Polska

Elzab podsumowuje dotychczasowy przebieg restrukturyzacji

Elzab konsekwentnie realizuje zamiar wprowadzenia modelu produkcji elektroniki na zewnątrz. Efektem ma być zmniejszenie poziomu kosztów stałych o połowę a w spółce pozostanie tylko 120 osób.

© Wikipedia

W przyszłości Elzab będzie miał coraz mniej wspólnego z produkcją elektroniki – jak pisze spółka, dostosowuje się ona do tendencji rynkowej, w której produkty elektroniki fiskalnej charakteryzują się zwiększoną funkcjonalnością (np. zdalny przesył danych, infrastruktura do płatności, e-paragony). Spółka stopniowo koncentruje się na działalności wysokomarżowej (tworzenie nowych produktów online oraz kas mających postać oprogramowania, a także oferowanie usług dodanych i zarządzania sprzedażą). Zgodnie z tą tendencją, wzrasta udział rozwiązań informatycznych w finalnym produkcie i jednocześnie tworzą się odpowiednie warunki do outsourcingu czynności, które nie obejmują kompetencji informatycznych.

Jak informowaliśmy w ostatnim czasie, Elzab rezygnuje z własnej produkcji elektroniki i wprowadza model produkcji na zewnątrz. W konsekwencji, Elzab zaniechał działalności produkcyjnej na rzecz osób trzecich (EMS) oraz wycofał się z produkcji urządzeń, które nie stanowią podstawowego asortymentu spółki.

Z drugiej strony, spółka dalej będzie opracowywać, wprowadzać na rynek i dystrybuować urządzenia fiskalne pod własną marką. Drugim filarem ma stać się działalność produkcyjna i sprzedaż produktów z sektora ładowarek dla aut elektrycznych (elektro- mobilność).

W efekcie znacznie zmniejszy się łączna liczba zatrudnionych, która pozostanie w Elzab począwszy od lutego 2023 roku. Po zmianach spółka będzie zatrudniała 120 osób co stanowi zmniejszenie o ok. 160 osób w porównaniu do 1 stycznia 2022 roku. W spółce pozostaną głównie pracownicy działu R&D (informatyka, badania i rozwój), działu sprzedaży, serwisu oraz pracownicy działów wspierających główną działalność spółki.

Ponadto Elzab jest w trakcie procesu zbywania zbędnych składników majątku – zarówno ruchomego, jak i nieruchomości, co oprócz generowania przychodów i gotówki (do dziś spółka pozyskała w ten sposób około 6,6 mln PLN), pozwoli w 2023 roku na dalsze ograniczenie kosztów stałych działalności (np. brak konieczności ponoszenia opłat z tytułu użytkowania wieczystego, bieżących kosztów utrzymania nieruchomości i maszyn). Kolejnym etapem procesu ograniczania kosztów, który prowadzony będzie od grudnia 2022 r. będzie optymalizacja kosztów działalności tzw. back-office poprzez ich dostosowanie do nowego modelu biznesowego oraz podjęcie działań zmierzających do obniżenia kosztów zmiennych (min. optymalizacja łańcuchów dostaw).

W wyniku podjętych czynności zarząd spółki szacuje zmniejszenie się w 2023 roku ogółu stałych wydatków o ok. 50% w stosunku do 2022 roku. Zarząd spółki szacuje też (przy ostrożnych założeniach obejmujących m.in. brak zmian cen produktów oraz niewystępowanie w 2023 r. impulsu w postaci dodatkowej fiskalizacji grup podatników), że począwszy od marca 2023 roku, co miesiąc spółka będzie generowała miesięcznie dodatni wynik na sprzedaży oraz będzie zwiększać zasoby gotówki. Między innymi  będzie to wynikać ze zmniejszania zapasów magazynowych.