Montaż
article miniature

Sztuczna inteligencja w AOI

Sztuczna inteligencja od dawna wpisana jest w schemat funkcjonowania AOI. Jednak ostatnie postępy w takich dziedzinach jak przetwarzanie brzegowe i przetwarzanie w chmurze, znacznie zmieniły sposób pracy systemów kontroli optycznej.

AI oznacza symulację procesów ludzkiej inteligencji przez maszyny, tj. przez systemy komputerowe wyposażone w odpowiedni hardware i oprogramowanie. AI opiera się na tworzeniu systemów, które mogą wykonywać zadania, które zazwyczaj wymagają ludzkiej inteligencji, takie jak rozumienie języka naturalnego, rozpoznawanie wzorców, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów i uczenie się na podstawie doświadczenia. AI obejmuje szeroki zakres technologii, algorytmów i metodologii, z których każda służy różnym celom.

Sztuczna inteligencja (AI) oznacza w praktyce rozwój systemów komputerowych, zdolnych do wykonywania zadań, które normalnie wymagałyby ludzkiej inteligencji. Obejmuje to percepcję wizualną i rozpoznawanie wzorców, rozpoznawanie mowy, podejmowanie decyzji, przetwarzanie języka naturalnego i tłumaczenie. Z kolei uczenie maszynowe (Machine Learning, ML) to gałąź AI, w której komputery uczą się na podstawie danych bez pomocy człowieka. Głębokie uczenie (Deep Learning, DL) to rodzaj uczenia maszynowego, który uczy komputer wykonywania zadań podobnych do ludzkich, takich jak rozpoznawanie mowy, identyfikowanie obrazów lub tworzenie przewidywań.

W ostatnich latach sztuczna inteligencja na dobre zadomowiła się w takich obszarach jak widzenie komputerowe, generatywna sztuczna inteligencja z dużymi modelami językowymi itp. W szczególności, w dziedzinie widzenia komputerowego, sztuczna inteligencja znalazła zastosowanie w kontroli jakości. Modele głębokiego uczenia oparte na sieciach neuronowych wykazały wysoką dokładność w wykrywaniu i klasyfikowaniu obiektów w obszarze przetwarzania obrazu cyfrowego. Ponieważ AI posiada duży potencjał zastępowania pracy ludzkiej w procesie kontroli jakości poprzez wykrywanie i klasyfikowanie obiektów, wspomagana sztuczną inteligencją kontrola jakości obiecuje dalszą automatyzację tych procesów.

Systemy AI

Proces opracowywania i wdrażania systemu AI zazwyczaj składa się z dwóch etapów: szkolenia AI i wnioskowania AI.

Szkolenie AI to proces, w którym bazując na modelu uczenia maszynowego system uczy się z dużych zestawów danych, dostosowując swoje parametry w celu rozpoznawania wzorców i dokonywania dokładnych przewidywań. W ostatnich latach oparte na sieciach neuronowych modele głębokiego uczenia wykazały wysoką dokładność w wykrywaniu i klasyfikowaniu obiektów w obszarze przetwarzania obrazu cyfrowego. Poniżej przedstawiono kilka przykładów dojrzałych modeli AI, które są szeroko stosowane w aplikacjach rozpoznawania obrazu:

  • GoogLeNet
  • Faster R-CNN (Region-Based Convolutional Neural Network)
  • Detectron
  • SSD (Single-Shot Detection)
  • YOLO / Tiny YOLO (You Only Look Once)

Szkolenie AI to iteracyjny proces inżynieryjny, za który odpowiadają specjaliści, mający specjalistyczną wiedzę zarówno w zakresie technik modelowania AI, jak i procesów biznesowych (w tym przypadku inspekcji AOI). Dokładność modeli AI w dużym stopniu zależy od jakości i różnorodności zestawu danych treningowych z rzeczywistej produkcji.

Specjalista (zwany czasem ‘modelarzem’), jest zobowiązany do wykonania oznakowania zestawu danych treningowych (tj. przykładów dobrych i wadliwych komponentów) przed szkoleniem. Podczas szkolenia do modelu AI przekazywany jest zestaw otagowanych danych szkoleniowych, tak aby ten mógł dostosować swoje parametry, minimalizując błędy między przewidywanymi a rzeczywistymi wynikami. Zarówno oznaczanie, jak i szkolenie są czynnościami czasochłonnymi i wymagającymi znacznych zasobów. Szkolenie AI z zakresu widzenia komputerowego, które obejmuje interpretację i rozumienie danych wizualnych, wymaga znacznych zasobów jednostki przetwarzania grafiki (GPU). Zazwyczaj prowadzone jest w systemie lub platformie szkoleniowej AI, która jest oddzielona od systemu produkcyjnego. Proces może też wymagać wielu iteracji oznaczania, szkolenia i walidacji, aż do osiągnięcia zadowalającej wydajności modelu.

