Polska
article miniature

Studenci z Politechniki Śląskiej zaprezentowali elektryczny bolid

Politechnika Śląska w Gliwicach zaprezentowała nowy bolid elektryczny, zbudowany przez studentów koła naukowego SKN POLSL Racing. Pojazd, nazwany SW-05e, to efekt niemal rocznej pracy młodych inżynierów, którzy nie tylko zaprojektowali, ale również wykonali 85% jego komponentów.

Bolid zbudowany przez studentów Politechniki Śląskiej wyróżnia się imponującymi osiągami – rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 3,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna sięga 130 km/h. Moc silników to 150 koni mechanicznych. Dodatkowo swoim wyglądem nie ustępuje profesjonalny pojazdom Formuły 1. — To nasz trzeci model elektryczny i zdecydowanie najbardziej zaawansowany. Powstał na bazie konstrukcji stalowej, z dwoma silnikami lotniczymi. Prędkość max. wynosi 130 km/h, a moc to 150 KM mówi Cezary Pradela, lider zespołu.

W trakcie prezentacji bolidu studenci zaznaczyli, że był on projektowany z myślą o prostocie i łatwości montażu poszczególnych elementów oraz integracji zaawansowanych systemów. W tym sezonie zespół skoncentrował się na zmodernizowaniu systemów wysokiego napięcia, zoptymalizowaniu komponentów oraz zwiększeniu sztywności ramy: W tym roku nasz zespół zaprojektował całkowicie nowe poszycie aerodynamiczne oraz pakiet aerodynamiczny, gdzie główne obszary zmian obejmują: przednie i tylne skrzydło, sekcje boczne oraz kanały chłodzące.

Przy projekcie bolidu SW-05e, który był podzielony na kilka etapów, udział wzięło 84 studentów i praktykantów podzielonych na 7 zespołów technicznych oraz 2 marketingowo-organizacyjno-sponsoringowe. Głównym powodem angażowania się w projekt jest nasza pasja, która wynika z chęci zdobywania wiedzy, nauki oraz chęci tworzenia kontynuuje lider koła studenckiego.

Bolid zostanie niebawem zaprezentowany na międzynarodowej arenie, gdyż zespół planuje start w zawodach Formula Student w Czechach oraz we Włoszech. – W sezonie 2024 nasz pojazd weźmie udział w zawodach Formula Student, startując w FS Czech oraz FS Italy. Te międzynarodowe konkursy to doskonała okazja do zaprezentowania innowacyjnych rozwiązań i umiejętności naszego zespołu konstrukcyjnego – tłumaczy Natalia Kapek, liderka podzespołu Marketing, Organization & Sponsorship. Na zawodach bolid prowadzić będzie członek naszego zespołu. W niektórych przypadkach prowadzimy wewnętrzną rekrutację. Wychodzimy z założenia, że osoby najbardziej zasłużone w zespole powinny być kierowcami. Mamy też członków, którzy biorą udział w wirtualnych wyścigach, a także ścigaja się na lokalnych torach gokartowychdodaje Cezary Pradela.

Inicjatywy takie jak POLSL Racing pokazują, jak wielki nacisk Politechnika Śląska kładzie na praktyczne kształcenie swoich studentów.  Należy podkreślić, że szczycimy się studentami wysokich lotów z otwartymi i kreatywnymi umysłami. Musimy ich wręcz wyganiać wieczorami z laboratoriów, bo nie chcą opuszać budynkówpodsumowuje prodziekan ds. kształcenia na wydziale mechaniczno-technologicznym Politechniki Śląskiej prof. Marek Płaczek.

SKN PolSl Racing to jedno z najbardziej utytułowanych studenckich kół naukowych w historii Politechniki Śląskiej, zrzeszające 80 entuzjastów motoryzacji, przede wszystkim sportowej. Działalność grupy w ciągu ostatnich 10 lat zaowocowała licznymi innowacjami w dziedzinie konstrukcji pojazdów oraz triumfami w międzynarodowych zawodach z serii tzw. studenckiej Formuły 1. W bogatym portfolio zespołu znajduje się MC-01e „Elektra”, pierwszy motocykl elektryczny koła, który zdobył 1. miejsce w konkurencjach dynamicznych oraz ogólnej klasyfikacji kategorii do 8kW podczas SmartMoto Challenge we Wrocławiu. Ponadto, w ich dorobku jest także SW-02 „Quarado”, ostatni spalinowy bolid zespołu, który zwyciężył w konkurencji Acceleration podczas FS Netherlands 2021 oraz zajął pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej FS Andora 2021.

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 26 września 2024Zapisz się już dziś!