Polska
article miniature

Warszawa uruchamia projekt, na który czekała Europa

Polski węzeł europejskiej linii pilotażowej półprzewodników szerokopasmowych został oficjalnie uruchomiony. Tym samym nasz kraj wszedł do technologicznej ekstraklasy Europy.

offerings-mobile

W Łukasiewicz – Instytucie Mikroelektroniki i Fotoniki zainaugurowano Polski Węzeł European Wide Band Gap Semiconductors Pilot Line (WBG Pilot Line) – element strategicznego projektu Unii Europejskiej realizowanego w ramach Chips Joint Undertaking. Inicjatywa ma kluczowe znaczenie dla rozwoju technologii szerokopasmowych półprzewodników (WBG), wzmacniania europejskiej niezależności technologicznej oraz budowania pozycji Polski jako ważnego uczestnika ekosystemu zaawansowanych technologii półprzewodnikowych.

Article Image

Projekt o strategicznym znaczeniu

W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele administracji publicznej, a także nauki i przemysłu. Obecność reprezentantów Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Cyfryzacji oraz list od Ministra Obrony Narodowej wyraźnie podkreśliły wagę projektu i jego znaczenie dla rozwoju strategicznych kompetencji kraju. Polski węzeł ma stanowić rdzeń kompetencyjny dla zaawansowanych technologii półprzewodników szerokopasmowych – obszaru kluczowego dla nowoczesnej energoelektroniki, elektromobilności, a także sektora obronnego.

Symbolicznym gestem rozpoczęcia projektu było podpisanie aktu inauguracyjnego i zamknięcie Kapsuły Czasu, do której trafiła przygotowana specjalnie na tę okazję płytka półprzewodnikowa GaN. To materialny znak udziału Polski w budowie europejskiej linii pilotażowej. Dokument podpisali: dr inż. Piotr Guzdek, dyrektor Łukasiewicz – IMiF, dr inż. Andrzej Taube, kierownik projektu WBG Pilot Line w Łukasiewicz-IMiF, prof. dr hab. Paweł Kempisty, zastępca dyrektora ds. naukowych Instytutu Wysokich Ciśnień PAN – partnera projektu oraz dr Francesco La Via, lider europejskiego projektu, CNR-IMM. 

Article Image

Europa potrzebuje szybszych, tańszych i bardziej wydajnych urządzeń mocy

Wykład inaugurujący wygłosił prof. Tetsuo Narita z Toyota Central R&D Labs – autorytet w dziedzinie badań nad tranzystorami mocy GaN. Podkreślił, że aby Europa mogła konkurować globalnie, wertykalne urządzenia GaN muszą wejść do fazy produkcyjnej na 6- i 8-calowych płytkach w ciągu najbliższych kilku lat. W jego ocenie europejska linia pilotażowa jest kluczowa dla przejścia od badań do skalowania technologii.

Dr Francesco La Via, koordynator europejskiej linii pilotażowej WBG Pilot Line, zauważył, że choć Europa dysponuje silnym zapleczem badawczym, w obszarze patentów i komercjalizacji pozostaje w tyle za Azją – szczególnie w zakresie materiałów WBG. 

Celem projektu jest obniżenie kosztów produkcji urządzeń mocy, dzięki: 

  • przejściu na 8-calowe płytki GaN, 
  • poprawie jakości materiału i redukcji defektów, 
  • opracowaniu nowych generacji tranzystorów o większej gęstości prądu.

Article Image

Projekt europejskiej linii pilotażowej szerokopasmowych półprzewodników obejmuje 15 partnerów z 7 krajów, a polski węzeł specjalizuje się w produkcji objętościowego GaN i struktur epitaksjalnych oraz wytwarzaniu na ich bazie przyrządów mocy.

Polskie kompetencje: od materiału po wertykalne tranzystory

Dr inż. Andrzej Taube (Łukasiewicz – IMiF) przedstawił plan działań instytutu dotyczący rozwoju wertykalnych urządzeń mocy na bazie azotku galu i tlenku galu (Ga2O3), które mogą w przyszłości przekroczyć ograniczenia technologii GaN-on-Si. Łukasiewicz – IMiF odpowiada m.in. za badania struktur epitaksjalnych i rozwój technologii przyrządów. Do 2029 roku planuje zademonstrować wertykalne tranzystory GaN-on-GaN na 4-calowych płytkach.

Instytut Wysokich Ciśnień PAN rozwija równolegle technologię krystalizacji GaN metodą ammonotermalną i epitaksji struktur przyrządowych. Dziś dostarcza 2-calowe podłoża, ale celem jest przejście do technologii 8-calowych – fundamentu dla przyszłych europejskich urządzeń mocy.

Article Image

Przemysł patrzy na efektywność i koszty

Z perspektywy przemysłu kluczowa jest możliwość dostarczania urządzeń o konkretnej specyfikacji. Adam Sitnik (DACPOL) podkreślił, że firmy oczekują gotowych tranzystorów, które można wdrożyć do aplikacji takich jak: energoelektronika, zasilacze, systemy motoryzacyjne. Zapowiedział również współpracę przy testowaniu urządzeń i monitorowaniu kosztów rynkowych.

Uruchomienie polskiego węzła WBG Pilot Line to ważny krok w kierunku uniezależnienia Europy od zagranicznych dostawców i budowy własnego ekosystemu nowoczesnych technologii półprzewodnikowych. Projekt wzmacnia kompetencje krajowych instytutów, modernizuje infrastrukturę badawczą i otwiera drogę do współpracy z europejskimi firmami. To również znaczący krok dla polskiej mikroelektroniki, która ma szansę stać się istotną częścią europejskiego łańcucha wartości technologii WBG.

Article Image

Europejska linia pilotażowa WBG – fundament nowej generacji energoelektroniki

WBG Pilot Line to jedna z pięciu linii pilotażowych uruchomionych w ramach inicjatywy Chips for Europe, będącej filarem European Chips Act. Projekt tworzy paneuropejską infrastrukturę do rozwoju i wprowadzania na rynek technologii szerokopasmowych półprzewodników, takich jak SiC i GaN. Z budżetem 360 mln EUR i udziałem partnerów z siedmiu państw UE stanowi kluczową inwestycję w uniezależnienie Europy od zagranicznych dostawców i skrócenie drogi od badań do produkcji. Koordynatorem projektu jest włoski instytut CNR-IMM.

Article Image

Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 19 marca 2026. Zapisz się tutaj!

Article Image