Wnioskowanie AI to doskonalenie modelu AI na rzeczywistych danych produkcyjnych, mające na celu wykrywanie i klasyfikowanie defektów. Etap ten wymaga znacznie mniej zasobów GPU niż szkolenie AI, ale nakłada szereg wyzwań we wdrażaniu i integrowaniu wyszkolonych modeli AI w systemie produkcyjnym. Szczegóły tego wyzwania wyjaśniono w dalszej części artykułu.

Wykorzystanie AI w AOI

AI może odgrywać znaczącą rolę na etapie AOI w procesie montażu elektroniki (PCBA). Trend stałego zmniejszania się układów wraz z postępem technologicznym rozmiarów komponentów SMD, stwarza konieczność skrócenia czasu programowania, czasu oceny i debugowania na etapie AOI.

Ostatnie osiągnięcia technologiczne, szczególnie w zakresie chmury AI, IoT i inteligentnej produkcji, zapewniły możliwości dalszego zwiększenia wydajności AOI. Rozwiązania AI. wykorzystujące technologie głębokiego uczenia i przetwarzania brzegowego, wykazały znaczną poprawę dokładności i wydajności AOI.

W nowych rozwiązaniach AI w AOI urządzenia brzegowe przetwarzają obrazy AOI w czasie rzeczywistym na linii produkcyjnej, wysyłając obrazy budzące podejrzenia do opartego na chmurze centrum AI w celu dalszej klasyfikacji. Taki system zmniejsza potrzebę interwencji operatora, skraca czas cyklu produkcyjnego i zmniejsza zarówno wskaźniki fałszywych wywołań, jak i przypadków przepuszczenia błędu. Wyniki eksperymentów wykazały, że systemy AOI oparte na głębokim uczeniu przewyższają tradycyjne systemy AOI pod względem dokładności i wydajności ze względu na ich zdolność do rozpoznawania złożonych wzorców i dostosowywania się do zmian w środowiskach produkcyjnych.

Wyzwania związane z wdrażaniem AI w procesie produkcji

Wdrażanie AI w PCBA wiąże się ze znacznymi wyzwaniami. Już w pierwszym etapie, szkolenia AI, istnieje kilka wyzwań, związanych z uzyskiwaniem wysokiej jakości danych szkoleniowych:

  • Ograniczona ilość próbek defektów: Zebranie zróżnicowanego i reprezentatywnego zestawu przykładów defektów może być trudne ze względu na ich rzadkość. Na przykład defekty takie jak HIP (head-in-pillow) w produkcji elektroniki są stosunkowo rzadkie, a bez wystarczającej liczby przykładów model AI może mieć trudności z odpowiednią klasyfikacją.
  • Nierównowaga wadliwych i poprawnych przykładów: W procesie wykrywania defektów większość przypadków jest poprawna, podczas gdy defekty stanowią zdecydowaną mniejszość. Nierównowaga tych dwóch kategorii może prowadzić do ‘stronniczych’ modeli, które słabo radzą sobie z wykrywaniem rzadkich defektów.
  • Prywatność danych: Producenci elektroniki często niechętnie udostępniają zastrzeżone dane o defektach ze względu na obawy dotyczące poufności. Ogranicza to dostępność dużych, zróżnicowanych zestawów danych, stanowiących podstawę szkolenia.

Po drugie, praktyczne wdrożenie spotyka się z zestawem wyzwań, związanych z technologią informatyczną (IT) i technologią operacyjną (OT) na etapie wnioskowania AI:

