Polska
article miniature

Trudny rok dla PLUM

Przychody białostockiego producenta elektroniki przemysłowej spadły o jedną trzecią. Winne zamieszanie na rynku pomp ciepła i wojna w Ukrainie, a rozwiązaniem ma być dalszy rozwój na rynkach zagranicznych.

Przedsiębiorstwo specjalizuje się w projektowaniu oraz produkcji innowacyjnej elektroniki przemysłowej - instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych, badawczych oraz automatyki - dla branż gazownictwa, ogrzewnictwa, wentylacji oraz wodociągów. Produkty przedsiębiorstwa umożliwiają bezpieczne i ekonomiczne zarządzanie nośnikami energii w strefach niebezpiecznych (zagrożonych wybuchem), budynkach użyteczności publicznej i gospodarstwach domowych. Odbiorcami PLUM są spółki przesyłowe i dystrybucyjne gazu ziemnego, producenci stacji i rurociągów przesyłowych, kotłów, kominków, układów solarnych, systemów wentylacji i ochrony przeciwpożarowej, a także klienci indywidualni.

Firma posiada własne zaplecze produkcyjne i Dział Badawczo-Rozwojowy, dzięki czemu jest w stanie szybko odpowiedzieć na zmiany zachodzące na rynkach. W ostatnich latach PLUM intensywnie inwestował w majątek trwały. Jednak w ostatnim roku inwestycje spadły do niewielkiego poziomu - według rachunku przepływów pieniężnych było 2.5 mln PLN (dla porównania w roku 2022 było 15.1 mln PLN, w roku 2021 8.5 mln PLN). Największą inwestycją spółki była budowa hali magazynowo – produkcyjnej z pomieszczeniami biurowymi, potocznie nazywana PLUM 2. Budowa rozpoczęła się w 2021 roku, a oddanie do użytkowania miało miejsce w grudniu 2022. Spółka inwestuje również w nowe linie produkcyjne, rozbudowę sieci IT, stworzenie warsztatu mechanicznego, rozbudowę magazynu, do inwestowanie laboratoriów w sprzęt elektroniczny oraz techniczny. Plum Sp. z o.o. zatrudniała w 2023 roku na podstawie umowy o pracę średnio 419 pracowników (2022: 456 osób).

Po kilku latach intensywnego wzrostu, rok 2023 przyniósł wysoki spadek wielkości sprzedaży. Obroty firmy spadły z poziomu 136.2 mln PLN w roku 2022 do 94.7 mln PLN w roku 2023, a więc o 30.5% mniej. Za tak głęboki spadek odpowiedzialna jest przede wszystkim sprzedaż krajowa, stanowiąca około 2/3 obrotów, która w jeden zmniejszyła się aż o 38% (tabela poniżej).  

Więcej na temat gwałtownego spadku sprzedaży czytamy w warstwie opisowej sprawozdania zarządu za rok 2023: ‘Z powodu gwałtownego załamania sprzedaży urządzeń grzewczych tj. pomp ciepła w 2023 roku oraz kryzysu na rynku pelletu w drugiej połowie 2022, wywołanego wojną w Ukrainie, sytuacja Plum uległa nieznacznemu pogorszeniu. Dodatkowo uwarunkowania otoczenia mikro- oraz makroekonomicznego nie były korzystne dla spółki (m. in. inflacja, nacisk na wzrost płac)’.

Wraz ze spadkiem sprzedaży, obniżyły się też wyniki finansowe spółki: wynik operacyjny spadł z 23.2 mln PLN do 5.0 mln PLN, a wynik netto z 18.4 mln PLN do 4.9 mln PLN.

Długoterminowego rozwiązania spółka upatruje w rozwoju rynków zagranicznych, docenia też konkurencję: ‘Wielkość polskiego rynku jest zbyt mała, aby zrekompensować wysokie koszty atestacji urządzeń. Konkurencja z uwagi na wieloletnie funkcjonowanie na arenie międzynarodowej posiada silną pozycję rynkową. Proponowana przez nią oferta jest wysoce elastyczna, atrakcyjna cenowo i dostosowana do szerokich wymagań klientów. W związku z powyższym ważnym elementem wejścia na rynki zagraniczne dla firmy Plum Sp. z o.o. jest budowa siatki dystrybutorów za granicą. Istotnym elementem konkurowania jest również wysoce zindywidualizowana oferta oraz produkcja urządzeń dopuszczonych do użytku poza zakresem stosowania produktów konkurencyjnych’. W efekcie realizacji strategii rozwoju eksportu udział sprzedaży zagranicznej sukcesywnie rośnie z roku na rok: w roku 2023 wyniósł już 41%, podczas gdy w roku 2022 wynosił 34%. 

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 26 września 2024Zapisz się już dziś!