówień od klientów, firma doświadczyła istotnych zakłóceń w globalnym łańcuchu dostaw, co miało wpływ na dostępność i ceny komponentów jeszcze w 2023 roku. W odpowiedzi na te wyzwania Aptiv planuje zwiększanie rentowności w kolejnych latach poprzez wdrażanie nowych projektów i związane z tym inwestycje. Nakłady inwestycyjne w majątek trwały w 2023 roku wyniosły około 300 mln PLN, co świadczy o znaczących modernizacjach parku maszynowego.

Zysk netto wynosi w bieżącym roku 74 890 tys. PLN (w poprzednim roku strata 27 828 tys. PLN). Widoczny wzrost wyniku spowodowany jest głównie wzrostem sprzedaży oraz znaczącym wzrostem pozostałych przychodów operacyjnych w porównaniu z rokiem 2022. Wzrost pozostałych przychodów operacyjnych wynika z wykorzystania przysługującej Spółce ulgi na pracowników innowacyjnych” – czytamy w raporcie finansowym

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 26 września 2024Zapisz się już dziś!