Przemysł półprzewodnikowy
article miniature

Niemcy wstrzymują budowę fabryki półprzewodników

Rząd Niemiec ogłosił wstrzymanie budowy fabryki półprzewodników. Zakład powstać miał w Ensdorf w Saarze. Wartość inwestycji wynosiła 2,7 mld EUR. W realizację projektu zaangażowani byli dwaj giganci – niemiecki producent części samochodowych ZF Friedrichshafen oraz amerykański koncern informatyczny Wolfspeed.

W lutym 2023 roku niemiecki koncern produkujący części motoryzacyjne, w tym także do pojazdów elektrycznych, ZF Friedrichshafen podpisał porozumienie z amerykańskim przedsiębiorstwem Wolfspeed na budowę fabryki półprzewodników szerokopasmowych. Zakład miał powstać na terenie dawnej elektrowni węglowej, a projekt zyskał poparcie Unii Europejskiej jako kluczowy element strategii budowania niezależności technologicznej Europy w zakresie mikroelektroniki. Rząd federalny Niemiec zobowiązał się do współfinansowania inwestycji, co miało przyspieszyć budowę i wzmocnić konkurencyjność kontynentu na globalnym rynku półprzewodników.

Jednakże w czerwcu ogłoszono, że projekt napotkał na poważne problemy techniczne, które opóźnią jego realizację. Dziś z kolei rząd Niemiec poinformował o zawieszeniu całej inwestycji. Powodem jest kryzys branży technologicznej i motoryzacyjnej, który szczególnie dotyka segment produkcji samochodów elektrycznych. Drastyczny spadek produkcji w europejskich fabrykach negatywnie odbił się na zapotrzebowaniu na nowoczesne komponenty, w tym półprzewodniki.

To już kolejny cios dla niemieckiego sektora półprzewodników. Wcześniej, we wrześniu, amerykański gigant Intel ogłosił wstrzymanie budowy dwóch fabryk w Magdeburgu oraz w rejonie Wrocławia. Decyzje te kładą się cieniem na ambitnych planach UE, która chce do 2030 roku zwiększyć udział europejskich producentów półprzewodników do 20% na światowym rynku. Projekt ZF Friedrichshafen i Wolfspeed miał być ważnym elementem tej strategii.

ZF Friedrichshafen jako lider w produkcji komponentów motoryzacyjnych, w tym także dla sektora elektromobilności, widział w tej fabryce szansę na wzmocnienie swojej pozycji na rynku nowoczesnych technologii. Firma ta zatrudnia w Polsce około 12 tys. pracowników w 7 lokalizacjach, produkując układy napędowe, pasy bezpieczeństwa oraz prowadząc centra usług wspólnych.