Wróć

Raport: Zagraniczne inwestycje w sektor produkcji baterii w Polsce (2017-2021) [infografika].

Jeśli pogubiliście się w nawale informacji o inwestycjach w produkcję baterii to ten artykuł pomoże Wam się odnaleźć. Przedstawiamy kilkanaście inwestycji zagranicznych firm powstałych na fali rozwoju elektromobilności od roku 2017.
Opublikowano: 2021-05-04

Inwestycje, o których zapomnieli już chyba wszyscy

Czy ktoś jeszcze pamięta plany budowy przez Varta Microbattery i Ford-Werke, czyli niemiecki oddział Forda, o których informował w październiku 2018 niemiecki dziennik Tagesspiegel? Fabryka miała powstać przy granicy polsko-niemieckiej, ale nikt później nic nie wspominał o takiej inwestycji. 

Podobnie stało się z zapowiadaną inwestycją holenderskiej Lithum Werks. W grudniu 2019 zapowiedziała ona budowę fabryk ogniw litowo-jonowych w Polsce i … słuch po nich zaginął.  

2018

Koncern Umicore jest obecny w Polsce od 2016 roku, kiedy to uruchomił produkcję katalizatorów w Rudzie Śląskiej. Pod koniec roku 2018 Belgowie zapowiedzieli inwestycję w zakład produkcji materiałów katodowych pod Nysą. Inwestycja będzie kosztować według PAIH 1.4 mld PLN a docelowo zatrudnienie znajdzie 400 osób. Produkcja miała ruszyć na koniec 2020, ale na razie nie znaleźliśmy doniesień o jej faktycznym rozpoczęciu a całość może mieć solidny obsuw: w październiku 2020 prasę obiegła informacja o zakupie działki pod budowę od WSSE.

W roku 2018 chińska firma Guotai-Huarong Poland kupiła działkę pod Oławą gdzie na terenach zarządzanych przez WSSE zamierza kosztem około 180 mln PLN zbudować zakład produkcji elektrolitu. Według zapowiedzi z roku 2018 produkcja powinna rozpocząć się w tym roku.  

2019

Na samym początku roku 2019 koncern Mercedes Benz zapowiedział uruchomienie produkcji baterii przy funkcjonującym już wówczas zakładzie wytwarzającym silniki. Budowa nowych linii poszła błyskawicznie i pierwsze baterie do Mercedesów produkowane w Jaworze zjechały z linii produkcyjnej w październiku 2019. Pierwszy etap rozbudowy zakładu kosztował 400 mln PLN (całość inwestycji jak podje PAIH pochłonie 850 mln PLN) a docelowe zdolności produkcyjne to 100 tysięcy sztuk baterii rocznie

W marcu 2019 po raz pierwszy dowiedzieliśmy się o planach brytyjskiego Johnson Matthey budowy fabryki materiałów katodowych do baterii dla samochodów elektrycznych pod Koninem. W roku 2018 firma rozpoczęła budowę zakładu produkującego katalizatory w Gliwicach, a do roku 2025 wyda kolejne 986 mln PLN na zakład w Koninie. Brytyjczycy zatrudnią 200 osób. 

2020

W sierpniu 2020 Phoenix Contact E-Mobility zapowiedział otwarcie na przełomie 2020/2021 zakładu produkcji kabli ładujących. W zakładzie, w którym produkcja ruszyła na początku stycznia 2021, znajdzie zatrudnienie 250 osób

2021

Northvolt obecny jest w Gdańsku od roku 2019, produkując zestawy bateryjne w wynajętej hali. 19 lutego 2021 firma poinformowała o decyzji o budowie własnego zakładu, który pochłonie 744 mln PLN. Pierwsza faza budowy zakończy się jesienią 2021 roku, natomiast rozpoczęcie produkcji planowane jest na rok 2022. W początkowej fazie projektu zakłada się roczną produkcję modułów na poziomie 5 GWh, w drugiej fazie projektu fabryka zostanie rozbudowana do łącznej mocy 12 GWh. Dzięki nowemu centrum badawczo-rozwojowemu, które powstanie przy zakładzie, Northvolt stworzy 500 nowych miejsc pracy w regionie Gdańska. Przeczytajcie koniecznie nasz wywiad z tą firmą.

Około 225 mln PLN zainwestuje w Śremie chiński inwestor Capchem Poland. Zakład będzie produkował elektrolit do baterii litowo-jonowych wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych i hybrydowych. Na ten cel zostaną zaadoptowane byłe zakłady koncernu BASF, które firma Capchem kupiła od niemieckiego potentata chemicznego. Docelowo firma będzie zatrudniać 60 osób, a produkcja ruszy w roku 2022.

Powstający zakład Northvolt w Gdańsku

Dalsze perspektywy 

W marcu 2021 Puls Biznesu spekulował – choć trzeba przyznać, że sprawa jest bardzo prawdopodobna – na temat ulokowania fabryki baterii VW w Polsce do 2027 roku. VW zapowiedział budowę łącznie sześciu fabryk baterii do roku 2030. Dwie już istnieją – jedna należy do VW, druga to szwedzki zakład Northvolt. Trzeci zakład koncernu ma powstać do 2025 roku w Europie Zachodniej – w tym przypadku brane są pod uwagę Hiszpania, Francja oraz Portugalia. Natomiast czwarty zakład miałby zdaniem Pulsu Biznesu powstać w Europie Wschodniej do 2027 i tutaj konkurują ze sobą Polska, Czechy i Słowacja. Do 2030 roku mają powstać jeszcze dwa zakłady Volkswagen’a, jednak żadne szczegóły nie są na dziś znane. Puls Biznesu przypuszcza też, że potencjalna fabryka nie zostanie wybudowana przez sam koncern, lecz przez któregoś z jego poddostawców.

https://www.scanditron.com/pl/equipment_category/x-ray/
https://www.scanditron.com/pl/equipment_category/x-ray/