Terminale na stacjach ładowania: nowe standardy
Zmiany na horyzoncie: już tylko niecały miesiąc dzieli nas od wejścia w życie unijnego rozporządzenia AFIR, wprowadzającego nowe standardy dla rynku elektromobilności w Europie. Obowiązek instalacji terminali płatniczych na nowych stacjach ładowania to tylko jeden z wielu wymogów, mających na celu ułatwienie dostępu do infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych.
Wprowadzenie terminali płatniczych lub czytników kart na stacjach ładowania to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie rynku na większą elastyczność i wygodę. Unijne rozporządzenie AFIR, które wchodzi w życie 13 kwietnia 2024, ma na celu ułatwienie dostępu do infrastruktury ładowania, eliminując między innymi konieczność korzystania z wielu aplikacji czy specjalnych kart oferowanych przez różnych operatorów. Zmian ta, z jednej strony nakłada nowe obowiązki na właścicieli stacji, a z drugiej – znacząco podnosi komfort użytkowników.
Każda stacja o mocy poniżej 50 kW będzie mogła zaoferować alternatywne metody płatności, takie jak kod Blik czy kod QR, ale podstawą ma być możliwość płatności bezpośredniej za pomocą karty. Stacje, które zostały uruchomione przed wejściem w życie rozporządzenia, mają czas do końca 2026 roku na wdrożenie terminali płatniczych, jeśli ich moc przekracza 50 kW.
Umożliwienie płacenia za ładowanie samochodu elektrycznego za pomocą karty, kodu QR lub Blik, bez potrzeby zakładania konta u operatora, otwiera przed kierowcami drzwi do swobodnego korzystania z dowolnej stacji ładowania. Rozwiązanie to zapewnia nie tylko elastyczność, ale i przyspiesza proces płatności. W przeciwieństwie do tego tradycyjne metody rozliczeń oparte na aplikacjach mobilnych lub specjalnych kartach oferowanych przez operatorów wymagają od użytkowników dodatkowych kroków, takich jak instalacja oprogramowania i przypisanie karty płatniczej do konta, a czasem nawet zobowiązują do regularnych opłat abonamentowych za dostęp do usług ładowania.
Do grona firm, które jako pierwsze zaoferowały w Polsce możliwość płacenia kartą na stacjach ładowania elektryków należy Powerdot. Zgłębiając preferencje płatnicze swoich klientów, firma odkryła, że aż 70% transakcji ładowania odbywa się bezpośrednio, bez użycia aplikacji, z czego 34% to płatności kartą, a 36% za pomocą kodu QR, umożliwiającego płatność bez rejestracji.
Interesujący jest fakt, że 30% użytkowników wciąż preferuje płatności za pośrednictwem aplikacji, co może być związane z wygodą otrzymywania zbiorczych faktur lub korzyściami z programów lojalnościowych.
Reasumując, wprowadzenie terminali płatniczych na stacjach ładowania ma potencjał znaczącego przyspieszenia przyjęcia elektromobilności, sprawiając, że stanie się ona jeszcze bardziej dostępna i atrakcyjna dla większej liczby użytkowników. Jest to krok w stronę bardziej zintegrowanej i skupionej na potrzebach klientów infrastruktury ładowania, która lepiej odpowiada na oczekiwania współczesnych kierowców.