Nowe podejście do optymalizacji kosztów produktu
Analiza wartości (value analysis, VA) i inżynieria wartości (value engineering, VE) to dwie metody optymalizacji wartości produktu, wykraczające poza oklepane już sposoby oszczędności kosztów.
© TTI
Opracowywanie każdego produktu wiąże się z ciągłym kompromisem w trójkącie podstawowych wymagań: dobrze, szybko i tanio. Tak naprawdę, możliwe wybory zawsze obejmują jedynie dwa z tych trzech elementów. Spośród tych trzech, pierwszy element właściwie nie podlega dyskusjom: aby chronić wartość marki, właściwego działania produktu nie można 'negocjować', tak więc pozostaje kompromis między szybkością a kosztami.
Adam Kimmel z TTI tak pisze na swoim blogu: ‘Jeśli biznes rozwija się szybko, decyzja musi być dobra i szybka. Dobrą wiadomością dla zespołów zaopatrzeniowych jest jednak to, że istnieje metodologiczne podejście do zatrzymania erozji zysków, sprawdzające się w przypadku kombinacji ‘dobrze i szybko’: analiza VA/VE (value analysis/value engineering).
Czym jest VA/VE?
Istnieje wiele sposobów, które firmy wykorzystują do obniżenia kosztów komponentów: działy zaopatrzenia mogą wynegocjować coroczne obniżki cen w umowach na dostawy, zabezpieczać ceny surowców i identyfikować dostawców o niższych kosztach, co zwykle zapewnia znaczne oszczędności. Z drugiej strony, zespoły operacyjne mogą identyfikować oszczędności bazujące na filozofii lean management, wdrażać zwiększające wydajność operacyjną programy predykcyjnej konserwacji maszyn czy udoskonalać sposoby transportu. Jednak jak problem z tymi praktykami polega na tym, że stały się one standardem. W rezultacie firmy włączają te zasady do wieloletnich umów na dostawy, planując co roku planowaną redukcję kosztów lub zmuszając dostawcę do redukcji uzgodnionej marży.
W artykule ‘How Engineering-Led VA/VE and Function Analysis Boost Value in Electronics’ Adam Kimmel z TTI pisze: ‘Projekty inżynieryjne, mające na celu poprawę rentowności, eksplorują wpływ zmian konstrukcyjnych na wartość produktu. Jednak funkcja produktu również może się również zmienić, co prowadzi do współczynnika optymalizacji wartości wyrażonego następującym równaniem:
Wartość=Funkcje/Koszt
Zamiast prostej redukcji kosztów, maksymalizacja tak opisanego współczynnika wartości może chronić wartość marki i poziom satysfakcji konsumentów, jednocześnie poprawiając rentowność.
Analiza wartości (value analysis, VA) i inżynieria wartości (value engineering, VE) to dwie metody optymalizacji wartości, oparte na oszczędności kosztów samego produktu'.
Opisane dwie składowe różnią się pod ważnym względem: inżynieria wartości uwzględnia oszczędności w początkowej fazie projektowania, podczas gdy analiza wartości ocenia gotowe produkty. Istnieje sześć kroków do wykonania analizy VA/VE w elektronice:
1) Wybór produktu - aby zmaksymalizować wpływ analizy na finanse firmy, wybierz produkt o wysokim koszcie sprzedaży.
2) Zidentyfikuj komponenty o istotnym znaczeniu (Adam Kimmel nazywa ten etap cost waterfall, dosł. ‘wodospad kosztów’), czyli przejrzyj dane finansowe pod kątem elementów produktu o najwyższych kosztach i skoncentruj wysiłki na składnikach od najwyższych do najniższych udziałów w całkowitym koszcie (stosuj zasadę Pareto 80/20).
3) Przeprowadź wywiady konsumenckie – ustalenie cech, które konsumenci cenią naprawdę, wskaże główne cele optymalizacji projektu i jednocześnie najbardziej wartościowe obszary przeprojektowania.
4) Przyjrzyj się procesowi produkcyjnemu - obserwuj proces produkcyjny i rozmawiaj z operatorami, są nieocenionym źródłem wiedzy o możliwych kierunkach optymalizacji wykorzystania posiadanego sprzętu.
5) Porozmawiaj z inżynierami - porozmawiaj z innymi ekspertami ds. produktów, którzy mogą doradzić w dobrze przez nich rozpoznanych obszarach kompromisów między kosztem a szybkością.
6) Świeże pomysły (w oryginale: clean-sheet ideation) – porozmawiaj z nowymi członkami zespołu, co pomoże odkryć zupełnie świeże pomysły.
Korzyść z analizy funkcji w VA/VE
Analiza funkcji opisana w krokach 1 i 3 porównuje działanie produktu z jego pierwotnym przeznaczeniem. Rozpisuje ona funkcje produktu za pomocą prostych opisów czasownikowo-rzeczownikowych (np. podstawową funkcją urządzenia medycznego może być dostarczanie płynu, a drugorzędną rolą uszczelnianie pojemnika itp.). Wypisanie tych funkcji w formie ‘drzewa genealogicznego’ produktu pomaga w obiektywnym uszeregowaniu ich pod względem ważności. Następnie zespół prowadzący analizę VA/VE może ją porównać z opiniami konsumentów, zapewniającymi bardziej jakościowy obraz. Aby chronić konsumenta i markę, Adam Kimmel podkreśla też konieczność ponownej, wnikliwej analizy każdej redukcji kosztów, która w istotny sposób ogranicza podstawowe funkcje produktu.
Autor wpisu podkreśla też nowe aspekty takiej analizy, uwzględniające coraz większą świadomość aspektów związanych z ochroną środowiska: ‘Zmiany w produktach, które wykorzystują materiał bardziej przyjazny dla środowiska lub zmniejszają zapotrzebowanie na opakowania, zapewniają korzyści w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz jednocześnie oszczędności kosztów, co zwiększa wartość dodaną całej firmy’.
Artykuł oparto na wpisie Adama Kimmel ‘How Engineering-Led VA/VE and Function Analysis Boost Value in Electronics’ na blogu firmy TTI (link do oryginału)