  • ​​Wysoka dostępność: kontrola jakości jest ostatnią bramą przed wysłaniem produktów do klientów, a dostępność systemu kontroli ma bezpośredni wpływ na harmonogram wysyłek i przychody firmy. Oznacza to, że system musi być dostępny 24/7, z minimalnymi odstępami między konserwacjami.
  • Skalowalność i wydajność: operacje produkcyjne mogą znajdować się w różnych lokalizacjach, tak więc system może wymagać implementacji w kilku oddzielnych zakładach produkcyjnych. System powinien mieć możliwość łatwego skalowania (tj. dodawania instancji widzenia maszynowego do szkolenia modelu AI lokalnie lub w chmurze), a także dodawania urządzeń brzegowych. Aby obsługiwać rozproszonych użytkowników, trzeba wziąć pod uwagę jego wydajność (szybkość, obsługa wyjątków itp.).
  • Uwierzytelnianie i autoryzacja użytkownika: Ważną cechą systemu zarządzania jakością produkcji jest to, że tylko upoważnieni i przeszkoleni operatorzy mogą przeprowadzać kontrole jakości. Dlatego wymagane jest uwierzytelnianie i autoryzacja użytkowników dla ich różnych ról/funkcji.
  • Zarządzanie modelami i urządzeniami: Po etapie wdrożenia systemu AI, szczególnego znaczenia nabiera następnie zarządzanie jego cyklem życia (tj. samego modelu AI oraz współpracującego hardware). Użytkownicy wymagają łatwego i wydajnego sposobu zarządzania wersjami modeli AI używanymi w produkcji. Aby minimalizować zakłócenia w harmonogramach produkcji, równie ważne jest monitorowanie pracy hardware.
  • Dane: Stale generowane w procesie inspekcji dane (obrazy i wyniki) muszą być bezpiecznie przechowywane i archiwizowane, z uwzględnieniem ich krytycznego i poufnego znaczenia. Dane muszą być również łatwo przyswajalne przez inne aplikacje (takie jak aplikacje analityczne) i łatwo odzyskiwane.
  • Koszt: Należy dokładnie przeanalizować uzasadnienie biznesowe i zwrot z inwestycji w system AI. W przypadku każdego wdrożenia IT, całkowity koszt składa się z dwóch składników: kosztu stałego i kosztu zmiennego. Stały koszt obejmuje sprzęt w wymaganej konfiguracji i ewentualny zakup infrastruktury. Zmienny koszt obejmuje wykorzystanie chmury oraz koszt konserwacji sprzętu i infrastruktury.

Rysunek 1:Cloud Computing vs Edge Computing vs Fog Computing Żródło: What Is Edge Computing? Definition, Examples and Use Cases Explained in 2025

Przetwarzanie brzegowe (przedstawione na rysunku 1) jest często uważane za najlepszą architekturę dla wdrożeń modeli wnioskujących AI w operacjach produkcyjnych. Przetwarzanie brzegowe jest definiowane jako rozproszony schemat obliczeniowy, który przybliża obliczenia i przechowywanie danych do miejsca, w którym są potrzebne, aby skrócić czas reakcji i zaoszczędzić przepustowość. W produkcji na dużą skalę dane inspekcyjne są generowane w dużej liczbie punktów (tj. np. przez kilka systemów AOI), zwanych węzłami brzegowymi, zlokalizowanych w jednym lub w większej ilości zakładów produkcyjnych. Przetwarzanie brzegowe jest naturalnym rozwiązaniem w implementacji wyszkolonych modeli AI (które często są szkolone w centralnym systemie obliczeniowym) w pobliżu punktów inspekcyjnych (np. węzłów brzegowych), tak aby wyniki inspekcji mogły być szybko przekazane operatorowi.

Wnioski

AI posiada znaczny potencjał wykorzystania w obszarze AOI, szczególnie w zakresie poprawy dokładności wykrywania, ograniczenia ręcznej interwencji operatora i poprawy wydajności produkcji. AI stwarza wiele możliwości w procesie produkcji elektroniki, zwiększając niezawodność, przyspieszając czas wprowadzenia na rynek i zmniejszając koszt/czas związane z ręcznymi dostosowaniami systemów.

Jednakże w procesie wdrażania należy rozwiązać kilka wyzwań, zanim AI będzie mogło zostać powszechnie przyjęte w procesie produkcji elektroniki. Znaczącą przeszkodą pozostaje dostępność wysokiej jakości danych szkoleniowych, w szczególności jeśli chodzi o niedobór różnorodnych próbek defektów. Klasyfikacja danych podczas szkolenia modelu nadal wymaga zasobów, co jest jednym z głównych czynników hamujących stosowanie AI w produkcji masowej, zwłaszcza w liniach produkcyjnych obsługujących produkcję low-volume high-mix. Konwergencja IT i OT również stanowi znaczne wyzwanie we wdrażaniu AI na hali produkcyjnej. Zarządzanie wdrażaniem i cyklem życia modeli AI zwiększa złożoność wyzwań, szczególnie w zakresie dostosowywania i integrowania systemów IT ze środowiskami OT.

Żródło:

What Is Edge Computing? Definition, Examples and Use Cases Explained in 2025 © Cloudwards.net

Unlocking AI for Automated Optical Inspection © IPC

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 11 września 2025. Zapisz się tutaj!