Elektrozel szuka nowych dróg rozwoju
Rok 2021 przyniósł firmie poprawę wyników, jednak zarząd widzi sporo wyzwań i coraz uważniej przygląda się możliwościom rynkowym poza branżą AGD. Musiał też zawiesić na kołku plany budowy nowej siedziby.
Ciekawą funkcją opracowanego przez Elektrozel modułu Emotion jest możliwość rozpoznawania gestów przez różne materiały, np. drewno, ceramika czy kamień.
Elektrozel Sp. z o.o. został utworzony w roku 2010 poprzez wydzielenie ze struktur rzeszowskiego Zelmer SA działu zajmującego się montażem kabli i elektroniki. W naturalny sposób Zelmer, należący obecnie do koncernu BSH-Bosch und Siemens Hausgeraete, do dzisiaj pozostaje głównym odbiorcą układów montowanych przez spółkę, która dostarcza je do zakładów w Rzeszowie i Łodzi. Jak pisze zarząd w sprawozdaniu za rok 2021, spółka w dużym stopniu uzależniona jest od zamówień ze strony macierzystej firmy: ‘Przychody ze sprzedaży do tego dominującego kontrahenta stanowiły istotny udział całkowitego wolumenu sprzedaży. Ograniczenie zamówień przez głównego odbiorcę, może powodować duży wpływ na wyniki finansowe jednostki. Dodatkowym utrudnieniem są niestabilne, często zmieniające się wielkości zamówień, które powodują trudności w utrzymaniu optymalnego poziomu zasobów kadrowych i zapasów komponentów’.
Elektrozel wytwarza dla BSH takie układy jak zasilacze silników AC/DC z filtrami EMC, regulatory obrotów silników, stabilizatory obrotów silników i moduły sterowania. Poza samym montażem SMD/THT, Elektrozel zajmuje się również produkcją wiązek elektrycznych, wykonywaniem uszczelek a także produkcją filtrów do wody.
Rok 2021 był dla Elektrozel udany pod względem sprzedaży: obroty firmy wzrosły z 15.6 mln PLN w roku 2020 do 18.3 mln PLN. Rynek na którym działa spółka nie należy do najłatwiejszych, i jak sama pisze jest to rynek ‘produktów wielko wolumenowych o niskich marżach’. Elektrozel konkuruje z firmami wysoko wyspecjalizowanymi o dużym stopniu automatyzacji procesów produkcyjnych, które mogą oferować niższe ceny na swoje wyroby, spotyka się też z silną konkurencją z państw poza unijnych, zwłaszcza konkurentów pochodzących z Chin.
Jednak pomimo opisanych trudności, firma stale osiąga dodatnią rentowność działalności, a w roku 2021 jest zyski ewidentnie wzrosły. Wynik operacyjny zwiększył się z 2.1 mln PLN do 2.5 mln PLN, a wynik netto z 1.7 mln PLN do 2.0 mln PLN.
Aby bronić swej pozycji Elektrozel, poza uważnym zarządzaniem poziomem kosztów, koncentruje się między innymi na oferowaniu kompleksowych rozwiązań oraz rozwój własnych rozwiązań technicznych, opartych na nowoczesnych technologiach czy poszukiwaniu nisz rynkowych. W ubiegłym roku pisaliśmy o opracowanym w dziale B&R wykorzystującym technologię sterowania gestami module Emotion, który miał swoją premierę rynkową w roku 2020. W 2021 roku technologia ta była udoskonalana z uwzględnieniem sugestii potencjalnych odbiorców i spółka liczy na zintensyfikowanie sprzedaży tego asortymentu.
Elektrozel coraz częściej rozgląda się poza branżę AGD, planując kolejne kierunki rozwoju. Wśród planów spółki jest podjęcie współpracy z firmą produkującą magazyny akumulatorowe, wykorzystywane w branży automotiv i w instalacjach fotowoltaicznych. Spółka rozważa także rozpoczęcie prac nad beaconami wykorzystującymi technologię Bluetooth. Elektrozel prowadzi prace badawczo- rozwojowe we własnym zakresie a także aktywnie współpracuje z Politechniką Rzeszowską.
Plany budowy nowej hali za terenie SSE, powstałe jeszcze w roku 2018, wciąż tkwią w zawieszeniu. Opracowano koncepcję architektoniczną oraz projekt techniczny, a w roku 2019 rozpoczęto procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Ze względu na trudną sytuację międzynarodową, związaną z pandemią koronawirusa COVID-19, agresją Rosji na Ukrainę, drastycznym wzrostem cen materiałów budowlanych oraz zagrożeniem ogólnoświatową recesją, do czasu ustabilizowania się sytuacji geopolitycznej, działania związane z budową nowej siedziby zostały wstrzymane.
Przeciętny stan zatrudnienia wynosił w 2021 roku 82 osoby.