Polska
article miniature

HANZA zapowiada redukcję zatrudnienia w Polsce

HANZA AB, globalny koncern działający w branży produkcyjnej, ogłosił uruchomienie programu efektywności. Inicjatywa ta stanowi kluczowy element integracji niedawno nabytej firmy Orbit One oraz jest odpowiedzią na nieco słabsze tendencje rynkowe. Program został opracowany zgodnie ze strategią firmy „HANZA 2025”, obejmującą cele finansowe grupy.

Tło decyzji

Na przełomie roku koncern HANZA włączył do swojej struktury Orbit One, szwedzkiego lidera w produkcji elektroniki, rozszerzając tym samym swoje kompetencje oraz krąg klientów. Ta strategiczna akwizycja otworzyła przed HANZA nowe perspektywy rozwoju na najbliższe lata. Niemniej, firma szybko zdiagnozowała, że marża operacyjna Orbit One pozostaje na niższym poziomie niż średnia w grupie, co nie pozostało bez wpływu na finanse koncernu. Co więcej, początek 2024 roku przyniósł zmiany na rynku, które odbiły się na poziomie produkcji w określonych segmentach działalności HANZA.

Program efektywności i redukcja zatrudnienia

Nabycie Orbit One otworzyło przed HANZA szereg możliwości koordynacyjnych. Koncern uruchamia teraz program efektywności, który optymalizuje operacje zgodnie z modelem biznesowym firmy, opierającym się na regionalnych klastrach produkcyjnych. Program ma na celu stworzenie synergii w sprzedaży, zakupach, IT oraz produkcji. Ma także na celu realokację zasobów, oraz optymalizację zatrudnienia zgodnie z potrzebami klientów.

Jednym z elementów programu jest redukcja personelu o 50 osób w jednostce produkcyjnej w Ronneby. Rozważana jest również mniejsza redukcja personelu w Prabutach w Polsce. Obydwie jednostki zostały dodane do grupy w wyniku przejęcia Orbit One.

Oświadczenie CEO HANZA

Erik Stenfors, CEO HANZA, stwierdził: - Podjęliśmy trudne, jednak niezbędne kroki, by zachować konkurencyjność naszych klientów, co jest kluczowe dla dalszego pozytywnego rozwoju firmy. Dążymy do optymalizacji procesów produkcyjnych oraz pracy naszych wspólnych centrów usług, co niestety wiąże się z koniecznością redukcji miejsc pracy. Decyzję tę podejmujemy z pełną świadomością odpowiedzialności, jaką ponosimy wobec naszych pracowników, którzy odczują skutki zmian.

HANZA rozpocznie negocjacje z przedstawicielami związków zawodowych, aby zapewnić dobrze przemyślany proces decyzyjny, który będzie również chronił interesy pracowników. Osoby, które mogą być dotknięte redukcją, otrzymają wsparcie i pomoc, w tym poprzez ubezpieczenie przejściowe.

Czas i koszty

HANZA szacuje, że większość programu zostanie zrealizowana w trzecim kwartale 2024 roku, a pełne jego efekty finansowe zostaną osiągnięte pod koniec 2024 roku. Szacunkowy koszt programu to 20 mln SEK.

HANZA 2025

Program efektywności został opracowany zgodnie ze strategią firmy „HANZA 2025”, której celem jest przygotowanie podłoża dla kolejnego kroku w geograficznej ekspansji Grupy. Cele finansowe firmy pozostają niezmienione, w tym osiągnięcie sprzedaży na poziomie przynajmniej 6,5 mld SEK oraz marży operacyjnej na poziomie co najmniej 8% w 2025 roku.

HANZA jest globalnym przedsiębiorstwem, które modernizuje i usprawnia przemysł produkcyjny. Poprzez doradztwo w zakresie łańcucha dostaw oraz grupowanie zakładów produkcyjnych w regionalne klastry, tworzy stabilne dostawy, zwiększa rentowność i wprowadza bardziej ekologiczny proces produkcyjny dla swoich klientów. HANZA została założona w 2008 roku i obecnie osiąga roczny obrót na poziomie ponad 5 mld SEK. Firma posiada sześć klastrów produkcyjnych: w Szwecji, Finlandii, Niemczech, krajach bałtyckich, Europie Środkowej i Chinach. Wśród klientów HANZA są wiodące firmy takie jak 3M, ABB, Epiroc, GE, Getinge, John Deere, Mitsubishi, SAAB, Sandvik, Siemens i Tomra. HANZA jest notowana na głównej liście Nasdaq Stockholm.