
Ambient System stawia na własną technologię
Gdańska spółka Ambient System przeszła w ostatnich latach głęboką transformację – z integratora rozwiązań firm zewnętrznych stała się producentem własnych systemów bezpieczeństwa dźwiękowego. Teraz testuje nową linię produktów, sonduje rynek pod kątem przejęć i szykuje się do zwiększenia skali działalności.
Jeszcze dekadę temu Ambient System dostarczał i instalował dźwiękowe systemy ostrzegawcze innych firm. Dziś sam je projektuje, produkuje i eksportuje do 60 krajów. Decyzja o przejściu z modelu usługowego na produkcyjny była punktem zwrotnym. Firma zrezygnowała ze sprzedaży sprzętu firm zewnętrznych, inwestując we własne R&D. Efektem jest autorska platforma oparta m.in. na machine learning, rozwijana przy wsparciu naukowców z Politechniki Gdańskiej.
– Dokonaliśmy zwrotu przez sztag, stawiając na własne R&D i technologię, dziś unikatową w skali globalnej. To nisza rynkowa, która stale się powiększa. Rozwiązania bazują na m.in. machine learning – podkreśla Marcin Starzyński, prezes Ambient System, w rozmowie z Pulsem Biznesu.
Reorganizacja struktur pozwoliła firmie skoncentrować się na kluczowych obszarach: badaniach i rozwoju, produkcji, eksporcie i wsparciu produktu. Zespół liczy około 100 osób, z czego aż 20 pracuje w dziale R&D. Główna siedziba i zakład produkcyjny znajdują się w Gdańsku, ale spółka działa też operacyjnie w Niemczech, Wielkiej Brytanii, ZEA i Arabii Saudyjskiej.
W 2024 roku Ambient System osiągnęła 46 mln PLN przychodów (wzrost z 39 mln w 2023 r.) i podwoiła zysk netto – z 2,6 do 5 mln PLN. Za dynamicznym wzrostem stoją decyzje zarządu podjęte w czasie pandemii, kiedy mimo kryzysu w łańcuchach dostaw udało się zabezpieczyć dostęp do kluczowych podzespołów. Spółka, w przeciwieństwie do wielu dużych graczy, nie wstrzymała zakupów - przeciwnie, kupowała podzespoły nawet po bardzo wysokich cenach, by utrzymać ciągłość produkcji. Pozwoliło to zrealizować dostawy wtedy, gdy konkurencja miała problemy z zaopatrzeniem. W efekcie Ambient System zdobył nowych klientów i zwiększył udział w rynku.
Największym rynkiem zbytu gdańskiej firmy pozostaje Polska. Jednak to eksport – generujący obecnie 70% przychodów – jest głównym motorem wzrostu. Kluczowe kierunki sprzedaży to Europa Zachodnia, Skandynawia, Indie i Indonezja. Spółka wzmacnia też swoją obecność na Bliskim Wschodzie, rozwijając struktury w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Arabii Saudyjskiej.
Ambient System rozbudowuje także swoje portfolio. Firma wprowadziła do oferty dwa zaawansowane technologicznie produkty własnego autorstwa: interkom z funkcją automatycznego wykrywania niebezpiecznych zdarzeń akustycznych oraz nową generację dźwiękowego systemu ostrzegawczego, wyposażoną w algorytmy znacząco poprawiające zrozumiałość komunikatów głosowych. Oba rozwiązania powstały przy ścisłej współpracy z zespołem naukowców z Katedry Systemów Multimedialnych WETI Politechniki Gdańskiej, kierowanej przez prof. Andrzeja Czyżewskiego – jednego z czołowych polskich specjalistów w dziedzinie akustyki i analizy dźwięku.
Plany przejęć i scenariusze wyjścia
Kolejnym krokiem w strategii Ambient System mogą być akwizycje. Firma rozgląda się za podmiotami, które mogłyby wzmocnić jej pozycję rynkową lub uzupełnić ofertę produktową, szczególnie w obszarze systemów interkomowych. To właśnie w tym segmencie prezes Starzyński widzi największy potencjał wzrostu.
Głównym udziałowcem Ambient System pozostaje Marian Popinigis, związany z firmą od ponad 30 lat. Choć sprzedaż spółki nie jest obecnie na agendzie, to w perspektywie 3–5 lat taki scenariusz jest rozważany. Możliwym wariantem jest wejście inwestora branżowego lub funduszu private equity. Debiut giełdowy również nie jest wykluczony.
- Marian Popinigis, współzałożyciel, jest związany z firmą od początku, czyli od ponad 30 lat. Obecnie jednak to my aktywnie rozglądamy się za podmiotami, w które moglibyśmy zainwestować. Chcemy wzmocnić naszą pozycję na wybranych rynkach i rozbudować ofertę interkomową. To nasza perspektywa na najbliższy rok–dwa - mówi Marcin Starzyński.
– Jesteśmy firmą, która wyróżnia się technologicznie w branży, dlatego zainteresowanie ze strony podmiotów branżowych pojawia się już od dłuższego czasu. Część z nich przygląda się nam uważnie i sygnalizuje gotowość do rozmów – przyznaje Starzyński.
Źródło: Puls Biznesu
Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 11 września 2025. Zapisz się tutaj!