Polska
article miniature

Leapmotor wkracza na polski rynek: Fabryka elektrycznych aut w Tychach

Chiński producent samochodów elektrycznych, Leapmotor, planuje do końca roku rozpocząć montaż swoich pojazdów w Tychach – informuje Bloomberg. Firma Leapmotor International, będąca wynikiem współpracy z koncernem Stellantis, już dostarcza auta na rynek europejski, a teraz zamierza poszerzyć działalność, inwestując w polski zakład produkcyjny.

Stellantis posiada większościowy pakiet 51% udziałów w utworzonym — z chińskim Leapmotor — joint venture, Leapmotor International. Przedsiębiorstwo to ma wyłączne prawa do montażu, eksportu oraz dystrybucji pojazdów marki Leapmotor poza granicami Chin. Spółka ogłosiła, że ich miejski model elektryczny T03 zostanie wprowadzony na rynek pod koniec września, z ceną początkową 18,9 tys. EUR. SUV, znany jako C10, ma z kolei zadebiutować u dealerów w październiku, z cenami rozpoczynającymi się od 36,4 tys. EUR. Początkowo dostawy będą realizowane z Chin, jednak w przyszłości montaż T03 ma odbywać się w fabryce Stellantis w Tychach. Takie rozwiązanie pozwoli uniknąć cła nakładanego przez Unię Europejską na samochody elektryczne importowane z tego kraju.

Leapmotor International rozpoczął już przyjmowanie zamówień na te dwa modele, zwiększając swoją obecność na europejskim rynku. Tianshu Xin, prezes Leapmotor International, ujawnił, że oficjalnie produkcja modelu T03 rozpocznie się w czwartym kwartale tego roku. - Jesteśmy w fazie przygotowawczejpowiedział Tianshu Xin.

Dlaczego Polska?

Decyzja o lokalizacji fabryki nie była przypadkowa. Jak wyjaśnia Tianshu Xin, wybór był oparty na kosztach, jakości i zdolnościach produkcyjnych, które oferuje Polska. Leapmotor International nie ustaliło jeszcze konkretnych celów produkcyjnych dla swojej fabryki w naszym kraju, co sugeruje, że firma może przyglądać się dalszym możliwościom i rozwijać swoje działania w miarę rozwoju rynku. Dodatkowo nie zdecydowano, gdzie będzie produkowany model C10. Może to oznaczać, że spółka rozważa inne lokalizacje w Europie.

Pod koniec lipca, Associated Press poinformowało, że pierwsze elektryczne samochody wyprodukowane przez wspólne przedsięwzięcie Stellantis i Leapmotor zostały wysłane z Chin do Europy. Carlos Tavares, prezes Stellantis, opisał ten krok jako „przełomowy moment” w kooperacji z chińskim producentem. Do końca bieżącego roku elektryczne pojazdy Leapmotor International mają być dostępne w 200 lokalizacjach w Europie, a do 2026 roku liczba ta ma wzrosnąć do około 500. Koncern ma również w planach ekspansję na rynki Bliskiego Wschodu, Afryki, Azji Pacyfiku oraz Ameryki Południowej.